Brandmission: retailconcept vol duurzame verhalen

redactie  donderdag 17 februari 2011

BrandMission is een nieuw green & fair fashion-winkelconcept. Het is een initiatief van ondernemer Lonneke Verbunt. Haar concept neemt de bezoeker mee in de persoonlijke verhalen achter de merken. Ook wordt het project gerealiseerd met een nieuwe financieringsvorm: crowd financing. De planning is om in mei 2011 de eerste winkel te openen in Amsterdam.

Door: nieuwsredactie Stylink.nl

Lonneke Verbunt Het winkelconcept van BrandMission is gebaseerd op het shop-in-shop-principe, zoals je dit kent van onder andere de Bijenkorf. Ieder fair fashion-merk krijgt binnen de winkel een eigen podium, een soort brandstore, zeg maar. Het winkelaanbod bestaat uit kleding, accessoires, sierraden, interieurinrichting en geschenken. Van Markoviec, A Beautiful Story, Own Me (van Stylink-redacteur Tessa de Graaf!) en Okimono zijn merken waar BrandMission mee zal gaan samenwerken.

< Lonneke Verbunt

Stijlbewaking van winkel en podia
BrandMission werkt samen met interieurontwerper Sven van Buuren (Interior Issues) die zorgdraagt voor de basisinrichting om een overzichtelijke en uniforme uitstraling te behouden. Met styliste Sandra Planken (Pr8cht Concepts) worden de verschillende podia ingericht in de stijl van ieder merk. Onder andere met behulp van foto- en filmmateriaal, slogans en halffabricaten wordt een eigen merkbeleving gecreëerd. En natuurlijk is ook het verkooppersoneel volledig op de hoogte van de producten en de verhalen.

Ook het label Own Me van Tessa M. de Graaf  vind je in de shops(s) van BrandMission.

Samenwerken met merken
Het shop-in-shop concept vergt een intensieve samenwerking met de merken. BrandMission is als het ware een retailmanagement-organisatie die zorg draagt voor de exploitatie van de winkel. Denk aan: huur winkelpand, personeel, inrichting, styling en marketing. Het merk stelt haar collectie samen en zorgt voor de voorraad. Achter de winkelformule zit een vernieuwend businessmodel.

Innovatief: crowd financing
Lonneke Verbunt wil met behulp van het zogenaamde crowdfinancing een deel van het benodigde startkapitaal voor BrandMission financieren. Door de aankoop van een BrandMission-certificaat à € 500,- word je investeerder. Dit bedrag leen je maximaal 4 jaar aan BrandMission en voor ieder jaar ontvang je als vergoeding 5% rente of een waardebon van € 40,-. Op de site van Stichting WeKomenErWel.nl vind je de juridische voorwaarden en kun je je inschrijven voor een certificaat.

Wil je Lonneke zelf horen over haar initiatief? Dat kan. Op YouTube.

» BrandMission