Mondiale trendreis onder leiding van gids Edelkoort

Alexandra Calmero  zaterdag 04 december 2010

Prognoses maken is een van mijn favoriete werkzaamheden als stylist. De prognoses van Lidewij Edelkoort zijn voor mij dan ook een inspiratiebron. Het was een lang gekoesterde wens om een seminar van haar te bezoeken. Op 23 november was het zover, de seminar "EarthMatters" en ik was erbij! Op naar het Zaantheater in Zaandam.

Na de opening volgde een korte introductiefilm over de Trendforecaster. Lidewij op de set bij Erwin Olaf. Altijd bezig met haar werk. Tijdens de opnamen ging zij onverminderd verder met het samenstellen van kleurkaarten. Aan het einde van de film verscheen ze opeens op het podium, haast een hologram. Een korte stilte volgde.

Daar stond een sterke persoonlijkheid en toch kwetsbaar. Mijn stylistische oog kon zich niet bedwingen om de herkenbare en persoonlijke stijl van Edelkoort te observeren. Wijde zwarte kleding, zwarte bril, en haar iconisch rode lippenstift. Zag ik het goed? Uggs? Avant-gardistische Lidewij Edelkoort op Uggs! Maar dan wel een special edition met studs. 

De presentatie startte met een indrukwekkende promotiefilm, een hommage aan de aarde. Onder begeleiding van harde bijna meditatieve Aboriginal-achtige muziek. Impressies van hoe mooi en rijk onze planeet is, verwoord in een gedicht van Michael Jackson. Maar vooral ook hoe we vergeten moeder aarde te koesteren, waardoor zich steeds meer natuurrampen voltrekken. Zoals Edelkoort het formuleerde de aarde is kwaad en wreekt zich. Meer dan ooit is het tijd om anders te leven, te consumeren en produceren. Earth matters, the time is now! 

Inspiratie voor haar gelijknamige Trendboek zijn de rijkdommenvan de aarde: kalk, zand, steen, aarde, wortels, fossielen,water,kristallen, edelsteen, pigment, plastic, olie, goud en meteoriet. Deze geologische materialen vertaalt zij naar kleur, stof, dessin en vorm. Ik kom woorden tekort om deze mooie visualisatie samen te vatten. De beelden en sferen spreken voor zich. Probeer vooral zelf dit Trendboek te aanschouwen. Het was een mondiale trendreis onder leiding van gids Edelkoort.

Tot slot nog een aantal bevindingen van Lidewij Edelkoort die me zijn bijgebleven: 

  • Less is more. Minder en anders produceren met het oog op duurzaamheid, creativiteit en authenticiteit
  • Meer behoefte aan texture, voelen
  • Natuurlijke kleurstoffen worden belangrijker. Lidewij gaat een nieuwe kleurkaart maken met natuurlijke kleurstoffen
  • Ecologische katoenen
  • Mix tussen modieus en sportief
  • Avonturiers 2.0 (shorts, uniform, urban bergkleding, hang naar natuur, bergen, Mountain Girls, rugzakken, kamperen, picknicken)
  • Global marketing met een lokale uitstraling
  • Global production, produceren in het land waar je verkoopt
  • Ecotech, futuristische duurzaamheid
  • Het wassen van denim zonder chemicaliën
  • Ecologische recycling
  • Enerzijds sterke intense schreeuwerige kleuren en anderzijds rustige naturel pastelkleurige kleuren
  • Lapis Lazuli
  • Binnen en buiten lijken steeds meer op elkaar
  • Organische, landschappelijke meubels met vloeiende belijningen en sculpturale vormen
  • Verticale tuinen en Urbal Farming
  • Eenvoud, eenvoud en eenvoud
  • Veel (ruw)hout, planken en het houthakkermeisje
  • Gras als versiersel en weven met grassen
  • Rotan, rustiek en hang naar nostalgie
  • Industrieel, roest en gehamerde metalen als tegenhanger van nature trend
  • Breisels in het interieur (waar kan ik de patronen kopen?)
  • Bloemen, beesten vissen en jungle
  • Afrika als up-comingproductieland
  • Golden Age of Dutch design