Retail en retailstyling

Blogs over trends in retail, retailstyling en visual merchandising.

Restyling museumwinkel Cobra Museum Amstelveen

Cultuur en Retail  donderdag 05 december 2019

In september kreeg Cultuur Retail een mooie opdracht: blaas de winkel van het Cobra Museum in Amstelveen nieuw leven in en bereid de shop voor op de tentoonstelling Intens Mexico. Het museum is ambitieus. Ze wil haar bezoekersaantallen verhogen door een interessant expositieaanbod en in diezelfde stroom de inkomsten van de museumwinkel mee laten groeien.

lees meer...

Here we are: retaildesign op het snijvlak van identiteit en commercie

Cultuur en Retail  maandag 07 oktober 2019

Geen alledaagse opdracht: ontwerp een museumwinkel in de historische setting van een kasteel. Een winkel die recht doet aan de historie en identiteit van het kasteel; een winkel voor bezoekers uit de hele wereld – die zich er allemaal moeten oriënteren – en waarin ook groepen zich kunnen bewegen. Oh, en aan de historische setting mag niets veranderd worden; je mag nog geen spijker in de muur slaan.

lees meer...

Cursus RETAIL 3.0

RetailTheater  dinsdag 24 september 2019

In de cursus RETAIL 3.0 leert retailexpert Carin Frijters je hoe de stenen winkel bestaansrecht heeft - nu, maar zeker ook in de toekomst. De cursus neemt je mee langs belangrijke thema’s die een rol spelen bij het ontwikkelen van een onderscheidend (winkel)concept.


Showfields in NYC - beeld: Eitam Gamlili via JWTintelligence

Heb je weinig tijd maar wil je wel bijblijven in het retailvak en op de hoogte zijn van alle do’s en don’ts om je consument te boeien en vooral te binden? Dan is dit een geweldige kans voor je!

lees meer...

Consumententrends - Christine Boland en David Shah

Stylink.Studio  maandag 23 september 2019

Op dinsdag 8 oktober organiseert Appletizer het Consumer Trends event dat je klaarstoomt voor de trends van 2020 en 2021. Ontdek hoe de lifestylebranche zich ontwikkelt en leer de juiste snaar te raken bij de consument van de toekomst. Een onmisbaar event voor iedere lifestyle-, fashion- en designprofessional!

lees meer...

Paris Museum Retail Tour - vijfde editie!

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  vrijdag 12 juli 2019

In september organiseren we alweer de vijfde editie van de Museum Retail Tour in Parijs. Daarmee is het een terugkerend, inspirerend ritueel voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen, produceren, collectioneren en presenteren van artsy producten én op de hoogte wil blijven van de trends in museumretail. Ben je erbij op 6 en 7 september?

English

lees meer...

Scandinavian Museum Retail Tour

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  woensdag 10 juli 2019

Minimalistisch, functioneel en licht - Scandinavisch design is hot! Hoog tijd om ons licht op te steken in het Noorden. Op donderdag 15 en vrijdag 16 augustus verkennen we de wereld van Scandinavisch design museumretail tijdens onze gloednieuwe Scandinavian Museum Retail Tour.

Ga je mee? Te laat! Je kunt nog wel mee met de Paris Museum Retail Tour in september.

English (pdf)

lees meer...

Formland: beurs voor Scandinavisch design & interieur

Stylink.Studio  zondag 19 mei 2019

Op woon- en designbeurs Formland staat Scandinavisch design in het middelpunt. Tweemaal per jaar tonen ruim 400 exposanten hun nieuwe collecties op deze beurs. Formland vindt plaats in Herning, Denemarken (in midden-Jutland, zo'n 8 uur rijden van Amsterdam). De vakbeurs voor wonen en design trekt duizenden bezoekers uit Scandinavië en de rest van Europa: inkopers, ontwerpers en stylisten, retailers, journalisten en bloggers.

lees meer...

Ontdekken, ervaren, creëren en kopen - over fluïde retail

Carin Frijters  maandag 29 april 2019

In fysieke winkelomgevingen gaan bezoekers zelf bepalen wat ze ervaren: door (virtuele) interactie regisseert hij als het ware zijn eigen voorstelling in jouw retailtheater. Fluïde retail heet dat, en Carin Frijters is overtuigd van de kracht van deze vorm. "Unieke ervaringen en oprechte verhalen maken dat producten zichzelf verkopen."


beeld: Color Factory

lees meer...

Fluide retail - van customer journey naar guest journey

RetailTheater  woensdag 17 april 2019

Met welke ontwikkelingen moeten we echt rekening houden in de fysieke retail? Die vraag wordt me dagelijks gesteld. Wat is Fluide Retail precies en welke rol speelt Phygital Retail in dit geheel? Krachtige termen, maar slechts weinigen weten écht waar het over gaat. Welke vrijzinnige retailer heeft hierop een holistische kijk, of beter nog, hanteert een effectieve aanpak?


Experience, interact and enrich your life with robots at Sony's: affinity in autonomy

lees meer...

Material District: materiaalinnovatie & meer

Marthe Hoogland  woensdag 13 februari 2019

De beurs Material District vindt van 12 tot en met 14 maart 2019 plaats in Rotterdam. Met 140 exposanten, tentoonstellingen en lezingen op het gebied van materiaalinnovatie is Material District in Rotterdam de grootste multisectorale materiaalbeurs ter wereld.


Vegan design sneakers, gemaakt van gerecycelde plastic flessen en hooi van Nat-2

lees meer...

Merk, museum en merchandise: Paris Museum Retail Tour #4

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  woensdag 13 februari 2019

Op donderdag 14 en vrijdag 15 maart a.s. organiseren we de vierde editie van de Paris Museum Retail Tour. In twee dagen tijd een enorme berg kennis en inspiratie én een kwaliteitsimpuls voor je netwerk (maar echt!). Vanuit het centrale thema – merk, museum merchandise – kijken we naar de commerciële kansen voor arty producten. Ga je mee?

English (pdf)

lees meer...

Wandkraft: innovatie in wanddecoratie

Anna Borsboom  zondag 27 januari 2019

Een half jaar geleden kwam Wandkraft op de markt, een nieuw merk wanddecoratie van het Duitse CRE8. En omdat de producten van Wandkraft zijn ingedeeld naar woonstijl, sluiten ze perfect aan op de actuele collecties in woonwinkels.


Wandkraft wanddecoratie toegepast in verschillende stijlkamers

lees meer...

Next level museum merchandise

Cultuur en Retail - Ellen Groenveld  vrijdag 02 november 2018

Next level museummerchandise, dat is de nieuwe productlijn van het Frans Hals Museum. Cultuur Retail ontwikkelde samen met Bij Kiki een assortiment dat eer bewijst aan het meesterschap van Frans Hals, ons beter leert kijken, past binnen de nieuwe huisstijl van het museum én uiterst fashionable is.


deel van de collectie - fotografie: Mireille Martis

lees meer...

Paris Museum Retail Tour - 7 en 8 september 2018

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  woensdag 15 augustus 2018

Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in je museumwinkel? Hoe zorg je ervoor dat je souvenirs zich onderscheiden van straatsouvenirs? Hoe ontwikkel je producten in samenwerking met lokale kunstenaars en ontwerpers? Kun je een winkelaanbod ontwikkelen dat zowel aansluit bij de beleving van je bezoekers als je merk versterkt?


Museumwinkel van Musée du quai Branly

lees meer...

Kleur- en vormtrends voor retailmakers

Carin Frijters  maandag 30 juli 2018

Retailers moeten steeds creatiever worden om aan de wensen van consumenten te voldoen. De winkel moet de bezoeker telkens weer weten te verrassen. Je doet dat relatief eenvoudig, betaalbaar én krachtig door de kleur van je winkelinterieur aan te passen. Met kleur kun je een compleet nieuwe sfeer creëren. In winkelinterieurs is de kleur roze dé trend van dit moment; vaak gecombineerd met bogen als vormtaal.

lees meer...

Mastercourse Retail: 'De winkel als THEATER'

Carin Frijters  vrijdag 27 juli 2018

In de mastercourse De winkel als THEATER leer je hoe de stenen winkel bestaansrecht kan hebben. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Verschillende experts nemen je mee langs de belangrijke thema's die een rol spelen bij het ontwikkelen van een onderscheidend winkelconcept. Maak het verschil!

lees meer...

Retail Inspiratie Tour @ London Design Festival

Carin Frijters  maandag 02 juli 2018

Het London Design Festival met onder andere 100% Design Londen is een van de grootste en meest innovatieve design festivals ter wereld. Van 15 tot en met 23 september vind je via een groot aantal events de inspiratie letterlijk op straat. Haal het beste uit je bezoek aan het Design Festival met de Retail Inspiratie Tour!


