Prikkel de Koopknop - de lancering!

Carin Frijters  dinsdag 18 december 2012

Op 28 november jl vond de feestelijke lancering van mijn boek Prikkel de Koopknop plaats in Materia Experience Center in Amsterdam. Een prachtig moment en een enorme opkomst! Hieronder een verslag in foto's van dit evenement. Met dank aan alle gasten, speciaal aan co-auteur en rots in de branding Caroline Beekhoff, Irene Koel van Bloei die het evenement aan elkaar praatte en Victor Meuwissen die verantwoordelijk was voor de visual merchandising. De foto's zijn van Lizzy Kalisvaart.

Maar eerst het filmpje dat ook die middag voor het eerst te zien was, met daarin onder meer interviews met enkele van de experts die in het boek aan het woord komen. Veel plezier!

Het filmpje werd vertoond tijdens de officiële lancering. 

grote-belangstelling
grote belangstelling!

Prikkel de Koopknop - de lancering!
Carin Frijters en co-auteur Caroline van Beekhoff

Visual Merchandise
Victor Meuwissen van Veni Vidi Victor was verantwoordelijk voor de aankleding van het evenement. Uitgangspunten daarbij waren 'lean-simple and quick', 'the product - het boek! - is the hero', 'werken met beschikbare middelen-no waste' en, natuurlijk: de look & feel van het boek uitstralen'.

Dat deed hij onder meer door op de vloer en aan het plafond pijlen van drukvellen (zogeheten "voorlopers") aan te brengen, met een accent van fluo tape. Bij de vijf experience points maakte hij een kubus-achtige inpak van aan elkaar bevestigde drukvellen. In de 'Prikkel de koopknop-pop-up-shop kon je niet om de goed uitgelichte, frontale presentatie van het boek heen! Alles werd gemerchandised op ronde witte tafels, een knipoog naar de witte cirkel op de cover van het boek. Well done Victor! 

lopen-op-pijlen
VM op de vloer

Prikkel de Koopknop - de lancering!
frontale presentatie
Prikkel de Koopknop - de lancering!
the product is the hero
Prikkel de Koopknop - de lancering!
experience points

Practice what you preach!
In het boek laten we zien dat de koopknop te prikkelen is door alle zintuigen aan te spreken. Dus deden we dat tijdens de lancering van het boek ook, onder meer met verrassende hapjes en drankjes, muziek, een wervelende presentatie en... geur. Dat laatste kunnen we je hier niet laten ervaren helaas. 

prikkel-de-zintuigenprikkelende hapjes en drankjes, verzorgd door 'Peter Pan'

muziek!
live muziek door singer-songwriterduo

ceremoniemeester
ceremoniemeester Irene Koel praatte de lancering met veel verve aan elkaar 

mirjam-verdonk
Mirjam Verdonk (links) maakte de foto's van de experts voor het boek

carolien-en-carin
de trotse auteurs 

verkocht
natuurlijk konden de boeken ook meteen aangeschaft worden

veni-vidi-victor
Zo'n lancering is natuurlijk altijd een mooi netwerkmoment. Links Victor Meuwissen.

Prikkel de Koopknop: boek én cursus
Het boek Prikkel de Koopknop laat zien welke manieren er zijn om een winkel aantrekkelijker te maken en hoe je mensen kunt prikkelen om tot aanschaf over te gaan. Er is aandacht voor winkelontwerp en materialisering, retailstyling, de mogelijkheden van retailtechnologie, geur, verlichting en muziek. Theorie en praktijk wisselen elkaar af en een reeks experts komt aan het woord.

Bij het boek hoort ook een mastercourse, waar een divers gezelschap van retailexperts tips en tricks delen over de verschillende aspecten die komen kijken bij het ontwikkelen van een onderscheidend concept en het vertalen daarvan naar de winkelvloer.