Expositie 'Design Derby': Nederland-België (1815-2015)

redactie  woensdag 17 juni 2015

Van sierlijk Belgisch Art Nouveau tot nuchter Dutch Design

In de Design Derby maak je deze zomer kennis met de vormgevingsgeschiedenis van Nederland en België. Vanaf 20 juni toont Museum Boijmans van Beuningen van beide landen de beste ontwerpers en ontwerpen uit twee eeuwen naast en tegenover elkaar. Van de overdadige en sierlijke Belgische art nouveau tot de strakke Nederlandse variant en van de verfijnde ambachtelijkheid van onze zuiderburen tot het meer conceptuele design in eigen land.

200 jaar Nederlands en Belgisch design in expo 'Design Derby', vanaf 20/6 in Boijmans. Links: Studio Wieki Somers, rechts: Muller Van Severen. #dutchdesign #belgiandesignLinks: Studio Wieki Somers (Dylan van den Berg & Wieki Somers), Aoyama, 2014. Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: ©Fabrice Gousset, Galerie Kreo. Rechts: Muller Van Severen, Installation S, 2012. Metaal, leer, polyetyleen. 180 x 121 x 80 cm. Courtesy Valerie Traan Gallery. Foto: Fien Muller.

Museum Boijmans Van Beuningen toont in samenwerking met Design museum Gent een overzicht van 200 jaar vormgeving van Nederland en België. Ruim vijfhonderd zorgvuldig geselecteerde designobjecten, variërend van rijk bewerkt zilver, glaswerk en keramiek tot hedendaagse meubels, mode en grafisch design zijn in chronologische volgorde, parallel aan elkaar te zien. Van de art nouveau van Victor Horta tot de vroegste huishoudelijke apparaten van Philips en van de schoenontwerpen van Jan Jansen tot Maarten van Severens iconische stoelontwerp: de tentoonstelling onthult opvallende overeenkomsten of verrassende verschillen tussen de twee landen. Het is de eerste keer dat de ontwerppraktijken van Nederland en België op deze schaal worden vergeleken.

Expositie 'Design Derby': Nederland-België (1815-2015), vanaf 20 juni in Museum Boijmans van Beuningen. Links: Frans Zwollo, rechts: Philippe Wolfers. #dutchdesign #belgiandesignLinks: Frans Zwollo, s.r., vaas, 1900. Zilver/turkoois. 20,6 x 12 cm. Rijksmuseum, Amsterdam. Rechts: Philippe Wolfers, sierkan 'Les Lys', 1897. Brons. 30 x 20 cm. Design museum Gent.

Berlage versus Van de Velde
De tentoonstelling is opgebouwd aan de hand van een 21-tal cruciale thema's in de vormgeving van de afgelopen twee eeuwen, zoals de spanning tussen kunst en ambacht, de vroeg industriële ontwikkeling en de relatie tot de massacultuur. Welke verschillen zijn zichtbaar in de sier- en gebruiksvoorwerpen uit het begin van de 19de eeuw, toen in België de Industriële Revolutie het land voortstuwde, terwijl deze ontwikkeling in Nederland nog 50 jaar op zich liet wachten? En waarmee wedijverden de beide landen tijdens internationale krachtmetingen zoals de grote Art Deco tentoonstelling in 1925 in Parijs? Net zo vaak als verschillen komen overeenkomsten aan het licht, waar de buurlanden eenzelfde voedingsbodem delen of onmiskenbaar uitwisseling plaatsvond. Waar vormgevingsiconen als Berlage, de Bruynzeel keuken, Gispen en Hella Jongerius de Nederlandse vormgevingsgeschiedenis inkleurden, worden deze posities in België bekleed door Henry Van de Velde, de Cubex keuken, Tubax en Sophie Lachaert en Luc d'Hanis.