The shop at Bluebird, Londen

lees meer...

MAKE.BELIEVE - Stylink Live #3

Stylink.Studio  dinsdag 27 maart 2018

Hoe beïnvloedt het post truth tijdperk stijl- en consumententrends? Wat is de betekenis van belevenis en bind je mensen die willen ontspullen aan je merk? Op 7 mei organiseren we de derde editie van MAKE.BELIEVE, een trend-event voor iedereen die werkt in design en/of lifestyle – van brand manager tot designer, van inkoper tot marketeer. Centrale begrippen: magic meaning.

lees meer...

Vijf trends in souvenirs

Ellen Groenveld  zondag 25 maart 2018

Reizen vormt en verrijkt ons. Reizen geeft betekenis, bevordert onze creativiteit en maakt domweg gelukkig. Dat gevoel van geluk willen we vasthouden. In de vorm van een souvenir bijvoorbeeld. Niet zomaar een cadeautje, maar een fysiek aandenken met een emotionele lading; een object waaraan je je reiservaringen en -herinneringen kunt koppelen.

lees meer...

Retail Inspiratie Tour Milaan

Carin Frijters  woensdag 14 maart 2018

FUTURE PROOF RETAIL DESIGN - Milaan – donderdag 19 april

Hoe zie je de wereld om je heen? Door wie laat jij je inspireren? Om fris te blijven en nieuwe inspiratie op te doen móet je af en toe ruimte maken in je agenda. Donderdag 19 april is zo'n moment: dan gaan we in Milaan op zoek naar nieuwe concepten en ideeën. Een enorme boost voor je mindset!

De tour sluit aan op de Salone del Mobile van dinsdag 17 april tot en met zondag 22 april.

lees meer...

Nike Unlaced - ruimte voor vrouwen

Carin Frijters - Retailtheater  maandag 05 maart 2018

De tofste schoenen - sneakers - zijn vaak alleen maar in herenmaten verkrijgbaar of in een beperkt aantal kleuren. Nike gaat dat veranderen. Het zijn sneakers die alle vrouwen in sport verenigen, aldus Nike.

lees meer...

Stoomcursus RetailTheater

RetailTheater  dinsdag 09 januari 2018

Leer in 3 dagen de praktische kneepjes van het retailvak

Tijdens de praktische cursus RetailTheater leer je van ons team retailstylisten en -specialisten hoe je het verschil maakt in jouw winkel. Met eenvoudige ingrepen maak je van je winkel een ontmoetingsplaats waar klanten graag en regelmatig terugkomen. Wil je specifiek inzoomen op één onderwerp? De drie lessen Consument, Retailstyling en Retailmerchandise zijn ook los te volgen!

beeld: ivymuse.com.au

lees meer...

Brands, Crafts & Musea Tour - Parijs, 19 januari

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  dinsdag 09 januari 2018

Wat kunnen brands leren van musea? Waarom verpakken steeds meer merken hun boodschap in de vorm van een museum - en andersom: hoe kunnen musea werken met hun commerciële waarde zonder hun sociale doel uit het oog te verliezen?

Ben je beleidsmaker, marketeer, brand manager of museummedewerker? Op 19 januari 2018 gaan we met elkaar én met museum- en brandmanagers in gesprek over branding, purpose en waarden.
Lees hier wat je daarvan kunt opsteken

lees meer...

Derde druk retailbijbel 'Prikkel de Koopknop'

CF retailadvies  dinsdag 09 januari 2018

Vijf jaar na de eerste lancering verschijnt de derde, vernieuwde druk van retailbijbel 'Prikkel de Koopknop' van retailexpert Carin Frijters. Een bewijs dat het boek al velen heeft geïnspireerd!

lees meer...

De kleuren van 2018 - moodboards & paletten

Kiki Poulisse, Heidi Willems, Carin Frijters, Irene van Vliet,   woensdag 27 december 2017

Opnieuw delen onze kleurspecialisten hun visie op de kleuren van het komende jaar. Met fantastische moodboards, collages en paletten in uiteenlopende stijlen. Inspiratie voor een nagelnieuw jaar!

Collage door Kiki Poulisse / Bij Kiki

Bekijk de kleuren van:

lees meer...

Merken en musea - a love story

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  woensdag 06 december 2017

Wat kunnen brands leren van musea? Waarom verpakken steeds meer merken hun boodschap in de vorm van een museum - en andersom: hoe kunnen musea werken met hun commerciële waarde zonder hun sociale doel uit het oog te verliezen?


Fondation Louis Vuitton

lees meer...

‘Phygital retail’: fysiek en digitaal in één retailbeleving

RetailTheater  dinsdag 21 november 2017

De shopper anno nu winkelt 'hybride' en stelt voor iedere klantreis weer een nieuwe mix van kanalen en middelen samen. Welke rol vervult jouw winkel in deze reis? En hoe zorg je dat je niet een tussenstation, maar de daadwerkelijke eindbestemming bent?

lees meer...

Trends in retail: 27 november Co-Laboratory

RetailTheater  maandag 13 november 2017

Tijdens CO-LABORATORY op maandag 27 november delen verschillende sprekers de laatste trends en frisse inzichten. Deze keer staat het Co-lab in het teken van de lancering van de vernieuwde (derde!) druk van Prikkel de Koopknop. Met sprekers die aansluiten op de thema's en cases uit hét retailboek, zoals omnichannel.

lees meer...

Inspiratie uit Eindhoven

Joëlla de Vries  woensdag 01 november 2017

De Dutch Design Week (DDW) is the place to be om jezelf nieuwe vragen te stellen, inspiratie op te doen en je te laten overtuigen door de kracht van design. Negen dagen lang presenteerde DDW processen, experimenten, ideeën, oplossingen en antwoorden van meer dan 2500 designers. Joëlla de Vries van Retailtheater laat in dit blog zien wat haar triggerde op DDW17.


beeld via Forbo Flooring

lees meer...

Event: de renaissance van retail

Studio Art of Blending  woensdag 01 november 2017

Wij nodigen u uit om op 13 november live kennis te maken met ons nieuwe service 'the language of blending'. Met onze intuïtieve kijk op de tijdsgeest, expertise in retail en creativiteit, popelen we om onze concrete uitwerkingen te presenteren!

SERVICE: THE LANGUAGE OF BLENDING
The language of blending staat voor het ontwikkelen van creatief denken vanuit verschillende invalshoeken en disciplines. Maar zeker ook om te leren implementeren door middel van regelmatige interactie, informatie-uitwisseling en inspiratie.

lees meer...

Binnenkijken - winkels vermomd als appartementen

Carin Frijters  woensdag 04 oktober 2017

Wie wil dat nou niet, stiekem even binnenkijken hoe een ander woont. Dit gevoel ervaar je in bijzondere conceptstores gevestigd in woonhuizen en appartementen: compleet ingerichte appartementen waarin alles te koop is. Appartementen dus die ingericht zijn alsof er iemand woont, maar die eigenlijk gewoon een winkel zijn.

lees meer...

De Duitse markt op? Doe je huiswerk!

Marianne Sijberden  maandag 04 september 2017

Marianne Sijberden van het Nederlandse PR-bureau De Perswinkel lanceert vandaag een beeldbank voor trend- en shoppingpagina's in Duitsland: Pelipress. In Pelipress staan beelden van Nederlandse merken en webwinkels. Waarom kiezen deze merken voor Duitsland? En wat waren hun valkuilen? Marianne vroeg acht merken die met high-res beelden in de Duitse beeldbank staan om hun ervaringen te delen.

lees meer...

ARKET: anti-fast fashion high street label

Carin Frijters  zondag 27 augustus 2017

Arket, de nieuwste loot van de H&M groep, opende afgelopen vrijdag zijn deuren in de Londense Regentstreet. Kloppen de verwachtingen uit de eerdere nieuwsflash: een inrichting met weinig prikkels en een ondergeschikt kleurenpalet? En past de kledingstijl in de genderless trend? 


"mannelijk" lijnenspel, basic kleuren in verschillende materialen

lees meer...

8 en 9 september: de Paris Museum Retail Tour

Ellen Groenveld en Anna Borsboom  dinsdag 01 augustus 2017

Hoe kunnen kunst, cultuur en retail elkaar versterken? Deze en andere vragen onderzoeken we tijdens de Paris Museum Retail Tour op 8 en 9 september. Een niet-te-missen event voor medewerkers en managers van museumwinkels, inkooporganisaties, visual merchandisers, productontwikkelaars en retailers.


Boutique du musée du Louvre

lees meer...

De athleisure trend vertaald naar de winkelvloer

RetailTheater  woensdag 14 juni 2017

Athleisure, sportmode die vooral gedragen wordt tijdens andere momenten dan het sporten, is overal. Je loopt zo in je (sport)legging met mooie print van de sportschool door naar je werk of de supermarkt. En wie heeft er niet een goede sneaker in de kast staan? Welke consequenties heeft deze athleisure trend voor de fysieke winkelomgeving?

lees meer...

