Theater en kunst centraal op EuroShop Retaildesign Conferentie

Femke Cuijpers en Carin Frijters  dinsdag 18 februari 2014

Op de de retaildesign conferentie van Euroshop waren de sleutelwoorden theater en kunst. Via het werk van Zaha Hadid Architects maakten we kennis met de shopping mall van de toekomst. Vervolgens passeerden met de retaldesignprijs bekroonde winkelconcepten de revue: Unicoop in Florence, Puma in Osaka en het familiebedrijf Simons dat de Canadese markt veroverde zonder dat iemand ooit van het merk had gehoord. Binnenkort meer over deze bijzondere concepten.

"In de Puma store in Osaka hebben we allerlei lokale kunstenaars uitgenodigd. Die gaven hun eigen invulling aan de aankleding van de paskamers. Dat gaat van manga en graffiti tot een monumentale presentatie van de puma. En de winkel is de place to be voor allerlei events", aldus Plajer & Franz studio.

Puma-premium-store-by-Plajer-Franz-Studio-Osaka-07
Puma Premium Store in Osaka, door Plajer Franz Studio

Hoe blijf je aantrekkelijk voor de consument?
In de paneldiscussie, geleid door Alllison Embrey Medina van design:retail, staat de vraag centraal hoe we in retail aantrekkelijk blijven voor de consument. Hoe houden we onze merken vitaal? Achtereenvolgens presenteren Harry Cunningham van Saks op Fifth Avenue, Christine Sturch van Whole Foods Market en Paul Loux van Sephora hun inspirerende cases. Hoewel compleet verschillende branches, allemaal zijn ze het er over eens: je moet voor de consument een beleving creëren (een theater bieden) en de lokale omgeving erbij betrekken. Sturch: "Wij zetten soms een kiosk in de winkel waar we gratis appels uitdelen voor kinderen, zodat zij gewend raken aan gezond eten. We bieden een podium voor bijzondere projecten elders in de wereld waar micro-kredieten voor nodig zijn. We hebben intieme horecapunten gecreëerd, waaronder een juice bar en geven ook regelmatig workshops. Allemaal manieren om je klant beleving te bieden en te betrekken bij je concept."

whole-foods-market-columbus
Whole Food Market NYC, beeld via tripadvisor

Tips Lidewij Edelkoort 
Lidewij Edelkoort is het hoogtepunt van de conferentie. Hoewel ze aangeeft dat haar focus ligt op fashion, trends en design en geen verstand heeft van retail, weet ze aardig wat inspiratie te bieden voor de retailers in de zaal. Ze vindt het belangrijk om consumenten te bereiken met nieuwe ideeën en geeft een voorzetje. Nou ja, voorzetje... 18 tip passeren de revue. Gebaseerd op trends, met concreet toepasbare tips voor ieder die zijn winkel een facelift wil geven.

Hier alvast een selectie van drie trends. Bij Streaming gaat Edelkoort er vanuit dat het onderscheid tussen mannen- en vrouwen verdwijnt. Waarom zou je in een warenhuis verschillende verdiepingen of afdelingen moeten hebben? Vrouwen en mannen dragen allemaal jeans, overhemden en hoedjes; die kun je dus net zo makkelijk mixen. De luxe merken kunnen inspringen op de trend Re-luxury. Dat betekent dat zij hun productaanbod verschuiven naar alledaagse gebruiksvoorwerpen. Tandpasta van Dior of Gucci-zeep bijvoorbeeld. In de tijd waarin het keuzeaanbod ongekend is en alles steeds sneller gaat, is er behoefte aan spirituele plekken waar je tot rust kunt komen: de trend Sanctuary. Houd voor de rest de komende dagen Stylink in de gaten!

Sephora-retail-design
interieur van een popup-shop van Sephora; beeld via MBspaces

Puma-premium-store-by-Plajer-Franz-Studio-Osaka-08-2
Puma Premium Store in Osaka, door Plajer Franz Studio

wangjing-soho-zaha-hadid
↑ shopping mall van de toekomst - Zaha Hadid Architects ↓

Wangjing Soho interior2

Unicoop Florence
Unicoop, Florence 

Lees ook de twee andere blogs over de EuroShop:

Geschreven door Femke Cuijpers, partner van CF retail. CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en de mastercourse De winkel als THEATER, waar je in acht lessen van een gevarieerd gezelschap retailexperts leert over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer. Meer informatie: www.cfretail.nl.