Retailtips #13 - van stenen winkel tot digitaal: één verhaal

Carin Frijters  woensdag 01 februari 2017

Als Formulespecialist Nederland bij Auping is Romy Groote Wolthaar verantwoordelijk voor het implementeren van de strategie op de winkelvloer. In andere woorden: ze zorgt ervoor dat visual merchandising, instore communicatie, styling en ga zo maar door kloppen. Sinds kort zitten daar ook nog sensory marketing en narrowcasting bij.

Winkelconcept Auping in Villa Arena #retail #bedding #auping #styling #retailstyling #stores #displays #amsterdam
Auping plaza in Villa Arena - bron  

Romy Groote Wolthaar volgt op dit moment de Mastercourse 'De Winkel als Theater' van CF retail. Ook Romy ziet dat de klant verandert én dat je daar als bedrijf scherp op moet reageren.

Romy Groote Wolthaar
Romy Groote Wolthaar

Het verschil maken met stenen winkels
"Als ik naar onszelf bij Auping kijk, dan zie ik dat er veel in beweging is. Vooral in hoe klanten zich opstellen. Vroeger kwamen ze echt voor advies bij ons binnen. Tegenwoordig weten ze zelf ook al heel veel. Dat onze rol verandert, dat vinden we een uitdaging. Wat soms wel lastig is: er wordt, vooral online, heel veel geroepen. En die informatie is niet altijd juist, óf geldt niet voor onze producten. Aan de andere kant kunnen we juist in deze tijd met onze 'stenen winkels' het verschil maken. Dan moeten we wél helemaal uitstralen wie wij als merk zijn. Dat betekent dat we heel goed kijken wat er speelt in de markt, maar niet klakkeloos meegaan met elke trend."

Auping Plaza store #concept #bedding #store #retailstyling #retailbranding #storytelling #bedding #visualmerchandise
met stenen winkels het verschil maken - bron

Het gaat om storytelling
"Je ziet dat goed in onze nieuwe flagshipstore. Hier staat co-creatie centraal in een kleurrijke omgeving met veel design. De winkel ondersteunt het verhaal van Auping, het gaat om storytelling. Zo is er een grote tafel waarop we de heritage van het bedrijf laten zien sinds 1880. Vanuit onze brand identity benaderen we trends. Het gaat in ons geval om design en comfort. In ons atelier-concept kunnen klanten daarom zelf veel kiezen, bijvoorbeeld de poten. Zo krijgen ze een uniek bed dat niemand anders heeft."

Pick your favorite color #auping #bedding #retail #merchandise #branding
kies je favoriete kleur en stel zelf je bed samen - auping.nl

Het bedrijf beter begrijpen
"Het gaat altijd om het totaalpakket, daar ben ik me tijdens de mastercourse 'De Winkel als Theater' vooral van bewust gewordent. Geluid, licht, communicatie op de juiste plekken; het is één geheel. Voor mij was iedere les boeiend. En wat ik fijn vind, is dat je met je eigen ervaring en doelen aan de slag kunt. De opdrachten kun je heel specifiek met je eigen werk uitvoeren. Het maakt voor mij inzichtelijk hoe alles verband houdt. De customer journey, hoe werkt die op de winkelvloer? Hoe ga je om met omnichannel? Het hielp me meteen om de andere afdelingen bij Auping beter te begrijpen. Ik ben van de stenen winkel, maar mijn collega's van digitaal vertellen hetzelfde verhaal. Ja, ik krijg er heel veel energie van!"

Meer weten over de Mastercourse De Winkel als THEATER? KLIK!

Meer tips van experts:
Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? Een serie met tips, ervaringen en best practices.