Rivièra Maison - ambities als wereldspeler

redactie  maandag 10 augustus 2009

Vernieuwend, modern, high-tec – dit rijtje bijvoeglijke naamwoorden lijkt naadloos aan te sluiten bij het werk van de gemiddelde stylist. Maar styling kent veel kanten, vormen en stijlen. Binnen de markt neemt klassiekere styling een belangrijke plaats in. Nico Tijsen, creative director bij het interieurlabel Rivièra Maison, vertelt over winters grijs, shop-in-shop en de Verenigde Emiraten.

(Dit artikel is voor 't eerst gepubliceerd in juli 2008.)

landelijke identiteit
“Winkelinrichting, shoproutings, decors, beurzen, productontwikkeling”, somt Nico Tijsen (1967) zijn uitgebreide werkzaamheden op voor het wereldwijd opererende Rivièra Maison. ”In alle toepassingen komt de identiteit van het bedrijf naar voren: een landelijke sfeer, mix Meditterannée/Ralph Lauren, maar eigen en voor iedereen toepasbaar”. Het inkoop- en stylingteam bestaat uit 7 mensen, inclusief de directie. In totaal werken er bij het Aalsmeerse bedrijf 170 werknemers.

stylen shop-in-shop V&D
Momenteel is Nico druk in het Utrechts filiaal van de V&D. “Hier maken we een shop-in-shop-corner en die vraagt een toegepaste aanpak, anders dan de styling in onze eigen winkels. Het is een verschillend consumentenpubliek en er is geen toezicht. Daarom werken we met grote visuals, duidelijke tafeldisplays en productschappen – om te zorgen dat onze sfeer, stijl en producten intact blijven, ook bij bezoek van deze gevarieerde en grijplustige consumentengroep.”

shop-in-shop in de Utrechtse V&D     shop-in-shop in de Utrechtse V&D
shop-in-shop in de Utrechtse V&D

strakkere tijdsgeest
Wie denkt dat het merk – met de landelijke sfeer, ton-sur-ton kleuren en woordprints op producten en meubels – nooit verandert heeft het volgens Nico volledig mis. “Als ik kijk wat we vijf jaar geleden deden en nu is er een wereld van verschil.” Waar zit ‘m dat dan in? “We gaan mee met de tijdsgeest: de stijl is wat strakker en soberder.”

dédain en retro
Soms signaleert Nico enig dédain – bij collega-stylisten, bij vrienden. “Niet alleen kijken ze niet verder dan hun neus lang is, bijvoorbeeld over de woordprints. Dat is een van de ankers van het merk! Maar ook wisselen elk jaar 1500 van de 3000 producten. En we hebben ook een enorme schare, trouwe consumenten.” Nico signaleert ook een retro naar romantiek: “de Amerikaanse slaapkamerzanger Michael Bubblé is daar een goed voorbeeld van”.

beyond Aalsmeer
Uit publicaties blijkt Rivièra Maison een miljoenenbedrijf te zijn; over de daadwerkelijke jaaromzet is het bedrijf terughoudend. In elk geval opereert Rivièra Maison in 50 landen en heeft agenten in o.m. Australië en Finland. Naast winkelketen is het bedrijf ook wereldwijde groothandel. Amerika is – vanwege allerlei ingewikkelde invoerbepalingen – een lastige markt. Maar er zijn meer landen, zoals de Verenigde Emiraten waar met een partnerorganisatie voorzichtige stappen worden genomen met Rivièra Maison-corners in belangrijke winkelcentra. Dat sluit aan bij de visie van eigenaar Henk Teunissen die in een BBC-reportage op de site zegt dat hij een wereldspeler wil worden.

de meeste producten van Rivièra Maison worden geproduceerd in Azië     de meeste producten van Rivièra Maison worden geproduceerd in Azië
de meeste producten van Rivièra Maison worden geproduceerd in Azië

stapsgewijs in MVO
De producten – van meubels tot bedlinnen – van Rivièra Maison worden vooral geproduceerd in Azië, bij verschillende vaste leveranciers. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook bij dit bedrijf doorgedrongen en er wordt toegezien op het verbod op kinderarbeid. Over andere MVO-aspecten – als milieuvriendelijk produceren en fair trade – zegt het Nico “we zijn er druk mee bezig. Met onze producten en volumes gaan dit soort innovaties langzaam en niet zo makkelijk”.

Nico Tijsen, creative director bij het interieurlabel Rivièra Maison

van Martha tot Zara
Drieënhalve maand per jaar is Nico als creative director op werkreis – bij leveranciers, naar beurzen, voor inspiratie. “Vooral mode inspireert me, van couture tot Zara. Een knoopje dat ik zie op een damesblouse kan uitgroeien tot een hele Rivièra Maison-collectie.” Een paar van Nico’s favoriete bladen: Condé Nast Traveller, Côte Est, Martha Steward, Vanity Fair.

foto links: Nico Tijsen


voorkauwen of inspireren
Volgens de creative director staat styling per definitie in dienst van het commerciële doel. Een letterlijk en figuurlijk klein voorbeeld. “We verkopen rolletjes lint waarop staat Enjoy your meal. Als je 50 rolletjes in een schaal legt snapt niemand het. Maar als je duidelijk stylt stimuleert dat consumenten tot aankoop. De een noemt het voorkauwen, ik noem het een stap verder gaan, denken vanuit de consument. En vaak zien we ook dat zij geïnspireerd raken om thuis zelf aan de slag te gaan”.

uitleen aan stylisten
Samenwerken met stylisten doet Nico vaak; de afdeling marketing is helemaal ingesteld op het uitlenen van producten voor reportages. “Ariadne, More Than Classic, Libelle, VT Wonen, noem maar op”, zegt Nico. En om de duizenden producten te kunnen tonen is in Aalsmeer een showroom opgetrokken van 1200 vierkante meter: een warme zee voor de liefhebber van romantische en klassieke styling.

beeld: © Rivièra Maison