IKEA experimenteert: pop-up in Madrid

Carin Frijters  maandag 29 mei 2017

Hoe IKEA de marktmogelijkheden in rap tempo aftast

Afgelopen week opende IKEA in Madrid de eerste IKEA Temporary winkel. Deze pop-up store zal voorlopig zes maanden open zijn en is gelegen in een van de belangrijkste winkelgebieden van Madrid, namelijk de Milla de Oro en wel aan de calle Serrano 55.


nieuwe popup store van IKEA in Madrid, geheel gewijd aan slapen

lees meer...

Retail: bijspijkeren en inspiratie bij Co-Laboratory

RetailTheater  zaterdag 27 mei 2017

Kom maandag 26 juni inspiratie opdoen op CO-LABORATORY, waar je door verschillende sprekers - onder wie retailexpert Carin Frijters - bijgepraat wordt over de laatste trends en inzichten. Het doel van het co-lab? Elkaar zoveel mogelijk inspireren en ervaringen delen. Alle verhalen hebben een eigen invalshoek; één ding hebben ze gemeen: ze gaan dieper in op de staat van retail en verbinden verschillende branches.

lees meer...

Retail en Millennials - hoe werkt dat?

RetailTheater  woensdag 10 mei 2017

Millennials. Ze zijn voortdurend met hun mobiel bezig, en zorgen met al dat online shoppen voor de ondergang van de fysieke winkel. Maar is dat wel waar? RetailTheater verzamelde drie feiten over deze generatie, en geeft drie voorbeelden van concepten die op de wensen van Millennials inspelen. We kijken hierbij verder dan alleen retail; we doen overal inspiratie op. De beste ideeën vind je soms buiten je eigen branche!

lees meer...

Nieuw concept van H&M: Arket

Carin Frijters  dinsdag 25 april 2017

HM Group, met 4.400 winkels en merken als HM, COS en Monki, opent dit najaar in Regent Street een nieuw concept: Arket. Wat kunnen we van Arket verwachten? Wie is de klant die hier gaat shoppen en hoe gaan de winkels eruit zien? Carin Frijters over stijlgroepen en de merken en winkels van de HM Group.

lees meer...

Vierde editie Festival Designkwartier

Stylink.Studio  woensdag 12 april 2017

In het weekend van 19 t/m 21 mei 2017 strijkt Festival Designkwartier voor de vierde keer neer in Den Haag. Het Zeeheldenkwartier blijft het hart van het festival; dit jaar doet voor het eerst ook het centrum mee met vijf locaties.

lees meer...

Transition: Lidewij Edelkoort over SS 2018

Anna Borsboom  dinsdag 14 maart 2017

Toen Lidewij Edelkoort in november 2016 haar halfjaarlijkse trendpresentatie gaf was Donald Trump net verkozen tot nieuwe president van de Verenigde Staten. Lidewij opende haar presentatie met Trump en zijn schaduw bleef over haar verhaal hangen. Desondanks was het een positief, optimistisch betoog waarin de transitie - waar we het al jaren over hebben - langzaam maar zeker zichtbaar wordt.

lees meer...

Retailtips #13 - van stenen winkel tot digitaal: één verhaal

Carin Frijters  woensdag 01 februari 2017

Als Formulespecialist Nederland bij Auping is Romy Groote Wolthaar verantwoordelijk voor het implementeren van de strategie op de winkelvloer. In andere woorden: ze zorgt ervoor dat visual merchandising, instore communicatie, styling en ga zo maar door kloppen. Sinds kort zitten daar ook nog sensory marketing en narrowcasting bij.


Auping plaza in Villa Arena - bron

lees meer...

9 januari: Trade Mart Live - met trendlezing

Stylink.Studio  maandag 02 januari 2017

Een kickstart van het nieuwe jaar: op 9 januari Trade Mart Live, mét trendlezing door Anna Borsboom, oprichter en hoofdredacteur van Stylink. Gratis toegang!

beeld: collectie MyTerra van Jansen + Co voor Serax

lees meer...

vt wonen&design beurs 2016: van woon- naar retailinspiratie

RetailTheater  woensdag 19 oktober 2016

De consument kun je op de meest uiteenlopende manieren verrassen, denk aan retailevents, blurring en technologie. Maar soms moet je gewoon even terug naar de tekentafel en durven spelen met het winkelinterieur. Met 250 ondernemers sterk en drie verschillende stijlhallen, was de vt wonendesign beurs the place to be. Onze junior retailstylist Joëlla de Vries was aanwezig en vat in deze InspiratieFlash een aantal belangrijke trends voor je samen.

lees meer...

Retailtips #12: in de huid van de klant

CF retailadvies  vrijdag 16 september 2016

Cas Nagtzaam is restauratiearchitect bij Erfgoed Leiden en Omstreken. Bij de Gemeente Leiden werkt hij aan een subsidieregeling die ondernemers en eigenaren ondersteunt bij het herstellen van hun historische winkelpui. Hij volgde de Mastercourse Retail en kroop in de huid van zijn klant, de retailer, om zo beter advies te kunnen bieden. Wat leerde hij en hoe past hij dit toe in zijn vakgebied?

beeld via adaymag.com

lees meer...

Beurs &Trendz in Hardenberg: 25-27 september

Stylink.Studio  maandag 12 september 2016

Van zondag 25 tot en met dinsdag 27 september vindt in Hardenberg de beurs Trendz plaats, een vakbeurs met leveranciers in wonen en design, lifestyle en fashion, stationery en kids. Trendz is interessant voor winkeliers, stylisten, vm'ers en bloggers. En wij zijn er ook, met productpresentaties én workshops Instagram.

producten via Roberts Collection, By Moos en Van Verre - exposanten op Trendz in Hardenberg

lees meer...

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online!

CF retailadvies  dinsdag 06 september 2016

Online brand BK Pannen onderzoekt nieuwe kansen

Jessica Trijzelaar is Productmanager Koken bij BK Pannen en volgde de Mastercourse 'De Winkel als THEATER'. Wat leerde zij in de mastercourse en hoe past ze die kennis toe op het online merk BK Pannen?

BK Pannen

lees meer...

Lichting 2016: Hannah Fransen

Redactie  woensdag 17 augustus 2016

Urban Out tters

Hannah Fransen studeerde Allround styling aan Academie Artemis. Haar afstudeerproject Urban Out tters is een lifestyle-retailer, voor volgers tussen de 18 tot 30 jaar met een uitgesproken stijl, die zich richt op het inspireren van haar community door middel van een unieke combinatie van product, creativiteit en cultuur.

lees meer...

Retail InspiratieFlash - 29 augustus in Utrecht

RetailTheater  woensdag 27 juli 2016

Kom kennismaken met RetailTheater en retail 3.0

Wegens groot succes van de eerste editie op 20 juli, organiseert RetailTheater op 29 augustus een tweede live InspiratieFlash. Het beeldverslag van de eerste editie kun je hier nalezen.

lees meer...

Groen is het nieuwe goud

RetailTheater  donderdag 23 juni 2016

De eerste wortels hebben zich in de wereld van retail geplant en de rol van levend groen in winkels bijft groeien. Drie groenspecialisten nemen je mee in deze retailtrend.

Van woontrend naar retailtrend
"Botanical is op dit moment dé trend. Verschillende branches spelen hier al op in door steeds vaker echte planten in etalage en productpresentaties te gebruiken," aldus Helene Verhoeff, (groen)stylist en vormgever.

lees meer...

Retail Inspiratie Tour tijdens London Design Festival

CF retailadvies  dinsdag 14 juni 2016

Highlights voor retailprofessionals

Ook dit jaar gaan we op 21 september, tijdens London Design Festival, weer op inspiratietour. Omdat er dan nóg meer te zien en te beleven is en, niet onbelangrijk: je kunt onvoorbereid aanschuiven.

Londen is zo'n stad die je als retailer en creatief denker toch minstens één keer per jaar moet bezoeken. Iedere keer zijn er weer nieuwe inspirerende concepten geopend die je volop ideeën meegeven voor thuis. Met de Retail Inspiratie Tour nemen we je mee langs alle relevante ontwikkelingen in retail. Tour je mee?

lees meer...

Retailtips #10: beleving in de bruidswinkel

CF retailadvies  donderdag 26 mei 2016

Tips en ervaringen van de beste bruidswinkel van Nederland

In 2015 won De Bruidshoek de prijs voor 'beste bruidswinkel van Nederland'. Robert Jan van Haagen, de eigenaar, leerde toen jurylid Carin Frijters van CF retail kennen en nodigde haar uit om te komen praten. "Want hoewel we die prijs wonnen in 2015, wilden we niet stil blijven zitten. Ik vond dat zo'n inspirerend gesprek, dat ik me heb ingeschreven voor de Mastercourse de winkel als THEATER. De boodschap van Carin: Je doet veel goed, maar je werkt té hard aan je winkel. Kijk ook eens wat er daarbuiten gebeurt."

lees meer...

