Hoe beïnvloed je je klant met kleur?

CF retailadvies  woensdag 18 december 2013

Kleur is de ultieme mood generator. Het verschil tussen activerend rood en rustgevend blauw ken je waarschijnlijk wel. Maar daarna houdt het vaak op. Tijdens de mastercourse 'De winkel als THEATER' verdiep je je een middag lang in kleur met kleurexpert Brechje Vissers (dit onderdeel van de mastercourse is ook los te volgen!). Wat moeten we in de gaten te houden bij de inrichting van een winkel?

Eerste impuls
We komen er steeds meer achter hoe belangrijk kleur is. Iedereen kent het: de eerste impuls om iets te kopen is vaak kleur. 'Een boekje in precies dat blauw' of 'Oh, want een fantastische okerkleurige jas.' Pas dan kijken we of we het überhaupt nodig hebben en of het model iets is. Waarbij kleur wél op zich verwarrende signalen kan afgeven. Want rood betekent soms smaak, bijvoorbeeld bij mooie, Hollandse aardbeien. Of juist gevaar, niet voor niets zijn brandweerwagens rood. En wat dacht je van sensueel en verleidelijk? Of: 'actie!' Wat iemand voelt bij een bepaalde kleur wordt door vele factoren bepaald: smaak, cultuur, trendinvloeden, maar er zijn ook biologische en psychologische reacties.

kleur oranjeOranje wekt de eetlust en impulsiteit op. Uitermate geschikt om koopjesjagers te trekken!
(Kyoob-ID en Kultur yogurt, foto Mindful Design Consulting)

Kleur beïnvloedt (koop)gedrag
Kleurexpert Brechje: "Het is belangrijk om bepaalde kernzaken scherp te houden. Er zijn kleuren die rustgevend werken, vooral vergrijsde en koele kleuren, en kleuren die activeren, vaak intense en warme kleuren. Het gaat daarbij om kleurtoon, maar ook om saturatie en de waarde van het licht. Wat doet dat met mensen? Met het een kun je consumenten een aangename, rustgevende beleving bieden waarin ze graag langere tijd verblijven. Of juist prikkelen en stimuleren binnen een kortere tijdsspanne."

kleur bruinMet warme kleuren bied je consumenten een aangename, rustgevende beleving waarin ze graag langere tijd verblijven (TeBella, Chris Rossi – Studio Tampa en Chocolate Bar, MUO architecten)

Met kleur kun je de klant ook onbewust richting geven en consumenten op een heel natuurlijke manier door je winkel laten navigeren. Maak je beide muren donker, dan lopen consumenten door het midden. Is er één muur donker en een andere licht, dan neigen ze naar de lichte kant.

Snelle doorloop of geborgenheid?
"De vraag is wat je wilt bereiken. De nieuwste AH to go met zijn frisse kleuren (magenta groen, oranje en paars) werkt uitnodigend, maar ook versnellend. Mooi, de doorloop moet daar ook hoog zijn. Ben je op zoek naar geborgenheid en wil je dat je klanten langer blijven, dan gebruik je 'vertragende' kleuren", legt Brechje uit. De kassa kan dan weer feller zijn, want daar is doorloop en herkenbaarheid belangrijk. Wat ook speelt, is het soort winkel dat je hebt. Bij food gelden logischerwijs andere regels dan bij elektronica. Zo hebben de groene frutsels tussen het rode vlees bij de slager een belangrijke 'vers-versterkende' functie.

Kleur AHHet kleurgebruik in AH to go werkt verfrissend en versnellend (foto's AH)

Emotioneel eisenpakket
Conclusie van het verhaal over kleur: we laten ons bewust en onbewust leiden door kleur. Hoe, dat ligt aan veel factoren. Tijdens de mastercourse adviseert Brechje om een emotioneel eisenpakket samen te stellen als je nadenkt over kleur. Oftewel, welk gevoel moeten je klanten hebben in welk deel van de winkel? Hoe wil je dat de klant zich gedraagt? Moet hij worden geactiveerd of wil je juist dat hij zich op zijn gemak voelt? Koppel dat vervolgens aan de eisen van de ruimte zelf en de verschillende winkelfuncties. De entree heeft een ander doel dan de paskamer of de kassa. En tenslotte, zonder licht geen kleur. De juiste weergave van kleur heeft altijd met licht te maken. Omdat licht zo'n grote rol speelt binnen een winkel, is dat een apart onderwerp voor de mastercourse.

Kleur blauwBlauw werkt kalmerend en is vaak zakelijk, maar kan ook een high tech of geordende uitstraling geven aan producten (Shoebaloo en De Rode Winkel, foto VEVS interior design Woerden).

Volg zelf de workshop KLEUR
De workshop 'KLEUR' is een onderdeel van de Mastercourse 'De winkel als THEATER' die vrijdag 7 februari begint. Schrijf je je in voor 1 januari 2014 dan ontvang je een directe korting van maar liefst 150 euro op de volledige mastercourse, dus 1.995 i.p.v. 2.145 euro (vol = vol!). Vanaf dit voorjaar is het ook mogelijk om de zeven individuele workshops uit het programma los te volgen. Voor slechts € 349,- word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen. Het aantal plaatsen is beperkt dus meld je snel aan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Tijdens de workshop kleur komt het volgende komt aan bod:

  • Basiskennis en wetmatigheden over kleur
  • Psychologische en biologische werking van kleur op de mens
  • Kleurwerking binnen de retailomgeving

Programma Mastercourse 'De winkel als THEATER' 2014

  • Vrijdagochtend 7 februari: Retailstyling en Retailmerchandise
  • Vrijdagmiddag 7 februari: Consument en Concept
  • Vrijdagmiddag 21 februari: Retail technologie en Instore Communicatie  
  • Vrijdagmiddag 7 maart: Kleur en Materiaal
  • Vrijdagmiddag 21 maart: Licht
  • Vrijdagmiddag 4 apri: Geluid
  • Vrijdagmiddag 9 mei: Geur
  • Zaterdag 24 mei: Eindpresentatie deelnemers

Meer informatie over de Mastercourse

CF retail
CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en met de mastercourse De winkel als THEATER. In acht workshops, waaronder een workshop over kleur van kleurexpert Brechje Vissers, leer je over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer.