De toekomst van retail: het nieuwe normaal

Carbonara´s visie op de consument

CF retailadvies  woensdag 25 april 2012

Consumentenpsycholoog Simonetta Carbonaro was vorige week een van de hoofdsprekers op het jaarlijkse retailcongres ‘What’s Going On In Retail’ (WGOIR) waar ‘tout’ retailminnend Nederland zich liet informeren en inspireren.

Nieuwe klant wil terug naar normaal
Carbonaro schetste een duidelijk en stimulerend plaatje van de toekomstige klant. Die wil normaal, die wil rust, die wil een time out van alle schijn-innovaties en brand extensions.

Onze samenleving ontwikkelt zich daadwerkelijk naar het nieuwe normaal volgens Carbonaro. Ze liet ons kennis maken met happy frugal klanten (niet excessieve, sobere, groene en kwaliteit eisende mensen) met waarden als zelf gedreven altruïsme, verantwoordelijkheid, krachtenbundeling, en (opr)echtheid.

Supermarkt, restaurat en wijnbar: Eataly is een ware cross over met (almost) only local products
wijnbar in Eataly, Turijn

Slow food Eataly
Simonetta Carbonaro onderbouwde haar verhaal met tal van sprekende voorbeelden. Zo kent Turijn de slow-food formule Eataly, een cross-over tussen een supermarkt en een restaurant. Hier voeren lokale invloeden de boventoon. Eataly werkt samen met 40 lokale leveranciers, 55 leveranciers elders uit Italië en slechts 5 leveranciers uit andere landen.

De rest van de dag volgden sprekers met verhalen vol zogeheten ‘klinkende veranderingen’ waarmee zij voor de toekomst klaar willen zijn. Eco en duurzaamheid werden daarbij slechts zijdelings aangestipt. We zullen maar zeggen dat dit onderwerp al zo veel behandeld wordt, in plaats van te wijzen op het feit dat hier duidelijk sprake is van een kop in het zand politiek van veel retailers die denken met een ‘beetje’ greenwashing weg te zullen komen.

Klant geen target maar partner
Maar ook hier weer geldt, dat wie in contact wil blijven met de toekomstige klant wel degelijk fundamentele aanpassingen zal moeten maken in de bedrijfsvoering. Aanpassingen die verder gaan dan het tijdens WGOIR aangehaalde terugbrengen van vrachtwagenbewegingen en een beetje ecokatoen. Daarmee kom je er gewoon niet! Een ander terugkerend thema op het retailcongres was dat je een individuele relatie met de klant moet aangaan, en deze niet als target moet zien maar als partner.

Private label heeft de toekomst
Luister, speel in op de behoefte van de klant en concentreer je op private labels, zegt Carbonaro. Maak keuzes en word een merk met duidelijke en concrete oplossingen en toegevoegde waarde. Zo voeg je immers nog echt iets toe voor de hedendaagse consument.

Simonetta Carbonaro, Hoogleraar, Professor en Expert in Consumenten Psychologie en (de enige vrouwelijke!) spreker op het hoofdprogramma van WGOIR, schetste een beeld van de nieuwe consument en veranderingen die ons te wachten staan. Waarbij zij de aanwezige retailers een hart onder de riem stak door private label een goede toekomst toe te kennen en ons een mooi retail voorbeeld uit Italië, Eataly, mee te geven.

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Wilt u uitgebreider bijgesproken worden over WGOIR? Laat het mij weten.
CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies in retail van Carin Frijters. Contact: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  of 0622991709, twitter: @CFretaillinks