LabSolue, de zoetste geurbeleving van Milaan

Saskia Hogevonder  dinsdag 10 mei 2016

Parfumlaboratorium brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum'

Nergens in Milaan ruikt de lucht zo zoet als in Hotel Magna Pars. Retailstylist Saskia Hogevonder ervaarde tijdens Salone Del Mobile wat het Hotel à Parfume zo bijzonder maakt. Het verhaal begint bij hoteleigenaar Roberto Martone. Op de fundering van zijn vaders parfumfabriek bouwde hij hotel met 39 kamers die volledig in het teken van geur staan. Elke kamer heeft een unieke geur op basis van bloemen, bomen of fruit.

lees meer...

Festival Designkwartier Den Haag

redactie  woensdag 04 mei 2016

Het laatste weekend van mei staat Den Haag in het teken van vernieuwend Nederlands design. Van vrijdag 27 t/m 29 mei vindt festival Designkwartier voor de derde keer plaats in het Haagse Zeeheldenkwartier

Pop•up van Vera de Pont

lees meer...

Weg met de gender codes, hier is de ME-consument

Carin Frijters  maandag 04 april 2016

Ooit hadden we het over doelgroepen – zeker als het om fashion ging. Tegenwoordig praten we liever over stijlgroepen: niet hoe oud je bent en waar je woont zijn belangrijk, maar wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Het Agender-concept brengt dat uitgangspunt verder door ook het man-vrouw denken volledig los te laten.


He-She-Me Retail

lees meer...

Milaan 2016: what to see, what to do (and where to eat)

redactie  vrijdag 25 maart 2016

Je weet het: in april bevindt de designhemel zich in Milaan. De jaarlijkse Salone del Mobile met alle randprogrammering en satellietbeurzen is zo groot geworden dat je de kans loopt als een kip zonder kop door de stad te sjokken en de echte pareltjes te missen. Wij verzamelden tips en aanbevelingen van zowel doorgewinterde Milaan-gangers als newbies, van kritische beschouwers én first-time exposanten. Op basis van hun aanbevelingen stel je gemakkelijk je eigen gids samen. Enjoy!

lees meer...

Retail Inspiratie Tour tijdens Salone del Mobile

Carin Frijters  woensdag 09 maart 2016

Highlights voor retailprofessionals

Tijdens de 52e editie van Salone del Mobile touren we langs de highlights die voor retailprofessionals relevant zijn. Met een bezoekje aan wijken ("zonas") als Brera (vooral jong aanstormend talent), Navigli (de enige echte kunstenaarswijk), Centro, Porta Romana en Porta Vittoria (veelal kleinschalige winkels) mag je deze inspiratietour op 15 april níet missen. Tour mee!

lees meer...

Voorjaarsbeurs Trade Mart - lezingen, workshops & meer!

Stylink.Studio  maandag 29 februari 2016

Tijdens de Trade Mart-voorjaarsbeurs organiseert Stylink.Studio opnieuw een programma vol workshops en lezingen. De voorjaarsbeurs is er voor detaillisten die willen inkopen, nieuwe leveranciers willen leren kennen en waardevolle contacten willen opdoen. We zien je graag op 6, 7 en 8 maart!

Kennissessies - vooraf inschrijven!
Op alle etages kun je (gratis!) deelnemen aan workshops, trendpresentaties bekijken en lezingen bijwonen. Let op: het aantal plaatsen is beperkt, dus vooraf aanmelden is noodzakelijk.

lees meer...

Merci, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie

Mirjam du Maine  vrijdag 26 februari 2016

Waarom dit warenhuis in Parijs wél werkt

De overlevingsstrijd van VD was dagelijks te volgen via de media. Ook Hema worstelt met haar strategie. Nieuw is dat niet: in heel Europa kampen warenhuizen al jaren met dalende omzetten. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. In de stad van opper-warenhuis Les Halles, heeft Merci, gevestigd in Le Marais, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie gezet. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol?

lees meer...

Sprookjesachtige Woonmode

Stijl retail design  woensdag 24 februari 2016

Onze opdracht: creëer met de nieuwste stoffen een etalage die vraagt om even stil te blijven staan.

De rijke stoffen van de Ploeg en Designers Guild in wit met mooie structuren, metalics en de zachte pastels vragen om een sprookjesachtige presentatie. De stoffen zijn zo bijzonder mooi dat we er een 'droomjurk' van hebben gemaakt in een witte setting met een fantasie omgeving die je even wegvoert naar een andere wereld. Een wereld gecreëerd met met gekke props als witte raven, parels, bloemen en vlinders.

lees meer...

Creative Chef’s bijzondere eetconcepten

More than Mayo  maandag 22 februari 2016

Hoe zorg je ervoor dat je gerechten en diners een ware belevenis worden? In samenwerking met koks, designers, animators, fotografen en architecten creëerde chef-kok Jasper Udink ten Cate het kookboek 'Creative Chef', met recepten voor de ultieme eetbeleving. Tijdens 'The Taste of Holland' werd het boek gelanceerd en kon je Jaspers eetbare schilderijen bewonderen, én opeten!

camouflage salade, borrelcactus en MacGyver Food solutions via www.creativechef.nl

lees meer...

Retailtips #9: groen in retailstyling

CF retailadvies  dinsdag 16 februari 2016

Helene Verhoeff werkt als stylist aan positioneringsvraagstukken, styling van bestaande en nieuwe producten, ontwerp en inrichting van beurzen en (kantoor)ruimten. Vorig jaar nam ze deel aan de Mastercourse De Winkel als THEATER, nu deelt ze haar ervaringen.


Ficus lyrata in een roodstenen terracotta pot als eyecatcher in de winkel van Vanilia. Ook online neemt ‘groen' een belangrijke plaats in bij Vanilia.

lees meer...

Deze 5 retailtrends gaan we terugzien in 2016

RetailTheater  maandag 01 februari 2016

Welke trends zien we dit jaar terug in de winkels? RetailTheater neemt je mee langs de 5 meest belovende trends in retail en visual merchandise.

1. Het jaar van verbinding

2016 gaat nog verder in het verbinden van de kanalen om de klant een naadloze ervaring te garanderen: op ieder moment, op iedere gewenste plaats. Een mooi voorbeeld is de compleet geïntegreerde technologie in Sephora's beauty store in San Francisco, die deel uitmaakt van ieder moment in de klantreis.

lees meer...

Happy New Business! Trade Mart 11 januari

Stylink.Studio  maandag 28 december 2015

Happy New Business! Onder dat motto organiseert Trade Mart in Utrecht op 11 januari een inkoopdag voor homeliving. Stylink.Studio zorg voor de creatief-informatieve invulling van de dag, met lezingen en 8 stands met creatieve bedrijven om de inkopers te inspireren en te informeren met mini-workshops, demonstraties en persoonlijk advies.

handgeschreven krijtbord in jeans shop

Aanwezig zijn:

lees meer...

RetailTheater volgens Daan Roosegaarde

RetailTheater  maandag 07 december 2015

Denken als een maker

Bij het opperen van een nieuw, ongewoon plan krijg je drie stadia van tegengeluid voor je kiezen: 'het kan niet', 'het mag niet', en aan het einde van de rit: 'had je dit niet eerder kunnen verzinnen?'. Dat zegt niemand minder dan Daan Roosegaarde: ondernemer, kunstenaar en visionair. Op zijn naam staan tal van succesvolle projecten die helpen stad en land(bouw) op ongewone, nieuwe wijze te reguleren binnen een snel veranderende maatschappij. Op het Future Green City evenement sprak hij over zijn projecten, zijn visie en zijn antwoord op de 'nay-sayers' waar hij dagel

lees meer...

Retailinspiratie: Haeckels maakt het verschil met geurbeleving

RetailTheater  maandag 16 november 2015

Futuristisch badhuis laat geuren voelen, horen en zien

lees meer...

Multiplex - retailinspiratie uit Londen

RetailTheater  maandag 26 oktober 2015

Brits design icoon Tom Dixon overstijgt co-creatie

Als er in het jaar één moment is dat je absoluut naar Londen moet, is het als tegelijkertijd de Londen Fashion Week, Londen Design week, het BFI Londen filmfestival en Frieze art Fair plaatsvinden. Omdat wij ook wilden zien welke nieuwe ontwikkelingen te waren in retail, namen we meteen een kijkje in het pop-up warenhuis 3.0 MULTIPLEX van Tom Dixon & Wallpaper, dat half oktober alweer sloot. Wat we daar leerden? Dat retail als interactief theater, waarbij de zintuigen een hoofdrol krijgen, zorgt voor ongelofelijk veel betrokkenheid bij b

lees meer...

