Christine Boland: consumententrends 2016

The Contextual Age

Irene Vermeulen  zondag 30 november 2014

We zitten er middenin, de nieuwe tijd, volop verandering. Soms verloopt die vloeiend, vaak schokkerig. En altijd is er die adembenemende vaart: de nieuwe tijd geeft een kick. Angstaanjagend voor sommigen, hoopgevend voor wie anders kan en wil kijken. Christine Boland moedigt merken en designers aan zich te verdiepen in de nieuwe drijfveren van de consument. In haar presentatie The Contextual Age deelt zij haar inzichten voor 2016. Irene Vermeulen van Craftscurator woonde voor Stylink de presentatie bij, en vergelijkt deze needs met voorbeelden uit haar eigen praktijk.

Zwermen
Bedrijven moeten in staat zijn holistisch hun werkveld te overzien, en bereid zijn hun koers te wijzigen. Ondernemingen zullen 'zwermzintuigen' moeten ontwikkelen om te navigeren, van richting te veranderen en mee te bewegen met de tijd. Een baken uitzetten is daarbij essentieel, omdat de wereld te complex is geworden om teveel verschillende resultaten na te streven. Accepteren daarbij dat je je doel niet in een rechte lijn zult bereiken.

  • Tijd Tijd heeft waarde, de waarde van echte aandacht en diepgang. Het ritme van tijd, snelheid der dingen en hoe we wachten ervaren.
  • New Normal - (Nee, niet norm core, ook al hebben we dat nu ook in interieur gesignaleerd.) Normaal in de zin van rustig, uitgebalanceerd, luxe in eenvoud, stil en gelaagd.
  • Togetherness - Made for all, niet exclusief maar inclusief, verbroederen, dingen delen, maar ook verantwoordelijkheid delen en samen problemen oplossen.
  • Edit - Zaken in hun context kunnen zien, en daarin zelf kunnen sturen en koers bepalen. Consumenten willen duiken naar pareltjes, zoals Christine het omschrijft. Bedrijven moeten zich nu echt realiseren dat de consument invloed heeft en wil hebben, en dat een merk daar dienstbaar aan moet zijn.
  • Perspectives - Vervlechting van digitaal en analoog, en de 'edit' tools die mensen in handen willen hebben om hun eigen werkelijkheid te bepalen. Kunst speelt hierin een belangrijke rol, het helpt ons vragen te stellen, maar is er ook om te betoveren, te bevreemden.
  • Transcend - Het overschrijden van grenzen, dimensies toevoegen, disciplines laten vervloeien, technologie die ons in staat stelt meer te doen, en ook meer te zijn.

stylink-craftscurator-consumententrends-introvert
Time - klok van Jaime Hayon - stoelhoezen van Bernotat & Co. New Normal - 'ik heb al een lamp' van Areaware. Togetherness - 'Made for all' campagne van Uniqlo.

Vervloeien van disciplines
Ook David Shah spreekt over het 'mergen' van kwaliteiten, transdisciplinary design is het onderwerp waarop hij ons wil wijzen, en ook het hoofdonderwerp van het vernieuwde Viewpoint magazine. Transdisciplinaire vaardigheden vereisen een zowel brede, specialistische kennis en diepgang, als de bereidheid samen te werken met andere vakgebieden. Op dit moment zien we kunst, design en wetenschap pogingen doen gezamenlijk nieuwe concepten te ontwikkelen. Dit vergt lef, flexibiliteit en de bereidheid risico's te nemen. Shah gelooft dat deze nieuwe transdisciplinaire vaardigheden nodig zijn in de nieuwe wereld, maar wijst ons ook op de stokoude drijfveren die consumentengedrag bepalen: status, macht en kooplust.

stylink-craftscurator-consumententrends-extravert
Edit - gemaakt door Leo, Lego of door jou? Perspectives - schermen, lagen en dimensies - installatie van Reinier Bosch. Transcend - hologram catwalkshow van Ralph Lauren en je Instagram foto op je Adidas gympen.

Introvert én Extravert
Het vergt nogal wat van mensen en bedrijven om deze nieuwe inzichten te begrijpen en de bijbehorende skills te ontwikkelen. Irene Vermeulen ziet dat het ogenschijnlijk tegengestelde eigenschappen zijn die aandacht moeten krijgen. Aan de ene kant gaat het om de bereidheid van mensen en merken om zich te ontwikkelen, betekenis te geven en te ontdekken wat anderen kunnen toevoegen. Je moet daarvoor bereid zijn om naar jezelf te kijken, op zijn tijd introvert te zijn. Daarnaast zul je – consumenten en bedrijven – extravert moeten zijn: bereid horizon en perspectief te veranderen, klaar te zijn voor grensverleggende samenwerkingen en nieuwe modellen om te investeren en te verdienen.

Wil je meer weten of kun je aanwijzingen gebruiken bij het vertalen van deze consumententrends?

  • Christine Boland is maakt vertalingen op maat voor verschillende bedrijven en disciplines, zowel op strategisch niveau als voor productontwikkeling. Website Christine Boland
  • David Shah biedt met zijn magazines View en ViewPoint inzicht in marktontwikkelingen. View publications
  • Irene Vermeulen is Craftscurator en vertaalt consumententrends naar concepten en producten in de interieurbranche. Haar specialisatie is handgemaakt en duurzaam design. Craftscurator.com