IKEA experimenteert: pop-up in Madrid

Carin Frijters  maandag 29 mei 2017

Hoe IKEA de marktmogelijkheden in rap tempo aftast

Afgelopen week opende IKEA in Madrid de eerste IKEA Temporary winkel. Deze pop-up store zal voorlopig zes maanden open zijn en is gelegen in een van de belangrijkste winkelgebieden van Madrid, namelijk de Milla de Oro en wel aan de calle Serrano 55.

IKEA pop up Madrid // #IKEA #retail #visualmerchandise #madrid
nieuwe popup store van IKEA in Madrid, geheel gewijd aan slapen

Volop experimenten bij IKEA
De laatste jaren experimenteert IKEA er sowieso op los. Zo zagen we vorig jaar in Barcelona en Madrid al IKEA pop-ups opduiken om het 20-jarig jubileum in Spanje te vieren en werd in het hippe Londense Westfield Stratford werd een eerste IKEA stadsconcept geopend.

Los daarvan zijn er steeds vaker interessante samenwerkingen op het gebied van productontwikkeling met kunstenaars en designers uit allerhande hoeken van het spectrum en is ook het eerste IKEA 'stand alone' restaurant in de winkelstraat aangekondigd. IKEA trok vorig jaar zo'n 650 miljoen klanten in zijn restaurants; de foodtak was goed voor 1,8 miljard dollar omzet.

Retail voor de 'urban consumer'
Het gaat in Madrid om een volledig nieuw initiatief dat gezien mag worden als een lab waarmee IKEA dichter bij de verstedelijkte consument wil komen.

De durftrend 
Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je 'decor' te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan al zonder grote investeringen. Kijk voor inspiratie eens naar de RetailTheater superflex voorbeelden op Pinterest. Steeds vaker weten retailers met een fluïde winkeldesign consumenten terugkerend te verrassen. Lees in de blog 'Experimenteren in een live retailomgeving' alles over de ontwikkelingen op gebied van retail labs.

Focus op slapen
Aangezien het haast onmogelijk is om alle IKEA producten in deze pop-up te plaatsen (de winkel heeft een vloeroppervlakte van 900 m2; de grootste IKEA-winkel in Stockholm heeft er maar liefst  55.000 m2) is ervoor gekozen om een specifiek productaanbod in de spotlights te plaatsen. Het gaat hier over het slaapsegment; bedden, dekbedden, kussens, overtrekken, nachtkastjes, bijzettafeltjes etc.

Iedere bezoeker zijn eigen show
Of de verrassing nog niet groot genoeg is zijn er ook nog heel veel mogelijkheden om je eigen producten geheel gratis te personaliseren. Zo ontwerp je hier eenvoudig je eigen dekbedovertrek of kussen (klaar terwijl je wacht in het IKEA cafeetje), geef je je nachtkastjes een kleur naar keuze en is er met behulp van technologie een 'intelligente kast' die laat zien hoe jij binnen jouw leefstijl eenvoudig de ruimte van je kasten het beste kunt benutten.

Ook in de IKEA pop-up in Madrid zullen bekende mensen uit de kunst, illustratie, ontwerp en mode ervoor zorgen dat er gedurende de opening van de pop-up steeds nieuwe impulsen zijn die het de moeite maken om de pop-up vaker te bezoeken en te kopen.

Dat een flexibel winkelformat geen droomscenario meer is maar pure noodzaak voor kleine en grote retailers is nu wel duidelijk.

Frisse ideeën, innovatieve concepten
Op zoek naar frisse ideeën en leren van innovatieve concepten? Ga met ons mee op Retail Inspiratie Tour in Londen, Berlijn, New York, Amsterdam, Antwerpen of Parijs. Kijk hier voor de mogelijkheden of kies voor de voordelen van maatwerk, zoals de dag die we voor Ikea België verzorgden. 

Review Erik Leupen, Country Sales Manager IKEA Belgium
'Carin heeft ons geholpen om een fantastische teamdag te organiseren voor ons team van Category Leaders van IKEA België. Na een inspirerende lezing in Antwerpen zijn we (per fiets) de stad samen gaan verkennen op zoek naar prikkelende voorbeelden van nieuwe en bestaande concepten, merchandising, combinaties van on- en offline retailing. Dit alles om de ogen te openen van onze mensen op de wereld buiten de blauwe box. Een zeer geslaagde dag, goed georganiseerd, niet te strak maar met ruimte voor spontane impressies en dialogen. Haar vraag om haar na de briefing volledig vertrouwen te geven in de voorbereiding was uitdagend, maar zeer terecht naar bleek. Zeer tevreden!'

Retail Inspiratie Tour @cfretail
Meer over de Retail Inspiratie Tour