Deze 5 retailtrends gaan we terugzien in 2016

RetailTheater  maandag 01 februari 2016

Welke trends zien we dit jaar terug in de winkels? RetailTheater neemt je mee langs de 5 meest belovende trends in retail en visual merchandise. 

1. Het jaar van verbinding

2016 gaat nog verder in het verbinden van de kanalen om de klant een naadloze ervaring te garanderen: op ieder moment, op iedere gewenste plaats. Een mooi voorbeeld is de compleet geïntegreerde technologie in Sephora's beauty store in San Francisco, die deel uitmaakt van ieder moment in de klantreis. 

2. Durf te experimenteren

Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je 'decor' te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan ook zonder grote investeringen. Kijk voor voorbeelden eens naar de superflex voorbeelden op Pinterest. Zonder de look & feel van een high end sportmerk te verliezen, weet ook Nike met haar Nike Lab een fluïde winkeldesign te creëren waar producten uitgebreid getest kunnen worden.

#nike #nikelab #retail #retailstyling #merchandise
Beeld: Nike.com

3. Iedere bezoeker een show

Deze trend gaat gelijk op met de 'durf'-trend. Een winkel is niet langer een plaats waar je spullen koopt. Zoals we uitgebreid vertellen in ons boek RetailTheater, draait het nieuwe winkelen om beleven en ontmoeten. Dat betekent dat je een afwisselend programma inzet voor inrichting, acties en pop up (gedeeltes). Ook Atelier Abigal Ahern omarmt de theatertrend: vanuit deze spelregels kleurt deze interieurdesigner ver buiten de lijntjes, en met succes.

abigail-ahern-store-interior-design #retailstyling #visualmerchandise #interior
Beeld: Abigail Ahern

4. Op zoek naar stilte

Waar steeds meer retailers zich focussen op 'always on' en 'always online' - met webshops en steeds snellere levertijden - zie je ook de tegentrend opkomen: ver weg van de 24/7 snelweg vinden we concepten als het Japanse Muji, een compleet andere, rustige wereld in waar schreeuwende uithangborden en snelle marketing verleden tijd lijken.

Muji
Beeld: Indesignlive.com

5. Totaalervaring door zintuigen

In 2016 gaan retailers veel verder om op zintuigelijk gebied een ervaring neer te zetten. Dit zagen we bijvoorbeeld bij Multiplex, het popup-warenhuis van de toekomst volgens Britse designer Tom Dixon.

Dixon Multiplex retail
Beeld: RetailTheater

Zelf aan de slag?

Een succesvol retailconcept realiseren lijkt lastiger dan ooit tevoren. Oude modellen werken niet meer en 'producten aanbieden' is lang niet meer de enige rol die een winkel vervult. In de stoomcursus RetailTheater leer je in 3 lessen zelf een eigentijdse winkelbeleving neer te zetten op een praktische en laagdrempelige manier.

Nog uitgebreider leren van experts? Schrijf je dan in voor de Mastercourse 'De winkel als theater' die dit voorjaar weer van start gaat. Voor iedereen met een passie voor retail die het verschil wil maken voor zijn klanten!