MERCI, retail zonder ego

CF retailadvies  donderdag 19 november 2009

Merci. Er is altijd wel een goede reden te vinden om “dankjewel” te zeggen. Zeker ook aan de makers van de gelijknamige en eigentijdse bazaar die eerder dit jaar in Parijs is gerealiseerd. Deze nieuwe en vooral toegankelijke ‘binnenmarkt’ is een concept van Bernard en Marie-France Cohen. De Cohens waren eerder verantwoordelijk voor het succes van het Franse kinderkledingmerk Bonpoint. Met Merci ontwikkelden zij een nieuwe, humanitaire manier van zakendoen. 

Na drie jaar van denken en verbouwen hebben Bernard en Marie-France een droom van een warenhuis gerealiseerd. Dit pand in het 19de-eeuwse pand werd eerder bewoond door weefselfabrikant Branquenie Frey. Merci bevindt zich in het 3de arrondissement in Parijs aan de rand van de Marais en de Bastille en beslaat maar liefst 1.500 m2. De Cohens stelden een team samen dat volledig werd betrokken bij de realisatie van hun ideeën: architect Valerie Mazerat en stylisten Muriel Bardinet en Adrienne Dubessay.

Entree van Merci, Parijs.
De buitenzijde van het pand is volledig in de originele staat gehouden, waarbij de ingangen slechts zijn omlijst door 'poorten' die het statige pand voorzien van de juiste status, benadrukt met een goudkleurig ‘plat’ logo. Eenvoud met allure.

Menukaart van het Used Book Cafe
De menukaart van het 'used book café ' is goed zichtbaar in de etalage.

Gewoon en zeldzaam
Marie-France laat met dit nieuwe retailconcept haar kijk op de wereld zien. In Merci komen gewone voorwerpen samen met vooral zeldzame artikelen; een mix tussen avant-garde en modern klassiek, tussen hip vintage en hergebruik. Gevarieerd. Interieur: een eclectisch geheel van stoelen en banken. Mode: oud en nieuw. Bloemen: verzorgd door Christiaan Tortu, ook wel de Yves Saint Laurent van de Franse bloemenindustrie genoemd. Kinderkleding: van Bonpoint. Hebbedingen, zoals Pantone-mokken staan hier naast Wedgwood Fine China. Katoenen servetten in heel veel verschillende kleuren op de rol. Een ‘used book café’. Een restaurant met eenvoudig, gezond eten.

Moderne bazaarachtige indeling
Bovenaanzicht van het hart van de winkel.

Eenvoudige uitprijzing
uitprijzing met kladblokjes

Knopen naast houtkachels
De productkeuze is in veel opzichten ongebruikelijk. Naast een bureau van Arne Jacobsen uit 1950 zijn hier de ready-to-wear producten van Acne en Paul Smith te verkrijgen maar ook interieurproducten van Patricia Urquiola en vele anderen. Een collectie mooie knopen en andere fournituren, maar ook de nieuwe houtkachel van onze eigen Koninklijke Tichelaar. Grotere producten worden eenvoudig uitgeprijsd met een kladblok voorzien van productinformatie en een prijs.

Christiaan Tortu, de Yves Saint Laurent van de bloemen
"Tortu was here"

Toegankelijke presentaties in Merci
Toegankelijke, onopgesmukte presentaties die refereren aan een bewuste levensstijl.

Shoppen in een mezzanine-effect
De architectuur en styling zijn onderdeel van het concept. De diverse open ruimtes en niveauverschillen zorgen voor een loft-achtige sfeer: Het New Yorkse Soho maar dan met een Franse twist. Meerdere ingangen, binnenkomend door een binnentuin, zorgen voor het juiste gevoel van verrassing. Architect Mazerat heeft meerdere split-levels geplaatst en op diverse plaatsen een zwartmetalen trap: dit zorgt voor een organisch kruip-door-sluip-door mezzanine-effect. Ruimtes van wel 10 meter hoog worden afgewisseld met knusse nissen. Daglicht, véél daglicht, valt naar binnen door de hoge ramen.

Vloeren van gevlinderd beton - simpel en verbindend
'Onverwachte verhalen'. Verhaal en beeld van Dominique Issermann lopen letterlijk als een rode draad door Merci. Op onverwachte plaatsen zijn  teksten op wanden geschreven die aan haar refereren. Ook losse ansichtkaarten zijn simpelweg met een plakbandje op de wand geplakt.

