Blijdesteijn: ondernemer met lef

Anticyclisch investeren van cruciaal belang

Carin Frijters  zaterdag 04 februari 2012

Dat ondernemen over LEF hebben (en tonen) gaat bewijst het zojuist geopende modewarenhuis Blijdesteijn in Tiel. Afgelopen zaterdag was ik in Tiel en sprak daar ondernemer en eigenaar Franklin Blijdesteijn. De zesde Blijdesteijn generatie is met passie voor het retailvak aan het werk in dit stijlmodehuis dat al bestaat sinds 1833. Wat mij betreft doet Blijdesteijn zijn pay off ‘stijlmodehuis’ alle eer aan.

Franklin Blijdesteijn staat samen met zijn zoons Bram en Max en dochter Anne aan het roer en laat zien dat anticyclisch denken juist in mindere tijden in de retail van cruciaal belang is. Hij zet met dit miljoenenproject hoog in en wil een tegenwicht bieden aan wat hij noemt ‘een eroderende koopmansgeest in veel Nederlandse binnensteden’. Dat is hem gelukt - met vallen en opstaan.  

Dat je om zo’n project realistisch te maken een ‘lokale held’ moet zijn met regionale en zelfs landelijke sterrenstatus mag duidelijk zijn. In Tiel, een plaats met slechts 40.000 inwoners, heeft Blijdesteijn onder architectuur een geheel nieuw pand van maar liefst 3.500 m2 vvo gebouwd. Veel glas, grote etalages, twee in- en uitgangen, hoogte en transparantie. Een grote roltrap prominent bij binnenkomst en een glazen lift. Ruimtelijk en vooral commercieel.

Voor de architectuur tekende Sjoerd Berghuis van architectenbureau Klunder uit Rotterdam. Het pand is volledig opgetrokken uit rode bakstenen en glas. Sjoerd Berghuis heeft gekozen voor duurzame energie; door de toepassing van koude/warmte-opslag komt het energieverbruik 50% lager uit en leveren de roltrap en de lift energie terug aan het net. Door het gebruik van ‘plastic’ in de vloeren, zogeheten ‘bubble decks’, zijn voor de tweede verdieping minder dragende constructies nodig wat het ruimtelijk effect versterkt.

 

Weetje: Stijlmodehuis Blijdesteijn is een onderdeel van de ‘Mode Alliance’, een samenwerkingsverband tussen acht weidewinkels waaronder Van Tilburg Mode uit Nistelrode, Jansen-Noy uit Sevenum, Dirk de Wit uit Bovenkarspel, Koopman Mode uit Tilligte, Ballegooyen Modesuit uit Dussen, Bastiaansen Modestad uit Bavelen en Konijnendijk Mode uit Zuid-Beijerland.

Franklin van Blijdesteijn reist veel om zich te laten inspireren en geeft aan voor zijn nieuwe winkel geïnspireerd te zijn door modewarenhuis Engelhorn uit Manheim. Deretailstyling liet hij uitvoeren door Blocher & Blocher uit Stuttgart.

Het Blijdesteijn modewarenhuis is verdeeld in werelden. Op de benedenverdieping bevinden zich diverse casual en trend merken en schoenen, boven is alles op het gebied van de citylook en premium look. De organisch vormgegeven winkel kent alleen ronde vormen. De diverse werelden worden door middel van een ‘looping’ aaneen geschakeld. Ondanks de afmeting van de winkel, 3.500 m2 vvo,  ontstaat hierdoor een bijzonder prettig gevoel.

 

Onderweg zijn er diverse ‘lage zitjes’ waar je kunt genieten van een kopje koffie of thee of gewoon even een krant kunt lezen. Iedere wereld kent een eigen sfeer die wat mij betreft nog om een verdere verdieping vraagt om de beleving in dit woonwarenhuis nog krachtiger te maken. Mooie ruime paskamers voorzien van theatrale gordijnen passend in het gevoel van de wereld en zeer goed licht.

 

Ruim 250 dames- en herenmodemerken uit het midden- en midden hoogsegment van Superdry tot Versace, van B by Bridget (van de hand van Nederlands Brigit Maasland) tot Ted Baker maar ook Tricot Chic, Gerry Weber, Supertrash, Airfield, Paul Shark en Maison Scotch. Een collectie voor grote maten die nergens anders te krijgen is, bruidsmode, partykleding en ‘Steijl horeca’. De collectie grote maten gaat voor dames tot t/m maat 54 en voor heren t/m maat 62. Als dit niet inspringen op de huidige marktbehoefte is? En een complete schoenafdeling van ongeveer 150 m2 ‘van Assem schoenen’ maakt de collectie af.

Weetje: Blijdesteijn is in 1833 begonnen met verkopen van schudbedden, knopen&stoffen, knotten wol, lingerie, garen&band, vaat- en handdoeken, lakens, korsetten, koffie&thee en bedden&matrassen. De heritage van de winkel vind je terug in de etalages.

Conclusie
Wat kunnen wij leren van ondernemer ‘pur sang’ Franklin van Blijdesteijn? Dat inspiratie van levensbelang is om nieuwe ontwikkelingen goed vorm te geven. Het bieden van meerwaarde in de genen moet zitten. De ‘experience’ in dit modewarenhuis moet wel nog verder uitgebouwd worden, alle basisingrediënten zijn er al voor aanwezig. De commerciële slagkracht die Blijdesteijn echter nu al laat zien getuigt van het betere koopmanschap. Om anticyclisch te denken heb je LEF nodig. Dit laatste onderscheidt wat mij betreft de echte ondernemers van winkeliers.

Carin Frijters is CF retail, bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumentenomgevingen. Contact:  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  of 0622991709, twitter: @CFretaillinks