Retailstyling en retailmerchandise: workshop voor professionals

Carin Frijters  dinsdag 01 juli 2014

Wanneer je winkelconcept eenmaal staat moet het vertaald worden naar een fysieke winkel; hiervoor gebruik je retailstyling en retailmerchandise. Op vrijdagmiddag 12 december 2014 verzorgt Carin Frijters, schrijfster van Prikkel de Koopknop en het brein achter de mastercourse 'De winkel als THEATER', de workshop RETAILSTYLING EN RETAILMERCHANDISE.

anthropologieAnthropologie store – verbeelding, niets is wat het lijkt (beeld via beautifulwindowdisplays.blogspot.nl)

70 tot 80 % van alle aankoopbeslissingen vindt plaats voor het schap
Retailstyling gaat over de grote lijnen in de winkel, de 'vaste' elementen, het winkelontwerp, die de verschijningsvorm bepalen, zoals muren, plafond, vloer en verlichting. Met retailstyling creëer je het flexibele podium voor jouw 'winkeltheater'. Retailmerchandise gaat in het kort over het winkelspel met de goederen. Als een schap, een display, goed is ingedeeld verkoopt het artikel zichzelf. Retailmerchandise gaat vandaag de dag verder dan alleen goederen uitstallen. Bij zowel retailstyling als bij retailmerchandise gaat het ook om de juiste inzet van meerdere stimuli zoals geur, geluid, licht, instore communicatie en retailtechnologie om de bewuste en vooral onbewuste en emotionele aankopen te stimuleren.

"Retailers die in staat zijn de winkellay-out van categorieën aan te passen aan hoe de klant kijkt, kunnen wel tot een kwart meer omzetten" – whitepaper Through a Shopper's Eyes van internationaal zakenblad The Economist

Best Made CoBest Made Co. – Opsommingen in merchandise zien we steeds vaker. Ze zorgen niet alleen voor overzicht en structuur maar vooral voor verleiding en activatie.
(beeld via www.acontinuouslean.com

Kennis en inzicht
De deelnemer aan de workshop RETAILSTYLING EN RETAILMERCHANDISE:

  • weet dat flexibiliteit het sleutelwoord is in retailstyling en -merchandising
  • kent de verschillende archetype concepten en kent de consequenties van de keuze voor een bepaald archetype
  • weet welke layout types er zijn en kent de voor- en nadelen van deze layout types
  • snapt het belang van hotspots, zichtlijnen en focuspunten
  • is op de hoogte van de effecten die de inzet van zintuiglijke stimuli heeft

Inhoudelijke vaardigheden

  • is op basis van de klantenreis en koopmotieven (die van toepassing zijn op de producten) in staat het concept te vertalen naar de winkelvloer
  • vertaalt koopmotieven naar presentatie-ingangen en daarna naar de presentaties zelf
  • kan de wisselmomenten van hotspots en focuspunten prioriteren en agenderen
  • is in staat een onderbouwde keuze te maken voor de inzet van zintuiglijke stimuli

Technische vaardigheden
De deelnemer kan aan de hand van diverse technieken zelfstandig de praktische vertaling maken van concept en klantenreis naar de winkelvloer en visualiseren om deze uiteindelijk, met behulp van de benodigde technieken, te verwerken tot een (eind)presentatie.

"Eén keer in de zeven jaar aan de slag met je retailstyling is nu echt voltooid verleden tijd" – Carin Frijters, auteur Prikkel de Koopknop

Aanmelden
De workshop RETAILSTYLING EN RETAILMERCHANDISE is onderdeel van de Mastercourse 'De winkel als THEATER', die vrijdag 3 oktober begint. Schrijf je je in vóór 1 september 2014 dan ontvang je een directe korting van € 100,– euro op de volledige mastercourse, dus € 2.295,- i.p.v. 2.395,- (vol = vol!).

Vanaf dit jaar is het ook mogelijk om de 9 individuele workshops uit het programma los te volgen. Voor slechts € 349,- word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen.

Zie voor meer informatie: www.cfretailadvies.nl. Het aantal plaatsen is beperkt dus meld je snel aan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

Programma Mastercourse 'De winkel als THEATER' 2014
vrijdagmiddag 3 oktober: Kick off
vrijdagmiddag 10 oktober en 31 oktober: Trends, consument en concept
vrijdagmiddag 14 november: Instore communicatie en retailtechnologie
vrijdagmiddag 28 november: Online
vrijdagmiddag 12 december: Retailstyling en retailmerchandise
vrijdag 16 januari (hele dag!): Geur, geluid, kleur en materiaal
vrijdagmiddag 30 januari 2015: Licht
zaterdag 14 februari 2015: Eindpresentatie deelnemers aan Carin Frijters en een vakjury

"De mastercourse heb ik als een zeer inspirerende en leerzame training beschouwd. Deze training is direct toepasbaar in de praktijk en laat goed zien welke invloeden er allemaal zijn op een formule of winkelconcept. Het enthousiasme van de verschillende experts werkt aanstekelijk. En niet te vergeten de expertise en de passie van Carin zelf, die je graag persoonlijk ondersteunt bij jouw specifieke vraagstukken." – Martijn Kip, winkelspecialist formule-ontwikkeling bij Praxis DIY

Sneakpreview Prikkel de Koopknop:

Meer inspirerende voorbeelden:

Anthropologie2Anthropologie store – contrast en de werking van kleur en materiaal
(beeld via  beautifulwindowdisplays.blogspot.nl)

Retailstyling-retailmerchandise1
Bij &Otherstories in Parijs weet men klanten te raken door één beeld aan de merchandise toe te voegen dat meer zegt over het product dan 1.000 woorden. Over verleiden gesproken.

Retailstyling-retailmerchandise6
Venkel: een kleurrijke, traditionele merchandise presentatie
 

good-genes2
Good Genes: ambacht en product verbinden door merchandise. Het kan, zie hier!
(beeld via www.onesecplease.com)

nike3
Nike iD Bespoke: opsommingen van ingredienten om de herkomst van je product te verbeelden
(beelden via www.hypebeast.com)

Terrain Shop3

↑↓ Terrain: gebruik van levend groen zorgt voor een hoog 'feel good' gehalte in deze retailmerchandise.
(beeld via paradisexpress.blogspot.fr)

Terrain Shop5


Over Carin Frijters
Carin Frijters is eigenaar van CF retail en initiator van RetailTheater; zij is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van het boek 'Prikkel de Koopknop'. Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, lezingen en workshops. Meer informatie: www.cfretailadvies.nl, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 22991709.

Retailstyling-retailmerchandise3
Carin Frijters