Hergebruikte materialen voor winkelinterieur
Op de kinderafdeling: kledingstangen zijn witgespoten takken, 
aan gele 'waslijndraden' hangen aan witgespoten tweedehands legplanken. 
De wanden zijn voorzien van 'kleurplaat'-behang dat her en der,
schijnbaar willekeurig, is ingekleurd met kleurpotlood.

Aandachtig hergebruik
Zichtbaar hergebruik van materialen om displays te bouwen o.a. voor het centraal geplaatste kassameubel en de stellingen op de kinderafdeling. Vloeren van gevlinderd beton (*) op de begane grond, houten vloerdelen op de verdiepingen en aandacht voor de authenticiteit van het pand. De oorspronkelijke balkenplafonds zijn slechts voorzien van een neutrale witte verf. Producten krijgen een prominent karakter door afzondering. Niet  volumes maar enkelingen staan uitgestald - bijzonder aangenaam en aandachttrekkend. Zij roepen haast ‘koop mij!’. Afwisseling in kleur, materiaal en vorm; kleurrijke,  onverwachte accenten op zichtlijnen zorgen voor een spannend effect.

(*) gevlinderd beton is een verdichte en slijtvaste toplaag van gewoon beton (red.)

Hip en literair lunchen
Hip publiek in het 'used book café '.

Back to (refined) basics
Diverse producten verkrijgbaar onder het eigen Merci-label.

Leesbaar café, intieme tentoonstellingen
Het ‘used book café’ is op zich al een wonder. De muren zijn bekleed met duizenden tweedehands boeken in uiteenlopende talen. Deze “wandbekleding” voorziet het hippe publiek (dat bestaat uit leden van verschillende generaties) van een interessante omgeving tijdens een glas verse jus of een seizoenssoep. Dit café oogt warm en huiselijk en geeft Merci het eigen karakter. Ook zijn er in het gebouw altijd wisselende tentoonstellingen. Tijdens mijn bezoek exposeert Dominique Issermann met ‘Cartes sur Tables’. Deze mode- reclamefotograaf legt vast alsof zij een verhaal schildert, zodoende past zij in alle opzichten in het retailconcept. Authentiek, intiem… Merci-eigen.

De binnentuin van Merci
De binnentuin.

Knopen en stoffen - ook voor DIY
knoopjes, stofjes en design

Geen retail voor egotrippers
Ogenschijnlijk onverwacht maar er zijn hier duidelijk bewúste keuzes gemaakt, met oog voor detail. De Cohens zijn wat mij betreft met Merci hun tijd ver vooruit. Zij verwijderen zich van de overige nicheconcepten (en dus van de concurrent…) door zich bewust niet op de elite te richten. Hier geen sneakers en stoelen in gelimiteerde oplage. Hier wordt niet gefocust op de klant met de beter gevulde portemonnee die volgens de Cohens ‘ego’ koopt, maar op een publiek dat producten kiest om wat ze zijn: zeldzaam en uniek.

Schijnbaar casual
loodsachtige, schijnbaar casual presentatie

Issermann slaat overal toe
De onverwachte verhalen van Issermann lopen als rode draad door Merci.

Geen opsmuk leidt tot faire prijzen
Diverse gerenommeerde merken geven korting die direct doorberekend wordt aan de klant. De geuren van Goutal zitten bijvoorbeeld verpakt in flessen die rechtstreeks uit het lab komen; in de winkel worden zij voorzien van een eenvoudig label. Hierdoor kunnen ze worden verkocht voor tweederde van de gebruikelijke prijs en betalen klanten slechts een ‘eerlijke prijs’. Maar ook de ‘kleinere collecties’ van vooraanstaande ontwerpers zoals Stella McCartney en Barbara Bui worden hier voor 30% onder de normale prijs verkocht.

Ansichtkaarten in bijzondere presentatietafel
Ansichtkaarten van het werk van de exposerende fotografe verwerkt in een presentatietafel.

Mixen van vintage en design
Mix van vintage en design, maar altijd "eigen".

Madagsakar, minder bedeelden en Merci
Bij Merci gaat een groot deel van de winst - via een stichting - naar Madagaskar, een van de armste landen ter wereld. Ook is bij het collectioneren op alle niveaus aandacht voor de minder bedeelden in onze maatschappij. Voorbeeld: als de keuze is tussen kunststof borden en kleurrijke borden van bijvoorbeeld ampas (vezelig residu van suikerriet) dan kiest men bij Merci zeker voor het laatste. Volgens mij is dit alles meer dan voldoende reden om binnenkort af te reizen naar Parijs om het Merci-avontuur zelf te beleven.


» Carin's site