FASHIONCLASH Festival - gender editie

redactie  woensdag 06 mei 2015

De 7e editie van FASHIONCLASH Festival biedt van 11 tot en met 14 juni podium aan meer dan 150 talenten uit binnen- en buitenland. Er zijn modeshows, exposities, theater- en dansperformances, lezingen, workshops en films; met mode als uitgangspunt werken ontwerpers, theatermakers, choreografen en andere kunstenaars interdisciplinair samen.

fashionclash-2014-team-peter-stigter5

Thema: gender
Het thema tijdens deze editie van FASHIONCLASH is genderHet festival viert diversiteit en ziet kledingdracht als een extensie van de persoonlijke identiteit. FASHIONCLASH daagt uit om na te denken over een wereld waarin grenzen ten aanzien van vastgeroeste genderrollen en identiteiten ophouden te bestaan. Vele ontwerpers zoals Vivienne Westwood, Dries van Noten en Givenchy besloten al om gender stereotypes, die diep geworteld zitten in traditie, te doorbreken. En denk aan Selfridges, die genderloze kleding verkoopt in een nieuwe pop-up store. Zou deze evolutie de hardnekkige gendercategorisatie in de retailsector kunnen ondermijnen?

fashionclash-2014-team-peter-stigter7

Programma hooflocatie
De verschillende modeshows, te zien op de hoofdlocatie, geven jonge ontwerpers een platform om hun collecties te tonen aan een divers publiek. Bewonder de collecties van onder andere Jivika Biervliet x Peter Hsieh, Joelle Boers, TVBD & Shako Nikva, Rafael Kouto, Wilfried Lantoine, Bola, Simeon Morris, schoenen show van Dutch Shoe Academy en afstudeerwerk van MAFAD studenten. De catwalk fungeert ook als podium voor performances en voor de uitreiking van de Awards die plaatsvindt op de laatste festivaldag.

Het catwalkprogramma wordt aangevuld door de Gender-expositie. De voormalige decorfabriek 'Mosa' zal hiervoor tijdelijk worden omgebouwd tot innovatief museum waarin de exposeerders de visies van de deelnemende kunstenaars laten zien, zoals het werk van Gabriel Ann Maher, Amber Ambrose Aurele x Kesha Felipa, Camiel Fortgens en Maison the Faux. VERWEVEN 2015, een project vormgegeven door Nina Willems, belooft dit jaar weer een van de hoogtepunten van de expositie te worden. Deelnemende ontwerpers in het VERWEVEN project zijn David Laport, Loes van Nijnatten en Schueller de Waal. 

De 'designer' Market maakt het festivalprogramma op de hoofdlocatie compleet. Dertig ontwerpers, onder wie Bas Timmer, Argument Bijoux, Mies Nobis, PAVILJONS, Leonie & Lois – Spijkerbrij en Yojiro Kake, krijgen hier de kans om hun kledingcollecties of andere ontwerpen te verkopen aan het publiek.

fashionclash-2014-team-peter-stigter4

Side Program
Het FASHIONCLASH Side Program speelt zich af op verschillende locaties in de binnenstad van Maastricht. Aangezien de catwalk shows plaatsvinden in de late namiddag zijn deze uiteenlopende events en exposities de ideale kennismaking met Maastricht modestad. Zo houdt de Bijenkorf de fascinerende Showpieces expositie, theaterperformer Luca Szymkowiak toont een installatie en een performance in Marres, en het Bonnefantenmuseum exposeert een reeks silhouetten die de evolutie ten aanzien van de gender codes in 20ste eeuw in beeld brengen, met iconische ontwerpen van Yves Saint Laurent en Paul Smith. De 'Meet the Maker' expositie in Bureau Europa geeft bezoekers de kans om de kunstenaars persoonlijk te ontmoeten. Centre Ceramique houdt een 'Fashion Talk', die je laat nadenken over de relatie tussen mode en gender, en is daarnaast ook de locatie voor het talentontwikkelingsproject 'Meet the Industry' waar deelnemers aan FCF kunnen netwerken met professionals die reeds in de modesector werkzaam zijn. Bij Museum aan het Vrijthof is er een mini expo van het MIJNshop/MIJNcollectie project dat ontwikkeld is in het kader van de Jaar van de Mijnen in Heerlen. Daarbij zijn er ook installaties van Lisa Schamlé, Hean Kim, Studio IKKAI en Malou Beemer. 'Fashion Film Night Out' vindt plaats in de Lumiere cinema op 11 Juni en is een vertoning van korte modefilms. Als al dit je zintuigen nog niet prikkelt zijn er nog verschillende exposities 'Designers in Stores' te bezichtigen in inventieve stores zoals PL- Line, Stijl Maastricht, Festen, Noir, Mayfair, Conflict en Le Marias Deux & Koffie.

fashionclash-2014-team-peter-stigter2

Credits beelden: Team Peter Stigter

Bekijk het hele programma hier

FASHIONCLASH
11-14 juni 2015
Maastricht
Tickets: Behalve het catwalk programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk. Kaartverkoop voor de modeshows kun je hier kopen.
www.fashionclash.nl 

FASHIONCLASH Festival 2015 photo Lonneke van der Palen