Wat we kunnen leren van Burberry

'It's not a one-way street anymore, it's a two-way dialogue'

Carin Frijters  dinsdag 29 januari 2013

Als er één luxe-merk is dat met kop en schouders uitsteekt boven de rest wat betreft innovatie, communicatie en de adoptie van retailtechnologie, dan is het Burberry. Wat kunnen wij van Burberry leren?

Live stream openbare modeshow
Terwijl de meeste fashion labels hun nieuwe collecties aan een beperkt, selectief publiek laten zien, presenteerde Burberry haar modeshow afgelopen jaar in Picadilly Circus op een scherm van 32 vierkante meter. De livestream van de show is door meer dan 1 miljoen kijkers in 185 landen bekeken. 

Het nieuwe management van Burberry richt zich niet alleen herkenbare modecollecties, maar focust ook op de inzet van alle beschikbare mogelijkheden op het gebied van communicatie en technologie.

Creatief directeur Bailey, zegt daarover; 'Burberry is niet meer alleen een bedrijf dat ontwerpt maar vooral ook een bedrijf dat laat zien dat 'multimedia' en 'vakmanschap' in 'de nieuwe tijd' zeer goed samen gaan. De inzet van retailtechnologie is volgens Bailey een belangrijk onderdeel van de 'overall experience'. Facebook is volgens hem niet alleen een mailbox. Je moet er als bedrijf continue mee aan de slag zijn, content toevoegen en op zoek zijn naar het creëren van unieke klantrelaties en -ervaringen.

instore communicatie
Tijdens mijn laatste bezoek aan de nieuwe flagshipstore in Londen werd duidelijk dat Burberry ook in de 'stenen winkelomgeving' alle instore communicatie, de dialoog met de klant, volledig vervangen heeft door de inzet van retailtechnologie. Narrowcasting die dirigeert en zorgt voor de juiste navigatie in de winkel en Bailey's selectie muziek ten gehore brengt van 'upcoming' bandjes; 'intelligente' spiegels die laten zien hoe de kleding die eerder is getoond op de catwalk gedragen kan worden. Winkelmedewerkers die gebruik maken van iPad's, die overigens ook rechtstreeks toegankelijk zijn voor de klant, om klanten de volledige collectie te kunnen tonen, ongeacht wat er verkrijgbaar is in de desbetreffende winkel. Het 'click & buy' systeem zorgt ervoor dat klanten zelf online producten kunnen kopen die nog niet eens in de fysieke winkels verkrijgbaar zijn. De aanwezigheid van RFID en een kinderhoek met iPads.

Wat valt er veel te leren van dit luxe-merk? Burberry loopt voorop, gaat de dialoog aan met de klant echt met nieuwe technologische hulpmiddelen en creëert een eigentijdse, volledige experience. Hetgeen zij ook weer laten zien tijdens de opening van hun onlangs geopende flagshipstore in Taiwan.

Trend setting op social media
'The Art of the Trench', Burberry's befaamde social media site die al in 2009 gelanceerd werd, laat zien dat de pagina's maar liefst ruim 14 miljoen keer bezocht zijn. 

Art of the Trench - Burberry's social media site

Burberry wordt op dit moment verkocht in meer dan 45 landen, heeft meer dan 14 miljoen Facebook fans, heeft meer dan 650.000 volgers op Instagram en maakt gebruik van diverse lokale twitter accounts o.a. in Japan, Korea, Turkije, Mexico en Rusland. Ook een nieuwe geur wordt geïntroduceerd met een sampling-campagne op social media. 

Zie hier de kracht van een volledig geïntergreerde conceptuele aanpak! 

Londen staat niet voor niets dit jaar voor het eerst op de Retail Inspiratie Tour thema agenda. Interesse? Neem vrijblijvend contact op met Carin Frijters van CF retail door te mailen Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of te bellen 0622991709.

Bronnen; Forbes, Huffingtonpost en Textilia

Carin Frijters is auteur van 'Prikkel de Koopknop', het boek dat de (nieuwe) mogelijkheden laat zien om klanten aan je te binden, over de drempel te halen én hun portemonnee te laten trekken.