Edelkoort over shopping; retail in de 21e eeuw

CF retailadvies  dinsdag 14 juni 2011

Just do it, is het motto van trendgoeroe Lidewij Edelkoort als het om retail gaat. Minder hoofd (lees: marketing), meer gevoel. Carin Frijters volgde het trendseminar "SHOPPING, reinventing retail for the 21st century" en noteerde de trends voor de komende jaren. Trends die - voor wie goed kijkt - nu al zichtbaar zijn in het retaillandschap. Het woord is aan Li Edelkoort: de toekomst van retail!

Lidewij Edelkoort door Erwin OlafEdelkoorts visie is dat er in het afgelopen decennia binnen retail weinig veranderd is. Aan de hand van de tijdslijn van ‘shopping’ laat ze zien dat warenhuizen al meer dan 100 jaar bestaan, we vanaf de 20-er jaren de luxe van couture kennen en in de 60-er jaren kennis maakten met prêt a porter. Createurs en ‘highstreet fashion’ zijn terug te leiden tot de 80-er jaren; daarna verrasten concept stores het publiek. Die concept stores zijn in het huidige shopping landschap nog steeds prominent aanwezig; denk aan Merci in Parijs en Rossana Orlandi in Milaan.

Online shopping: high end en discount bij elkaar
Sinds het millenium is daar in sneltreinvaart online shopping als kanaal bijgekomen. De huidige fase brengt ‘high end’ en ‘discount’ dichter bij elkaar. We kopen peperdure labels en merkloze producten en kunnen deze steeds vaker onder één dak vinden. Het  gaat hier echter alleen over product en niet over concept. Volgens Li tijd voor verandering. Tijd om minder voorzichtig te zijn en minder met ons hoofd (lees=marketing) en meer met ons gevoel te doen. JUST DO IT is haar credo.

Edelkoort vertaalde de toekomst in de volgende trends:

SANCTURAY
De omgeving reflecteert in dit concept het product. Licht en lichtinval spelen een erg belangrijke rol. De vormgeving heeft oog voor detail is holistisch en tegelijkertijd minimalistisch. Omhelzend, zacht en aangenaam


ECO
Merken opgebouwd uit een ‘sustainable style’. Gebruik makend van natuurlijke materialen zonder toevoegingen en kleuren. In dit concept wordt de relatie tussen mens en dier benadrukt en dragen lokale en globale communities bij aan de ontwikkeling ervan. In de nabije toekomst zullen ook globale merken aan de slag gaan met lokaal delen en zal er meer aandacht komen voor de lokale behoeftes. Er komt weer aandacht voor het ketendenken. Als voorbeeld kan gedacht worden aan Christine Meindertsma. Zij heeft grond, verbouwt hierop zelf haar linnen. De linnen oogst gebruikt zij in haar productontwerpen, die ze vervolgens zelf produceert en verkoopt.

RE-LUXURY
Discretie is in deze trend een belangrijk issue. Het gebruik van gordijnen zorgt voor intimiteit in dit concept. Op product gebied zal gekeken worden naar spa en homewear.

STREAMING
Futuristisch, innovatief design in strijd met merken als Apple. Mode en gadgets combineren heeft hier toekomst. Producten worden vervaardigd van ultra lichte materialen. Lichte kleuren worden gecombineerd met krachtige fluors.

MONOmind
Een product per winkel. Bijvoorbeeld ‘Anne Fontaine’, een winkel met alleen maar blouses. Wie overal alles kan kopen en kiest voor specialisme!

ON LINE
Uitgangspunt volgens Lidewij Edelkoort is hier de ‘lijn’. Zij benadert internet en webshops op een heel eigen, abstracte manier. Zal er in de nabije toekomst meer gebruik worden gemaakt van hologrammen; geprojecteerde ‘graphics’ in ruimtes?!

GENERAL STORE    
De terugkeer van de Amerikaanse ‘pioneer store’. Dit concept laat een haast industrieel karakter zien, vertaald in een hutachtige/huiselijke winkelomgeving. Hier zijn naast ‘ready to wear’ producten ook stoffen per meter verkrijgbaar ‘to customize’.

DO IT YOURSELF
DIY kan gezien worden als een levensstijl die mede geïnitieerd is door de economische crisis. Verkennend met een duidelijke dosis humor. Hergebruik  en ‘selfmade’ spelen in dit concept de hoofdrol.

Het vastleggen van een domein/ doelgroep verliest zijn relevantie. We moeten vooral leren denken in een grotere gemeenschappen. Daarnaast gaan de bricks en de clicks in de zeer nabije toekomst naadloos op elkaar aansluiten. Volgens Lidewij Edelkoort gaan we het tijdperk van 2,5D in. Geen 2D geen 3D maar 2,5D. Internet met een ander dimensie dan alleen packshots. Fysieke winkels ondervinden nu nog het voordeel van deze zogeheten voorsprong maar zullen na moeten denken over de naadloze intergratie van bricks& clicks en tegelijkertijd moeten veranderen om hun voorsprong te behouden. Zij spreekt hier over het creëren van ‘scenes’ om sfeer te geven. Het hulpmiddel om dit te bereiken is volgens Lidewij, ‘visual merchandise’.

Carin Frijters is eigenaar van CF retail, bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatieadvies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumentenomgevingen. Meer informatie op www.cfretailadvies.nl en www.retailinspiratietour.nl.