Retail van nu: tips, ervaringen en best practices van professionals

CF retailadvies  maandag 05 oktober 2015

In de Mastercourse Retail 'de winkel als theater' wordt je meegenomen langs de belangrijkste thema's van een onderscheidend winkelconcept. Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? Een serie met tips, ervaringen en best practices.

lees meer...

Retail in pixels, stenen en 3D

No22  donderdag 10 september 2015

Een bakstenen winkel met een webshop - check. Pop-up stores waar online winkels kunnen experimenteren en met hun klanten in contact kunnen komen: tuurlijk. Maar een webshop die een vaste locatie opzet en vervolgens één van zijn merken faciliteert zich online verder te ontwikkelen: dat is op z'n minst bijzonder te noemen. Designshops.eu doet het met Supermodels.

geprint in 3D: Coral Chair van Ton Haas, Afilia collectie van Exnovo, Rising Chair van Robert van Embricqs

lees meer...

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt

CF retailadvies  donderdag 10 september 2015

Geïntegreerd leren kijken naar de klant

Maar liefst drie rollen vervult Clazina van Iterson bij Veris Bouwmaterialengroep BV. Ze is productmanager van de afdeling keukens, showroomadviseur én tegelspecialist. Afgelopen zaterdag voltooide Clazina, samen met de andere deelnemers, de mastercourse 'De winkel als THEATER'. Ze deelt graag haar ervaringen.

lees meer...

Retailtips #7: je winkelconcept onder de loep

CF retailadvies  maandag 10 augustus 2015

Cecile Leinarts is Project Director van MediaPartners Group (MPG), en volgde de mastercourse Retail. Op Stylink deelt ze haar ervaringen en tips: over boeiende leslocaties, grensverleggende inzichten en verdieping in het vakgebied. "De Winkel
als THEATER is een verfrissende, conceptuele douche."

lees meer...

Retail-lovers opgelet: doe mee en win een retailworkshop!

RetailTheater  donderdag 16 juli 2015

Maak kans op een gratis les naar keuze uit de stoomcursus RetailTheater

Are you into retail? Dan is de stoomcursus RetailTheater iets voor jou! In drie dagen leren retailspecialisten je alle ins, outs en best practices en word je voorbereid om aan de slag te gaan in retail. Van klantreis tot winkelontwerp en van retailmerchandise tot het toepassen van kleur, geur en geluid. Leer het van de pro's! De eerste stoomcursus gaat in september van start en RetailTheater geeft een hele dag les cadeau aan drie prijswinnaars!

lees meer...

Retailtips #6: gluren bij de buren

CF retailadvies  dinsdag 14 juli 2015

"Door te gluren bij de buren krijg ik nieuwe inzichten voor mijn eigen concept"

Als docent ruimtelijk vormgeven, conceptontwikkeling en kunstgeschiedenis aan Nimeto in Utrecht gebruikt Astrid Ritskes het boek Prikkel de koopknop in haar lesprogramma. In maart 2015 volgde de mastercourse bij het boek. Ze deelt graag haar ervaringen.

credits: fotograaf Marike van Pagée, bongaloo.nl

lees meer...

Boek launch RetailTheater - verslag en foto's

RetailTheater  woensdag 24 juni 2015

Gastvrijheid centraal bij lancering RetailTheater

Woensdag 17 juni was het SHOWTIME bij Satelliet Meubelen in Breda. Niet zomaar een locatie, maar het perfecte decor voor de show die de schrijvers van RetailTheater voor ogen hebben. Carin Frijters: "In ons boek hebben we het voortdurend over hoe je theater maakt op de winkelvloer, iets wat ze bij Satelliet als geen ander doorhebben." Mede-auteur Femke Cuijpers vult aan: "Het mooie is dat we tijdens onze presentatie letterlijk voorbeelden konden aanwijzen in de ruimte, dat illustreert de boel wel heel goed."

lees meer...

Spoon it!

Floor Borsboom  maandag 15 juni 2015

Je gebruikt ze om een kom warme soep of frisse yoghurt mee leeg te lepelen, om te mengen en mixen, om op te scheppen en af te meten. Lepels blijken daarnaast het ultieme object om mee te decoreren: niet alleen in keukens en horecagelegenheden, ook in woonkamers en winkelinterieurs kom je ze tegen. Ze doen het uistekend aan de muur of het plafond, en in al hun functionele eenvoud zijn lepels natuurlijk ook een geliefd verzamelobject.

lees meer...

Trend Event: Christine Boland & Sabien Duetz

redactie  dinsdag 09 juni 2015

Design Language fashion, design colour AW16/17

Wat zijn de belangrijkste consumenten- en lifestyletrends? Wat is de design language en vormentaal die hierbij past? Wat zijn de kleuren en kleurcombinaties die je niet mag missen? Waar zit de vernieuwing? Op 30 juni geeft Christine Boland antwoord op deze vragen.

lees meer...

Showtime RetailTheater - 17 juni in Breda

RetailTheater  woensdag 03 juni 2015

Eind mei verscheen het boek RetailTheater, het praktische vervolg op de retailbijbel Prikkel de Koopknop. RetailTheater – niet alleen een boek, maar een omnichannel informatiebron - staat vol inspiratie en informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Ben je retailer of stylist? Speciaal voor jou is het op 17 juni 2015 SHOWTIME bij Satelliet in Breda.

lees meer...

Verslag Retail Labs Live

redactie  maandag 30 maart 2015

Het was een experiment op zichzelf: binnen een paar weken een evenement organiseren met drie sprekers en een city hunt. Locatie, sprekers, catering, routes... en oja: bezoekers. De co-productie van Stylink en RetailTheater was een succes, dank aan de sprekers voor hun bijdragen, aan de Amsterdam Fashion Academy voor hun geweldige ontvangst en gastvrijheid en natuurlijk aan alle bezoekers voor hun enthousiasme! Op naar een volgende keer!



Lees ook de eerdere verhalen over Retail Labs:

lees meer...

Store for Brands - pop-up store voor merken

redactie  dinsdag 24 maart 2015

Een brandstore en een pop-up store in één, dat is Store for Brands; ofwel een full service advertising concept voor pop up experiences op high traffic locaties. Een mond vol, inderdaad. Oprichter en directeur Nynke ten Napel is één van de sprekers op Retal Labs Live op 28 maart.

lees meer...

Phygital retail: best of both worlds

Trendwolves  maandag 23 maart 2015

Jongeren maken al lang geen onderscheid meer tussen 'online' en 'echt'; voor hen zijn beide volkomen 'gemerged'. Retail en brands zullen die werelden dus naar elkaar toe moeten brengen. Hoe dat werkt vertelt Maarten Leyts van Trendwolves. Maarten is één van de sprekers op Retail Labs Live, aanstaande zaterdag 28 maart.

lees meer...

Retail Labs Live - event

Stylink.Studio  maandag 09 maart 2015

Dé retail-trend van dit moment: Retail Labs, omgevingen waarin merken experimenteren met assortiment en presentatie, met de klant als testpubliek. We schreven er al eerder over; op 28 maart verkennen we dit nieuwe fenomeen live, met verhalen, ervaringen en een heuse city hunt op de fiets. Wil je erbij zijn? Reserveer nú je ticket!

lees meer...

Zijn labs de toekomst van retail?

Femke Cuijpers  dinsdag 03 maart 2015

De ontwikkelingen in retail gaan zo snel dat het voor merken niet meer bij te houden is. Er is gewoon geen tijd meer om nieuwe ideeën eindeloos te testen. Enter het nieuwe retail-buzzwoord: het lab. In een lab is de testomgeving zelf het centrale idee. Voor merken is het de enige manier waarop ze het verschil nog kunnen maken én kunnen opvallen. En de klant? Die wordt daarmee zelf het testpubliek. De winkel wordt zo een vorm van theater die altijd uniek is.


The Dwelling Lab – Kvadrat, Patricia Urquiola, Giulio Ridolfo and BMW

Tags:  pop-up | retail | trends
lees meer...

Retailtips #4: why, how & what

CF retailadvies  dinsdag 17 februari 2015

Retail als totaalconcept

"Je kunt in de markt weinig opleidingsmogelijkheden vinden over retail als totaalconcept. Voor de losse onderdelen wel, maar niet voor het volledige plaatje. Vanuit Praxis waren we juist daarnaar op zoek omdat we een formule zijn en klanten ons zo ook bekijken. In de Mastercourse De Winkel als Theater komt alles samen. Je kijkt echt naar het totaalplaatje, voor ons dus erg belangrijk."

