Modecongres over Het Nieuwe Winkelen

Samenwerken en co-creatie essentieel in (mode)retail

Bas van Wayenburg  dinsdag 11 december 2012

Vorige week donderdag blies de wind mij met fiets en al naar het EYE. Daar vond het eerste Nationaal Mode Congres plaats. Hoewel de oorspronkelijke vlag ("Mode – waarde of wegwerpartikel?") de lading lang niet dekte gaf het congres voldoende stof tot nadenken. Samenwerken en co-creatie waren thema's die bij verschillende sprekers aan de orde kwamen.

V&D: peptalks en samenwerking

Als je als retailer succesvol wil zijn moet je samenwerken, dat zegt Mark McKeon, CEO van V&D. Goed samenwerken begint in de eigen organisatie. Daarom start hij elke maandag met een peptalk voor zijn eigen personeel. Ook wordt samengewerkt met het Duitse warenhuis Karstadt; beide grootwinkelbedrijven kopen namelijk een deel van hun assortiment gezamenlijk in. Dat scheelt flink in de kosten.

Food, fun, friendship

Een groot deel van het nieuwe succes van V&D is te danken aan La Place. Het laagdrempelige restaurant gaf het warenhuis een positieve injectie. Food, fun en friendship blijkt de geheime formule voor dit succes. Daarbij staat vriendschap voor de band die je opbouwt met je klant.

HBD: omarm crosschannel

Als je als ondernemer succesvol wil zijn moet je samenwerken, dat zegt ook Jan Willem Jansen, adviseur innovatie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Winkeliers moeten zich beter realiseren dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen, stelt Janssen. De moderne consument gebruikt apps om informatie over een product te vinden en producten (en prijzen!) te vergelijken. Succesvolle retailformules spelen al in op dit 'cross channel-gedrag'.

hbd
beeld: website hbd.nl

Gezamenlijke promotie van een winkelgebied, gezamenlijke inkoop en beheer van webwinkels zijn manieren om de verkoop te verhogen. Alleen moeten de winkeliers dat wel willen. De praktijk leert dat veel detaillisten het gevoel hebben hun zelfstandigheid te verliezen als ze een dergelijke samenwerking aangaan.

s-oh-s-ew
beeld: s-oh-s-ew.blogspot.nl/

Toch ontkomen ze er niet aan. Geef klanten wat ze willen. Communiceer met je klant, ook via social media. Stel je open voor nieuwe vormen van winkelen en deel elkaars netwerken. Risico's deel je door gezamenlijk in te kopen, reclame te maken of een site te lanceren. Dat hadden ze in Amsterdam al begrepen. De winkels van de 9 straatjes bieden hun waren aan via een gezamenlijke site, die er visueel aantrekkelijk uitzet en goed navigeert. Een particulier initiatief van twee inwoners van het beroemde Amsterdamse buurtje.

9straatjesonline

Het nieuwe winkelen

Op initiatief van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel (HBD) worden ook in winkelsteden zoals Arnhem, Breda en Veenendaal gedeelde websites van winkeliers gestart. Die zien er helaas veel minder aantrekkelijk en "eigen" uit dan die van de 9 straatjes. Het HBD lijkt met "het nieuwe winkelen" vooral te focussen op techniek, en te weinig oog te hebben voor branding, look en feel. Werk aan de (web)winkels dus, ook voor stylisten en visual merchandisers, in co-creatie met webdesigners, app ontwikkelaars en winkeliers.