H&M via Other Stories naar hogere segment

Fashion voor de Pinterest-generatie

Floor Borsboom  woensdag 20 maart 2013

Modegigant H&M brengt met '& Other Stories' een complete lifestyle brand op de markt, gericht op het hogere segment. In de eerste winkel, aan de peperdure Regent Street in Londen, worden de kleren tentoongesteld alsof het om museumstukken gaat. Online verwijst de vormgeving van & Other Stories naar Pinterest, Tumblr en andere manieren waarop een nieuwe generatie fashionista's hun modeinformatie bijeensprokkelt.

Your Story
'& Other Stories' is een complete lifestyle brand met ready to wear kleding, schoenen, lingerie, accessoires en beauty, gericht op het hogere segment. Het nieuwe merk is bedoeld voor modebewuste, creatieve vrouwen "die zich elke dag anders voelen" en de gewone H&M en zijn duurdere broertje COS voorbij zijn. & Other Stories dus geen bulkmode voor een lage prijs, maar duurzame kleding van hoge kwaliteit waar vrouwen in willen investeren. & Other Stories biedt vier verschillende collecties; de ateliers in Parijs en Stockholm ontwerpen kleding met aandacht voor detail en kwaliteit voor een relatief betaalbare prijs. Van minimalistisch chic tot sportief en preppy; door te combineren creëren consumenten hun eigen 'story'.

Hieronder een aantal foto's van de website van & Other Stories

7-and-other-stories-kleding

9-and-other-stories-kleding

10-and-other-stories-kleding

8-and-other-stories-kleding

London first
De eerste winkel opende op 8 maart de deuren aan de Regent Street in Londen; Copenhagen, Stockholm, Parijs, Milan, Barcelona en Berlijn volgen. Amsterdam staat nog niet op het lijstje, maar je kunt je al wel uitleven in de online shop. Phew!

6-and-other-stories-visual merchandise-schoenen
de schoenen van de collectie 'Boyish Chic' worden samen met de leest gepresenteerd om een authentieke sfeer te creëren. Foto's via de website van & Other Stories

Fashion voor de Pinterest-generatie
& Other Stories heeft een webshop, en zit op Tumblr, Facebook en Twitter. De vormgeving van de website doet denken aan Pinterest en hippe modeblogs, inclusief "straatfotografie", animated gif's en schokkerige filmpjes. Opmerkelijk genoeg is het merk niet (zelf) aanwezig op Pinterest. Vanuit lifestyle beelden wordt er een link gelegd naar mooie spulletjes. Dus geen brave studiofotografie, met model en witte achtergrond, maar een collage aan streetstyleachtige foto's; herkenbaar en inspirerend. De navigatie in de site - die ook een shop is - verloopt intuïtief, en sluit aan op het surf- en klikgedrag van mensen die gewend zijn hun (mode)informatie bijeen te sprokkelen op blogs, tumblr, pinterest en aanverwanten.

5-website-webshop-and-other-stories-pinterest
screenshot van website/-shop van & Other Stories

Visual merchandising 2013
Retailers zijn gedwongen nieuwe visual merchandise concepten ontwikkelen nu er in de mode-industrie zoveel aanbod is. Een winkel aan de Regent Street kost al gauw een miljoen. Je moet dus echt met iets vernieuwends komen om in zo'n duur pand zo weinig producten te etaleren en toch winst te maken.

Berna Hoonhout van Eye Am // visual branding zegt hierover: "Erg inspirerend; hier is goed nagedacht. De winkel past perfect bij het concept. Het bijzondere eraan vind ik dat op zo'n high traffic plek een winkel wordt neergezet met zo'n lage productdensiteit." Geen stapels broeken en rekken vol T-shirts; & Other Stories zet één jurkje neer alsof het een museumstuk is; dát verkoopt.

1-and-other-stories-visual merchandise
visual merchandising. Foto via View on Retail

Meer informatie over & Other Stories en visual merchandising:

2-and-other-stories-visual merchandise
accessoires, kleding en make-up worden samen geëtaleerd
foto via View on Retail

4-and-other-stories-visual merchandise
chique! Foto via View on Retail

21-and-other-stories-visual merchandise
scènes creëren; zo zou jouw kledingrek eruit kunnen zien. Foto via The Random Noise

20-and-other-stories-visual merchandise
schoenen, sjaaltjes, tasjes. Foto via The Random Noise

17-and-other-stories-verpakking
verpakkingen die je wilt bewaren. Foto via The Random Noise

19-and-other-stories-visual merchandise-makeupcrèmepjes, lotions, lipsticks, oogpotloden, oogschaduw… Foto via The Random Noise

Profielschets Floor Borsboom
Floor Borsboom is fashionfreak, designfreak, language freak. Dol op mooie dessins en prints, vintage items, caribisch eten en funky music. Ze werkt bij LeLab en Stylink als contentbeheerder, webredacteur en copywriter. Floor op twitter: @floritab