Prikkel de koopknop: instore communicatie

redactie  donderdag 29 augustus 2013

Hoe maak je van een shopper een buyer?

Navigatie, informatie en inspiratie spelen een grote rol in hoe mensen zich in een winkel gedragen en voelen. Goede instore communicatie speelt hier op in. Het zorgt ervoor dat klanten zelfstandig en eenvoudig in de winkel kunnen navigeren en tot aankoop overgaan. Carin Frijters legt in haar boek 'Prikkel de Koopknop' uitgebreid uit hoe dat werkt en wat je kunt doen om die instore communicatie goed in te zetten. Een samenvatting.

marqtinstore communicatie in supermarkt Marqt (foto via www.qoorts.nl)

Voor de juiste inzet van instore communicatie kijk je naar zowel loopgedrag als kijkgedrag; het is de bedoeling dat de klant zonder tussenkomst van een medewerker zijn weg vindt in de winkel en eenvoudig keuzes kan maken. Je kunt instore communicatie gebruiken voor verschillende communicatiedoelen. We zetten er 5 op een rijtje.

1. Conceptcommunicatie
Werk bij het inzetten van alle soorten communicatie - online en offline, in woord en beeld, typografie, muziek, geluid, geur en kleur - vanuit je retailconcept; creeer steeds dezelfde sfeer en gebruik dezelfde tone of voice. Met samenhang en consistentie in de verschillende communicatiekanalen laat je als het ware je handtekening achter bij de consument, die typisch is voor jouw specifieke retailconcept. En andersom; jouw concept kan door instore communicatie goed overkomen bij de consument!

storiesH&M's nieuwe merk '& Other Stories'
(foto via http://fashion.telegraph.co.uk

2. Dirigerend/navigerend
Algemene bewegwijzering in de winkel geeft richting en zorgt ervoor dat de klant eenvoudig zijn weg vindt. Deze dirigerende communicatie moet voor de herkenbaarheid gekoppeld zijn aan het brede communicatieconcept. Dirigerende communicatie kan zowel taal als beeld bevatten; bijvoorbeeld 'jazz' voor de muziekafdeling, 'exit' om de uitgang te communiceren en icoontjes van mannetjes en vrouwtjes voor de indicatie van wc's. Bij het gebruik van taal is het belangrijk dat de tekst goed leesbaar is, kort en duidelijk.

instore-communicatie1signing met beelden (foto via http://intra.iam.hva.nl)

3. Inspirerend
Beelden trekken meer aandacht dan tekst, kunnen prikkelen en emoties opwekken. Door beelden te gebruiken in instore communicatie kun je klanten inspireren, uitnodigen en van ideeen voorzien. Als je beelden consistent gebruikt in de winkel, folders en social media, zorg je voor een eenvoudige herkenning van je winkelmerk.

Heinekenfoto via www.levensmiddelenkrant.nl

4. Informerend
Informeren met instore communicatie doe je om extra informatie over producten, diensten en prijzen te geven. Materialen waaruit een product bestaat, de unique selling points en de kwaliteiten van een product zijn hiervan goede voorbeelden. Pas deze communicatie altijd toe vanuit de klantenreis: hoe koopt de klant, wat is voor hem belangrijk en wat wil hij weten?

Kleenex2foto via http://metrospot.ca/

5. Activerend
Je kent ze wel: '2 + 1 gratis' en 'op=op!'. Om de klant over te halen te kopen gebruik je dit soort activerende instore communicatie. Ook activeer je een klant door de unique selling points te benoemen, zoals het energy A-label bij een wasmachine.

instore-communicatie3foto via http://intra.iam.hva.nl

jumbo6foto via www.levensmiddelenkrant.nl


foto via www.levensmiddelenkrant.nl

Aandachtspunten voor een goede instore communicatie
Houd rekening met focuspunten, richtlijnen, hotspots en goede belichting en zorg tegelijkertijd voor rust, regelmaat en opvalwaarde.

  • Licht zorgt voor zichtbaarheid, maar kan ook aandacht trekken, voor diepte zorgen en extra sfeer toevoegen.
  • Bij gebruik van taal en beeld is er maar één goede tip: houd het simpel, want teveel informatie leidt af en brengt stress en onzekerheid. Wees je ook bewust van de tone of voice die je wilt neerzetten.
  • Hangend, staand of juist haaks op een display; let bij instore communicatie op de plaatsing van de signing. Voor de juiste plaatsing is het goed om inzicht te hebben in de looproute, zichtlijnen, hotspots en focuspunten, en ga hierbij uit van de klantenreis. Kijk hoe klanten lopen, en vooral ook hoe ze kijken!

Jumbo Foodmarkt
Jumbo heeft 27 maart de Jumbo Foodmarkt in Breda geopend. Het voor Nederland unieke retailconcept, een hybride mix van supermarkt en horeca, is geïnspireerd op de behoefte van de klant aan vers, makkelijk en gezond eten tegen een lage prijs. Jumbo Foodmarkt biedt op 6.000 m² vloeroppervlakte het grootste foodassortiment van Nederland. Tal van nationale en internationale gerechten worden ter plaatse bereid door koks en vakspecialisten. Klanten kunnen deze vers bereide gerechten meenemen of ter plekke opeten in het Foodmarkt cafe. Vernieuwende instore communicatie zorgt voor makkelijk navigeren en maakt boodschappen doen een belevenis. Bekijk hieronder een aantal foto's.

Stylink bezoekt 18 september a.s. de Jumbo Foodmarkt tijdens de Tour de Breda, een tour waarin food en retail centraal staan. Het wordt letterlijk en figuurlijk een zinnenprikkelende rondgang waarbij we vernieuwende concepten, pure smaken én de historische binnenstad zullen zien, voelen, proeven en ruiken. Lees meer en meld je aan!

jumbo8Jumbo lanceerde een speciale app waarmee je door de winkel kunt navigeren

jumbo2

jumbo1

jumbo3

jumbo5

foto's via www.levensmiddelenkrant.nl

Vrijdag 7 februari 2014 start een nieuwe 'Mastercourse; de winkel als theater' van Carin Frijters, waarin je van experts leert hoe je een onderscheidend retailconcept ontwikkelt voor jouw winkel of de organisatie waarvoor je werkt. ->