Stijlvol de grootste - Bol.com opent woonwinkel

Craftscurator  dinsdag 14 mei 2013

Vandaag lanceert Bol.com de grootste woonwinkel van Nederland, met zo’n 80.000 producten, zoals woonaccessoires, dekbedhoezen, lampen en stoelen. Met maandelijks wisselende thema’s zorgt Bol.com ervoor dat de artikelen niet alleen goed te vinden en te bestellen zijn, maar dat de klant ook geïnspireerd wordt.

Samen met het gedreven team van Wonen & Slapen werkte ik als freelance stylist de afgelopen maanden aan het winkelbeeld en de inspiratiethema’s voor deze nieuwe categorie. 
De uitdaging was duidelijk: Hoe creëer je sfeer en beleving in een winkel die door 4 miljoen klanten wordt bezocht? Als stylist begeleid ik retailers vaak bij het maken van scherpe keuzes in assortiment. Bij Bol.com was het zaak de producten en merken goed in te delen in stijlgroepen, zodat iedere klant zich thuis voelt. We kozen voor 3 toonaangevende stijlen in de markt: modern, landelijk en klassiek. Met de zoekfuncties van Bol.com kan iedere klant tot een persoonlijke selectie komen. Marketing directeur Michel Schaeffer van Bol.com vertelt “We zorgen ervoor dat je niet alleen vindt wat je nodig hebt, maar brengen je ook op ideeën hoe je een eigen stijl kunt combineren.”

Inspiratiethema Natuurlijk Thuis 

Stijlvol de grootste - Bol.com opent woonwinkel
Dit thema geeft klanten ideeën om hun huis, serre en vensterbank een voorjaars look te geven. Natuurlijke materialen zoals hout, grove katoen en canvas en gerecycled glas geven dit thema een gezicht. Groen staat voor buiten, duurzaam en robuust, en is een belangrijke trend kleur voor 2013.

“Elke maand brengen we nieuwe thema’s, waarmee we inspelen op de trends en seizoenen.” aldus Michel Schaeffer. Deze inspiratiethema’s kwamen tot stand door trends in wonen goed in kaart te brengen, en samen met de product manager te kijken hoe deze passen in de seizoenen en retailkalender. Uit het brede assortiment van merken als HKliving, Kartell, Riverdale, Muuto, vtwonen, Zuiver en Beddinghouse, plukten we producten die uitgelicht worden in thema’s. Op de magazine-achtige inspiratiepagina’s kunnen klanten zien hoe je deze producten kunt combineren. Zo biedt Bol.com niet alleen inspiratie, maar zorgt er ook voor dat een klant zo’n product meteen kan bestellen en thuis uitproberen.

Inspiratiethema Poëtisch Pastel 

Stijlvol de grootste - Bol.com opent woonwinkel
Dit thema biedt klanten inspiratie een sfeervol boudoir in te richten, met veel kussens en accessoires. Pastel tinten voeren hier de boventoon; poederroze en licht groen. De vele bloemenprints zijn romantisch, maar door producten met een knipoog toe te voegen, wordt het beeld niet tuttig.

Irene Vermeulen adviseert bedrijven in de woonbranche over trends, assortimenten en productontwikkeling. Haar specialisatie is handmade design; onlangs publiceerde zij haar tweede Craftscurator Trend Guide. http://www.craftscurator.com