Expositie 'Design Derby': Nederland-België (1815-2015). Links: Tel Design/Gert Dumbar, Logo Nederlandse Spoorwegen, 1967. Rechts: Jean-Paul Emonds-Alt, Logo Metro in Brussel, 1980.#graphicdesignLinks: Tel Design/Gert Dumbar, Logo Nederlandse Spoorwegen, 1967. Rechts: Jean-Paul Emonds-Alt, Logo Metro in Brussel, 1980.

Nieuwste Meindertsma maakt Design Derby compleet
De chronologische route start in 1815 met onder meer een verguld zilveren juwelenkist van prinses Marianne van Oranje en eindigt met Meindertsma's analyse van 25 kilo afval; 'Bottom Ash Observatory' van de Rotterdamse ontwerpster Christien Meindertsma is voor het eerst te zien in Nederland. Het in Milaan gepresenteerde designproject vormt het meest actuele sluitstuk van de Design Derby in Museum Boijmans Van Beuningen. Met het project onderzocht Meindertsma langdurig en uiterst nauwkeurig het restant dat overblijft na de verbranding van huisvuil. Ze ontleedde en analyseerde handmatig 25 kilo 'bodem-as' – het overblijfsel van ongeveer 100 kilo huisafval – en vond allerhande materialen, waaronder kostbare en herbruikbare materialen zoals aluminium, koper en zilver. Meindertsma maakte een intieme presentatie en samen met fotograaf Mathijs Labadie een bijzondere publicatie.

200 jaar Nederlands en Belgisch design in expo 'Design Derby', vanaf 20/6 in Boijmans. Bottom Ash Observatory, Christien Meindertsma en Mathijs Labadie, 2015. #dutchdesign

↑↓ Bottom Ash Observatory, Christien Meindertsma en Mathijs Labadie, 2015. www.thomaseyck.com

200 jaar Nederlands en Belgisch design in expo 'Design Derby', vanaf 20/6 in Boijmans. Bottom Ash Observatory, Christien Meindertsma en Mathijs Labadie, 2015. #dutchdesign

Catalogus, video, familiespel en events
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus waarin een achttal thema's wordt uitgediept door designprofessionals uit Nederland en België. Elk artikel is voorzien van commentaar door een specialist uit het buurland. Deze publicatie is beschikbaar in de museumwinkel, via webshop.boijmans.nl en de betere boekhandel. Tijdens de tentoonstelling organiseert het museum diverse activiteiten voor kinderen en volwassenen, zoals workshops en lezingen.

Links: Mart Stam, stoel, 1931. Rechts: Gaston Eysselinck, typistestoel, 1931. Te zien @ expo 'Design Derby' vanaf 20/06 in Museum Boijmans.Links: Mart Stam, stoel, 1931. Gebogen staal, lakverf, hout, verf. 76 x 45,5 x 47 cm. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Foto: Tom Haartsen, Ouderkerk aan de Amstel. Rechts: Gaston Eysselinck, typistestoel, 1931. Chroomstaal en beukenhout. 66 x 95 x 49,5 cm. Design museum Gent.

Expo 'Design Derby' in Museum Boijmans van BeuningenLinks: Anoniem, bord met het decor van de provincie Holland, 1822. Geglazuurd porselein, emailverf. Diameter 22 cm. Rijksmuseum, Amsterdam/Paleis Het Loo, Apeldoorn. Rechts: Anoniem, bord met het decor van de provincie Oost-Vlaanderen, 1822. Geglazuurd porselein, emailverf. Diameter 22 cm. Rijksmuseum, Amsterdam/Paleis Het Loo, Apeldoorn.

Links: WAACS, rechts: Erik Sijmons, @ expo 'Design Derby', Museum Boijmans van Beuningen.Links: WAACS (i.s.m. Douwe Egberts & Philips), Senseo, 2001. 33 x 21 x 31 cm. WAACS Design & Consultancy. Rechts: Erik Sijmons, Samsonite Cosmolite koffer, 2009. Design museum Gent.
 

Design Derby: Nederland - België (1815-2015)
Museum Boijmans van Beuningen - Rotterdam
20 juni 2015 t/m 13 september 2015
www.boijmans.nl