Retail in het bloed: het winkel-DNA van Damage Playground

Flexibel, hybride winkelconcept in Rotterdam

Carin Frijters  woensdag 27 februari 2013

Dat de consument hoge eisen stelt en weinig tijd heeft is bekend. Hoe we gehoor moeten geven aan deze nieuwe consument is voor de meeste retailers nog een grote vraag. Er zijn gelukkig positieve en inspirerende uitzonderingen. Op de Hillelaan in Rotterdam ontdekte ik een flexibel, bijna hybride retailconcept dat wél aan de eisen van nieuwe consument voldoet: 'Damage Playground'.

damage2

De winkelvloer als ontmoetingsplaats...
Eigenaren Alexandre en Anibal Furtado maken in in Damage Playground hun webshop fysiek. De ruimte is neutraal, oogt onafgewerkt en biedt alle ruimte voor experimenten en events; de winkel is daarmee een ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden.

In de winkel laat een geïntegreerde mini-galerie een forse programmering aan kleinschalige retailevents zien, zoals boekpresentaties, lezingen, muziek features, afstudeerprojecten en productgerelateerde activiteiten.

... en theater
Dit alles past uitstekend in mijn visie dat de winkelvloer een theater moet zijn dat met een wisselende programmering steeds opnieuw volle zalen trekt. Het is een van de nieuwe spelregels, die ik weergeef in mijn onlangs verschenen boek 'Prikkel de Koopknop'.

Zo was er in Damage Playground onlangs een documentaire te zien over de veelbesproken Chinese kunstenaar en activist Ai WeiWei en tijdens de Art Rotterdam Week een installatie van Sara Lou Kramer. Haar werk wordt omschreven als absurde en disproportionele 'woonkamers' met een podiumachtige tweedimensionale uitstraling. Tegelijkertijd was er geometrisch werk te zien van Karla Marie Bentzen, zowel in tekeningen als op de etalageruit.

damage3

Flexibel & supersnel merchandisen
Alternatieve blank houten, dubbelzijdig bruikbare 'human hangers', die supersnel te merchandisen zijn, tonen mannenmode van o.a. Brooklyn We Go Hard (BWGH), Soulland, Uniforms for the Dedicated en andere niche-merken en vullen met flexibel inzetbare displays de ruimte. 'Koop alles wat je klant denkt dat hij niet zou dragen' is hier het motto.

damage-1

Alle zintuigen geprikkeld
Voeg aan deze visuele prikkels ook enkele onbewust zintuigelijke prikkels toe schrijf ik in mijn boek; Damage Playground doet dat al. Denk aan een conceptgeur, laat productgrapjes zien en draai vinylplaten uit eigen collectie. De muziek in Damage Playground is geselecteerd op basis van artiesten met een eigen herkenbare sound. De genres, tempo, ritme, stijl verschillen van blues-rock tot reggae. Van mellow tot hier-moet-je-even-op-losgaan.

Kies positie
Met al deze zintuiglijke ervaringen zorgt Damage Playground voor een persoonlijk winkel-DNA. Een winkel-DNA dat zich uitsteekt boven het gebruikelijke retail maaiveld. Geen 'van alles een beetje retail', geen 'middle-of-the-road'; hier wordt positie gekozen!

Damage Playground is een onbegrensd concept. De ondernemers begrijpen dat een flexibel winkelconcept nodig is om de hedendaagse consument terugkerend te kunnen vermaken. De ambitie van Alexandre en Anibal Furtado reikt dan ook verder dan ons eigen Rotterdam; via de webshop worden ook producten verkocht aan mensen in San Francisco en Tokyo.

Nieuw retail-ondernemerschap
Wat mij betreft een extreem goed voorbeeld van nieuw retail ondernemerschap! Ik ben dan ook erg benieuwd in welke straat we de volgende winkel van de broers tegen zullen komen.

Profielschets Carin Frijters
Carin Frijters is eigenaar van CF retail, is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van het onlangs verschenen boek 'Prikkel de Koopknop. Zij inspireert en werkt samen met bedrijven om hen te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een onderscheidend winkelconcept. Hiervoor kijkt zij naar consumententrends in de nationale- en internationale markt, en zet ook haar 25 jaar pragmatische retailervaring in.

Carin deed haar retailervaring op bij groot- en kleinschalige retailers in Nederland in verschillende branches, waaronder mode (dames- en herenmode), tuin, speelgoed, drogisterijen, automotive, kringloop, dier, doe-het-zelf, boeken, fair trade en tweewielers. Daarbij heeft ze ongeveer alles wat goed, goed fout en fout kan gaan meegemaakt.

Ze schrijft voor onder andere Retail Trends, Stylink, Retail Actueel, Retaildenkers, Mobilia en Second Sight en wordt regelmatig geinterviewd voor diverse dagbladen en vakbladen.

Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, lezingen en workshops. Meer informatie: www.cfretailadvies.nl