Suzanne Rotteveel werkt met twee andere collega's als visual merchandiser bij Praxis. Afgelopen jaar volgde ze de Mastercourse De Winkel als Theater.

lees meer...

Retailtips #3: hoe pas je kleur en muziek toe in je winkel?

CF retailadvies  dinsdag 10 februari 2015

Ook al zit je geruime tijd in het stylingvak, de veranderingen volgen elkaar zo snel op, dat het belangrijk is om te blijven investeren in je eigen ontwikkeling. Zo kun je nu én in de toekomst goed inspringen op de wensen en behoeften van je klanten. Saskia Hogevonder van Stijl Retail Design en Nynke Ott van etalageburo CreaVision volgden de mastercourse 'De Winkel als Theater' en geven tips over het toepassen van kleur en muziek in je winkelconcept. Maak het verschil!

lees meer...

Retailtips #2: stap voor stap naar een sterke winkelformule

CF retailadvies  donderdag 29 januari 2015

Tips van Sietske van Geel, ReShare Store

ReShare Store is het winkelconcept waarmee Leger des Heils ReShare een deel van de 23 miljoen kilo kleding en textiel die ze inzamelen weer terug de maatschappij in willen brengen. In de winkels - de pilot store opende afgelopen jaar in Groningen en de tweede gaat binnenkort open in Den Haag - wordt een selectie van de mooiste items verkocht. Daarnaast is er een naaiatelier waar unieke speeltjes worden gemaakt en kun je er een kop koffie krijgen.

lees meer...

Retailtips #1: wat voelt, ruikt en ziet de klant?

CF retailadvies  woensdag 21 januari 2015

Tips van Judith Hazen, Dutch Independent Retail

In oktober 2015 start een nieuwe editie van de Mastercourse Retail 'de winkel als theater'. Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? In deel 1 van deze serie: Judith Hazen, Marketing Brand Manager at Dutch Independent Retail.

beeld via trendland.com

lees meer...

Verzekeraar in pop-up store

CF retailadvies  dinsdag 25 november 2014

Univé opent clubhuis

De zorg in Nederland verandert. Dat betekent ook dat verzekeringsmaatschappijen zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Verzekeraar Univé smeedde een vooruitstrevend plan om zijn huidige en toekomstige leden te ontmoeten en is in de wereld van de pop-up gedoken. Univé heeft geen klanten maar leden, en bij leden hoort een clubhuis, midden op het Noordeinde in Den Haag.

lees meer...

Zuid-Afrikaans design in Amsterdamse pop-up store

redactie  maandag 27 oktober 2014

The South is Blooming

Vanaf 28 oktober vind je in de pop-up shop aan de Amsterdamse Haarlemmerdijk een week lang het mooiste handmade design uit Kaapstad. Kaapstad, World Design Capital, heeft een bloeiende designscene. Importeur en retailer 'The South is Blooming' wil met het evenement meer bekendheid genereren voor Zuid-Afrikaans design en laten zien hoe dit zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

woontextiel en accessoires van Skinny laMinx

lees meer...

Pop-up restaurant serveert vis in blik

redactie  dinsdag 23 september 2014

Portugese makreel in olijfolie, IJslandse gerookte kabeljauw; een blikje vis alstublieft!

Geen kok en geen keuken; in het recent geopende pop-up restaurant Tincan in Londen serveren ze alleen vis uit blik met wat brood en salade. Prachtig vormgegeven blikjes uit de hele wereld, zó mooi dat je ze eigenlijk niet open wilt maken. Ook tijdens Pop Up Week Amsterdam is er een 'Canned Fish Tapas Pop-up Bar'. Aanrader voor de echte food- en designliefhebbers!

lees meer...

Werkboek RetailTheater: DIY-boek voor winkeliers

CF retailadvies  donderdag 18 september 2014

In drie stappen een plan de campagne voor je winkel

Dit najaar presenteert Carin Frijters haar nieuwe boek 'Werkboek RetailTheater'. Een boek dat volgens Frijters hard nodig is: "70 tot 80% van de aankoopbeslissingen wordt in de winkel zelf genomen. In een tijd dat retail onder druk staat en het retaillandschap razendsnel verandert, liggen juist daar kansen. Tegelijkertijd is het voor veel winkeliers moeilijk om te zien wát er in dagelijkse hectiek dan gedaan moet worden om de klant terugkerend te verrassen en die mogelijkheden te verzilveren."

lees meer...

Shoppen in Dordrecht; Middeleeuwse binnenstad bloeit op

Monique Tieleman  donderdag 04 september 2014

Dordrecht is bezig met vernieuwing; de prachtige oude panden, leuke horeca, kleine, gespecialiseerde shops en vele creatieve ondernemers zorgen voor een heropleving van stad. Neem een kijkje!

lees meer...

(Sh)opfrisser nodig? Tips voor winkeliers

Carin Frijters  maandag 01 september 2014

Retailprofessionals geven gratis advies tijdens Shopfrisser 2014

Heb je het idee dat er meer uit je winkel te halen is? Dat kan best eens kloppen. En vaak is dat simpeler dan je denkt. In de week van 8-12 september touren retailprofessionals in de knalrode Shopfrisserbus door heel Nederland. De missie: ervoor zorgen dat je meer omzet gaat maken door gratis tips te geven over hoe je je winkel beter kunt benutten, je klanten kunt prikkelen en ervoor zorgt dat ze daadwerkelijk meer kopen. Kan jouw winkel een kleine opfrisser gebruiken? We komen gratis bij je langs!

lees meer...

Colour meets retail! Flexa pop-up store in Amsterdam

Carin Frijters  dinsdag 22 juli 2014

Flexa opent House of Colours in Amsterdam

De van Baerlestraat in Amsterdam is sinds 1 juli een pop-up lab rijker. De meisjesdroom van actrice Victoria Koblenko kwam hier uit toen juist zij werd gevraagd om één van de vijf nieuwe kleurcollecties voor Flexa te ontwerpen. Het resultaat mag er zijn. Naast de lancering van de andere Flexa Creations-thema's heeft Victoria in deze tijdelijke setting de hoofdrol.

lees meer...

Retailstyling en retailmerchandise: workshop voor professionals

Carin Frijters  dinsdag 01 juli 2014

Wanneer je winkelconcept eenmaal staat moet het vertaald worden naar een fysieke winkel; hiervoor gebruik je retailstyling en retailmerchandise. Op vrijdagmiddag 12 december 2014 verzorgt Carin Frijters, schrijfster van Prikkel de Koopknop en het brein achter de mastercourse 'De winkel als THEATER', de workshop RETAILSTYLING EN RETAILMERCHANDISE.

lees meer...

Een onderscheidend retailconcept; de kracht van geur

Monique Tieleman  maandag 16 juni 2014

Verleiden en verkopen

Geur kan je merk ondersteunen, de consument verleiden en hem langer in je winkel laten blijven. Een conceptgeur zorgt ervoor dat je echt onderscheidend bent en op een heel diep niveau de koopknop van de klant kunt prikkelen. Hoe je geur kunt inzetten voor jouw concept of product leer je van geurexpert Tanja Deurloo in de mastercourse 'De winkel als THEATER'.

beeld via www.cfretailadvies.nl

lees meer...

Vlisco pop-up shop in de Bijenkorf

redactie  donderdag 01 mei 2014

Een tailor-made broek, rok, jurk van Vlisco? Vanaf 5 mei zijn de kleurrijke stoffen van Vlisco tijdelijk te zien in de etalages en aankleding van de Bijenkorf en in verschillende pop-up stores kun je een op maat gemaakt kledingstuk bestellen.

lees meer...

Online & fysiek: kansen voor retailers

LeLab  woensdag 02 april 2014

Is internet een bedreiging voor je winkel? Móet je om overeind te blijven je koopwaar ook in een webshop aanbieden – en kun je dan ooit op tegen de Zalando's en Amazons? Een editie van de Mastercourse de winkel als theater is volledig gewijd aan kansen en mogelijkheden van online en social media voor fysieke winkels.

lees meer...

Nieuw: RetailTheater, onderscheidende retailstyling

CF retailadvies  vrijdag 21 maart 2014

Lancering service retailstylisten op 26 en 27 maart

CF retail en Store3D lanceren tijdens het Retail Event in Houten op 26 en 27 maart hun samenwerkingsproject: RetailTheater. Dit is de eerste service die met gespecialiseerde retailstylisten winkels helpt om nu en in de toekomst relevant te blijven. Veel retailers vragen zich af of er nog toekomst is voor de winkel in het straatbeeld. Volgens CF retail en Store3D is het antwoord een volmondig ja. Als je tenminste het verschil maakt. RetailTheater helpt retailers om opnieuw betekenis te krijgen, te hebben en te houden; het zorgt voor bestaa

lees meer...

