Beurs EuroShop Düsseldorf

Carin Frijters en Femke Cuijpers  maandag 17 februari 2014

design gefühleVan 16 tot 20 februari kun je in Düsseldorf de driejaarlijkse beurs EuroShop bezoeken, een enorm evenement dat volledig gewijd is aan retail. Wij brachten gisteren een bliksembezoek, retailanimals Carin Frijters en Femke Cuijpers zijn er tot en met morgen. Op Stylink updates en impressies.

In totaal staan er op de beurs zo'n 2.000 toeleveanciers voor retailers uit meer dan 50 landen, die hun assortiment van 'innovatieve producten en diensten' onder de aandacht van de ruim 100.000 vakbezoekers uit meer dan 90 landen proberen te brengen. Totale tentoonstellingsruimte: meer dan 200.000 m².

De verschillende hallen hebben hun eigen thema's. Denk aan Shoppermarketing (hal 1 t/m 3), Architectuur & design (hal 10 t/m 13), Multichannel (hal 6) en Eco (hal 14). Interessant is vooral Re.Lab waar vernieuwingen echt centraal staan (hal 4, G02). Een exposities van jonge ontwerpers die hun visie op retail geven. Een serie statements, concepten, designstudies, kunst en experimenten over toekomstige uitdaging voor retail. Bedoeld om de dialoog met de bezoeker aan te gaan. De moeite waard!

Flexibele winkelomgevingen
De komende dagen gaan wij op zoek naar creatieve en innovatieve highlights in retalland. De eerste dag vallen ons mooie oplossingen voor flexibele winkelomgevingen op. Regelmatig schrijven wij over het belang van hybride winkels en het is fijn om te zien dat hier veel mogelijkheden te vinden zijn. Burkhardt Lightner, hal 10/A74, heeft mooie innovatieve shop-in-shop en pop-up oplossingen.

temporary-architecture van Burkhardt Lightner

↑ Tijdelijke oplossingen; transparante en flexibele shop-in-shop of popup mogelijkheden door Burkhardt Lightner ↓

burkhardt-leitner

Verder kun je met het sustainable design op basis van oersterk geprint falconboard prachtige shop-in-shops bouwen. Te vinden in hal 1/A41, maar bezoek ook zeker Estudios Dreco waar je een stylistenkit van dit materiaal kunt krijgen. Wellicht minder sustainable, maar indukwekkend in uitvoering zijn de displays van procédés Chenel – Architectures de Papiers in hal 10/C22.

procedes-chenel alles van papier
↑ papieren tafels, wanden, displays.... de papieren wereld van Procédés Chenel ↓

papieren-wereld-procedes-chenel

estudios-durero
materialenkit van Estudios Durero

Conferentie
Vandaag bezoeken we de conferentie met moderator prof. Rodney Fitch. Daar worden ook de winnaars van de EuroShop RetailDesign Award 2014 gepresenteerd, volgen we een paneldiscussie 'How to stay attractive for customers – vitalization of traditional brands' en horen we tenslotte meer over 'Revisiting the retail for 21st century' van trendwatcher Lidewij Edelkoort. Morgen meer!

Lees ook de twee andere blogs over de EuroShop:

tijdelijk-duurzaam
tijdelijk is het nieuwe duurzaam

Geschreven door Femke Cuijpers, partner van CF retail. CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en de mastercourse De winkel als THEATER, waar je in acht lessen van een gevarieerd gezelschap retailexperts leert over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer. Meer informatie: www.cfretail.nl.