Co-creatie en omnichannel op Euroshop-beurs

Carin Frijters en Femke Cuijpers   woensdag 12 maart 2014

Past jouw concept voldoende bij de huidige tijdgeest?

Afgelopen maand vond in Düsseldorf de EuroShop plaats. Met 109.000 bezoekers, 110 deelnemende landen, zeventien zalen, een eindeloos aantal lezingen (die helaas niet vooraf online zichtbaar waren) en stands. Voor velen, ondanks de ietwat traditionele aanpak van deze beurs, meer dan genoeg inspiratie om weer even vooruit te komen.

lees meer...

Lidewij Edelkoort: trends voor retail

Carin Frijters en Femke Cuijpers  vrijdag 21 februari 2014

Trendforecaster Lidewij Edelkoort was keynote speaker op de EuroShop RetailDesign Conference. "Mijn doel is om te zoeken naar manieren om consumenten te bereiken en te prikkelen. Een kwestie van de juiste spirit." En om die spirit over te brengen, volgen er er in sneltreinvaart vele trends, prachtig verbeeld met foto's. Een selectie!

lees meer...

Theater en kunst centraal op EuroShop Retaildesign Conferentie

Femke Cuijpers en Carin Frijters  dinsdag 18 februari 2014

Op de de retaildesign conferentie van Euroshop waren de sleutelwoorden theater en kunst. Via het werk van Zaha Hadid Architects maakten we kennis met de shopping mall van de toekomst. Vervolgens passeerden met de retaldesignprijs bekroonde winkelconcepten de revue: Unicoop in Florence, Puma in Osaka en het familiebedrijf Simons dat de Canadese markt veroverde zonder dat iemand ooit van het merk had gehoord. Binnenkort meer over deze bijzondere concepten.

lees meer...

Beurs EuroShop Düsseldorf

Carin Frijters en Femke Cuijpers  maandag 17 februari 2014

Van 16 tot 20 februari kun je in Düsseldorf de driejaarlijkse beurs EuroShop bezoeken, een enorm evenement dat volledig gewijd is aan retail. Wij brachten gisteren een bliksembezoek, retailanimals Carin Frijters en Femke Cuijpers zijn er tot en met morgen. Op Stylink updates en impressies.

lees meer...

Nationaal Modecongres 2014

redactie  woensdag 05 februari 2014

"Cross the border, ga over je grens!"

In samenwerking met CLICK|NextFashion organiseert MODINT op 27 maart het Tweede Nationaal Modecongres 

"Cross the border, ga over je grens!". Grenzen vervagen tussen retail en wholesale, on- en offline verkoop en tussen design, ontwikkeling en productie. Nieuwe kansen ontstaan door de grens naar hele andere bedrijfstakken over te steken, zoals naar de wereld van de techniek en de wereld van de materialen. Maar hoe creëer je hierbij je eigen waarde? Waar ligt je kracht en hoe zet je deze om in een kans? En wat zijn de innovatieve verdienmodellen

lees meer...

De winkel van de toekomst op de Modefabriek

CF retailadvies  maandag 03 februari 2014

Na alle stands waar iedereen zijn waren aan de man probeert te brengen, vormt de Retail Future Home een plek waar je al het andere even vergeet. STUDIO by judith ter haar realiseerde met dit concept een 'interactieve trend forecasting experience' op uitnodiging van Modefabriek. Wat staat ons te wachten in retailland en hoe denken experts over de winkel van de toekomst?

lees meer...

De nieuwste trends en ontwikkelingen in winkelverlichting

CF retailadvies  donderdag 09 januari 2014

Is de tijd voor fysieke winkels over? Integendeel. De rol van de fysieke winkel is echter wel veranderd, de razendsnelle ontwikkeling van online shoppen en de crisis hebben die verandering in een stroomversnelling gebracht. Die ontwikkelingen maakt dat het dit dé tijd is om het verschil te maken. Als nooit te voren gaat het in de winkel om beleving. En licht kan daar een grote rol in spelen.

lees meer...

Spotlight op betaalbare winkelbeleving

CF retailadvies  vrijdag 03 januari 2014

Binnen een goed retailconcept speelt licht een hoofdrol. En de komst van energiezuinige, duurzame ledverlichting biedt op alle vlakken mogelijkheden. Daarbij gaat het om besparing, ja, maar minstens zo belangrijk is dat je dankzij innovatieve en creatieve oplossingen veel grip kunt krijgen op de klantreis: je kunt sturen en beïnvloeden.

lees meer...

Hoe beïnvloed je je klant met kleur?

CF retailadvies  woensdag 18 december 2013

Kleur is de ultieme mood generator. Het verschil tussen activerend rood en rustgevend blauw ken je waarschijnlijk wel. Maar daarna houdt het vaak op. Tijdens de mastercourse 'De winkel als THEATER' verdiep je je een middag lang in kleur met kleurexpert Brechje Vissers (dit onderdeel van de mastercourse is ook los te volgen!). Wat moeten we in de gaten te houden bij de inrichting van een winkel?

lees meer...

Trendseminar Gathering: Edelkoort over de betekenis van trends 2015 voor retailers

CF retailadvies  maandag 09 december 2013

"Eindelijk, we hebben er weer zin in. We gaan een lichtere periode tegemoet met veel kleur!" Vervolgens kijkt Lidewij Edelkoort naar haar eigen kleding: gitzwart. Ze kan er zelf ook om lachen. Tijdens het trendseminar Gathering, georganiseerd door Appletizer, geeft ze haar visie op wat ons te wachten staat op het gebied van mode en design in de zomer van 2015. Trends die straks op allerlei blogs te vinden zijn. Maar wat gaan deze trends nu eigenlijk concreet betekenen voor retailers?

lees meer...

(Ver)leid je klanten met licht

CF retailadvies  woensdag 27 november 2013

Licht: het perfecte instrument om klanten te sturen

Als je langer dan een minuut of tien in een fast food restaurant zit begin het te knagen. En dan bedoel ik niet het gevoel van ongezond eten. Je begint je ongemakkelijk te voelen, het gebrek aan sfeer bekruipt je. Tijd om te gaan. Toeval? Integendeel. Het is onderdeel van het concept, waarbij de verlichting expres hard en ongezellig is gemaakt.

lees meer...

Tweede, herziene druk van Prikkel de Koopknop

redactie  maandag 18 november 2013

Nieuwe trends, cases, spelregels en tips voor retailen in 2020

Na een uitverkochte eerste druk is in oktober de tweede druk van Prikkel de Koopknop gelanceerd. Deze geactualiseerde editie bevat maar liefst 20 nieuwe pagina's en heel veel updates in bijna alle hoofdstukken: nieuwe trends, strategieën, spelregels, prikkelende cases en concrete tips en handvaten waarmee je aan de slag kunt. Een onmisbaar overzicht voor iedereen met een passie voor retailen. 

lees meer...

Interieur en retail: Tour de Amsterdam!

redactie  maandag 28 oktober 2013

De nieuwe hotspots in de hoofdstad

Gerecycled, duurzaam, vintage, etnisch, kleuren, prints, rustiek, industrieel, vakmanschap; enkele steekwoorden die tijdens de Stylink interieurtour van toepassing zijn. Met een groep interieur- en retailprofessionals bezoeken we 12 december aanstaande een aantal nieuwe, inspirerende winkelconcepten in Amsterdam; upcoming spots die nog niet iedereen kent. Leer van de verhalen van winkeleigenaren en de straatmanager van de Rozengracht, leg nieuwe contacten en praat bij met oude bekenden. Heel veel inspiratie in één middag! Ga je mee?

lees meer...

Yoused viert 3 jaar online met 3 dagen korting

redactie  maandag 07 oktober 2013

Etaleurs, visual merchandisers, stylisten; opgelet!

Alweer 3 jaar online - nu gaat Yoused echt los! Van 14 t/m 16 oktober krijg je 30% online korting op het hele assortiment van deze webwinkel in decoratie- en etalagematerialen.

lees meer...

Hutspot

PURE styling  donderdag 03 oktober 2013

Tijdens Elle inside design Amsterdam( afgelopen weekend) nam ik onder andere een kijkje bij Hutspot: wat een super concept! Hutspot geeft kleine labels en ontwerpers een kans hun producten te tonen in hun inspirerende shop aan de Van Woustraat.
Een bezoekje aan de winkel is sowieso de moeite waard, en je kunt er ook nog even naar de kapper of een kop koffie drinken...hier mijn beelden van deze stoere zaak.

lees meer...

Food & retail in Breda

redactie  donderdag 19 september 2013

Afgelopen week organiseerde Stylink de Tour de Breda: we bekeken de Jumbo Foodmarkt en bezochten het Smaakwarenhuis aan de historische winkelstraat de Ginnekenweg. Foto's en een verslag van deze inspirerende (en erg gezellige!) middag.

Tags:  evenementen | food | retail
lees meer...

Prikkel de koopknop: instore communicatie

redactie  donderdag 29 augustus 2013

Hoe maak je van een shopper een buyer?

Navigatie, informatie en inspiratie spelen een grote rol in hoe mensen zich in een winkel gedragen en voelen. Goede instore communicatie speelt hier op in. Het zorgt ervoor dat klanten zelfstandig en eenvoudig in de winkel kunnen navigeren en tot aankoop overgaan. Carin Frijters legt in haar boek 'Prikkel de Koopknop' uitgebreid uit hoe dat werkt en wat je kunt doen om die instore communicatie goed in te zetten. Een samenvatting.

lees meer...

Workshop ‘Open Doors’ door Ellen Haeser en Carin Frijters

Carin Frijters  woensdag 21 augustus 2013

Hoe verkoop, verleid en verbind je je winkel?

Eén ding is zeker; het nieuwe verkoopseizoen staat voor de deur. Altijd weer een spannend moment, zeker nu in deze onzekere tijd. Hoe te zorgen dat je winkel verleidt, verkoopt en verbindt? Ellen Haeser en Carin Frijters hebben de handen ineengeslagen en beginnen een samenwerking.
 Woensdag 11 september geven zij een workshop in Salon Waldorf in Amsterdam. Praktisch en resultaatgericht leren: van abstract (het signaleren van trends) tot het maken van strategische keuzes voor je eigen winkelvloer.

Programma

lees meer...

Retail Inspiratie Tour Londen

Carin Frijters  vrijdag 16 augustus 2013

Store, concept design

Het London Design Festival met onder andere 100% Design Londen is een van de grootste en meest innovatieve design festivals ter wereld. In Londen ervaar je in deze periode via een groot aantal events dat de inspiratie letterlijk op straat ligt. Carin Frijters, auteur van het retailboek 'Prikkel de Koopknop', laat je tijdens verschillende tours de laatste ontwikkelingen op retailgebied in Londen zien. Want er worden, juist in deze wereldstad, steeds creatievere winkelformules ontwikkeld om aan de wensen van de hedendaagse consument te voldoen, en het is meer dan ooit

lees meer...

Food & Retail: Le Tour de Breda

redactie  maandag 12 augustus 2013

Na een succesvolle Tour de Rotterdam "doen" we op woensdag 18 september a.s. Breda. Centraal in deze tour staan food en retail. Het wordt letterlijk en figuurlijk een zinnenprikkelende rondgang waarbij we vernieuwende concepten, pure smaken én de historische binnenstad zullen zien, voelen, proeven en ruiken.

Tags:  food | fooddesign | retail
lees meer...

7 masterclasses Brand Identity & Leadership

CUBE Fashionmanagement  maandag 08 juli 2013

Leiderschap vanuit authenticiteit; uw medewerkers als ambassadeurs

Cube Fashion Management organiseert dit najaar speciaal voor ondernemers 7 masterclasses Brand Identity en Leadership. De rode draad: "Leid uw bedrijf aan de hand van een aantal navolgbare principes en behoud uw eigen, unieke identiteit". Maar wat is uw identiteit? En hoe draagt u die uit?

Tags:  branding | cursussen | retail
lees meer...

Stijlvol de grootste - Bol.com opent woonwinkel

Craftscurator  dinsdag 14 mei 2013

Vandaag lanceert Bol.com de grootste woonwinkel van Nederland, met zo’n 80.000 producten, zoals woonaccessoires, dekbedhoezen, lampen en stoelen. Met maandelijks wisselende thema’s zorgt Bol.com ervoor dat de artikelen niet alleen goed te vinden en te bestellen zijn, maar dat de klant ook geïnspireerd wordt.

lees meer...

De formule van Harvest and Company

Floor Borsboom  maandag 13 mei 2013

"We willen de bezoekers meer geven dan alleen een aanbod van 'spullen'. De beleving in de winkel is op z'n minst zo belangrijk."

Het winkelconcept van Harvest Co. sluit perfect aan op de consumententrends. De multifunctionele en flexibele ruimtes van het pand in de Amsterdamse Helmersbuurt vormen een hybride geheel; het assortiment blijft veranderen, er is een koffiebar en er worden exposities en evenementen georganiseerd.

lees meer...

Retailconcept: styling en branding

redactie  dinsdag 02 april 2013

Succes in de retail begint met een goed retailconcept, zegt Carin Frijters, auteur van het boek 'Prikkel de Koopknop'. Een retailconcept legt een duurzaam fundament voor de retailstyling en -merchandise. Wanneer het concept eenmaal staat moet het vertaald worden in een fysieke winkel, de start van retailstyling.

RETAILCONCEPT

Ingrediënten van het retailconcept – ofwel het merk, de 'formule' of 'brand' - zijn visie, identiteit, klant, missie en aanbod.


beeld uit het boek 'Prikkel de Koopknop'

lees meer...

Conscious Experience H&M

Carin Frijters  woensdag 27 maart 2013

Juist in economisch mindere tijden is het van belang dat we naar buiten gaan om te leren van succesvolle collega's uit de eigen retailbranche en te ontdekken wat de straat te bieden heeft.

Op 20 maart ging de Conscious Campagne met Vanessa Paradis in de hoofdrol van HM 'live' in het 'store for bRands' pop-up pand, dat op haar high traffic locatie in de Kalverstraat goed zaken doet met o.a. de introductie van producten.

lees meer...

H&M via Other Stories naar hogere segment

Floor Borsboom  woensdag 20 maart 2013

Modegigant HM brengt met ' Other Stories' een complete lifestyle brand op de markt, gericht op het hogere segment. In de eerste winkel, aan de peperdure Regent Street in Londen, worden de kleren tentoongesteld alsof het om museumstukken gaat. Online verwijst de vormgeving van Other Stories naar Pinterest, Tumblr en andere manieren waarop een nieuwe generatie fashionista's hun modeinformatie bijeensprokkelt.

lees meer...

Retail in het bloed: het winkel-DNA van Damage Playground

Carin Frijters  woensdag 27 februari 2013

Dat de consument hoge eisen stelt en weinig tijd heeft is bekend. Hoe we gehoor moeten geven aan deze nieuwe consument is voor de meeste retailers nog een grote vraag. Er zijn gelukkig positieve en inspirerende uitzonderingen. Op de Hillelaan in Rotterdam ontdekte ik een flexibel, bijna hybride retailconcept dat wél aan de eisen van nieuwe consument voldoet: 'Damage Playground'.


lees meer...

Studenten Enschede openen popup store

redactie  woensdag 06 februari 2013

Studenten DesignStyling van het AOC Oost worden het diepe in gestuurd: niks een beetje veilig op school aan de gang met creatieve opdrachten, maar gewoon eigen popupstore, de eerste in Enschede! Ze kregen een beperkt budget en veel begeleiding, maar moesten het verder echt zelf doen. Hieronder het verslag van de groep studenten van popupstore "Van Baksteen tot Parel".

lees meer...

Wat we kunnen leren van Burberry

Carin Frijters  dinsdag 29 januari 2013

Als er één luxe-merk is dat met kop en schouders uitsteekt boven de rest wat betreft innovatie, communicatie en de adoptie van retailtechnologie, dan is het Burberry. Wat kunnen wij van Burberry leren?

Live stream openbare modeshow
Terwijl de meeste fashion labels hun nieuwe collecties aan een beperkt, selectief publiek laten zien, presenteerde Burberry haar modeshow afgelopen jaar in Picadilly Circus op een scherm van 32 vierkante meter. De livestream van de show is door meer dan 1 miljoen kijkers in 185 landen bekeken.

lees meer...

Traineeships Fashion Management

CUBE Fashionmanagement  maandag 21 januari 2013

Jonge, ambitieuze talenten van hogere managementopleidingen zijn onmisbaar voor het MKB omdat ze een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan professionalisering én modernisering. CUBE springt op deze behoefte in door fashion-ondernemers en fashion-talenten aan elkaar te koppelen middels traineeships. Heb je onlangs je HBO-fashionopleiding afgerond? Ondernemer in fashion-retail? Lees wat wij voor je kunnen betekenen!

lees meer...

POP-UP ADAM: transparant, eigenzinnig en UNIEK

CF retailadvies  vrijdag 18 januari 2013

Afgelopen weekend opende de ADAM Store in het hartje van Amsterdam en waren wij ter voorbereiding van het nieuwe Retail Inspiratie seizoen op locatie. Het gaat om een tijdelijke winkel van de automaker Opel, die in deze winkel haar nieuwe lifestyle auto onder de aandacht wil brengen. De Opel ADAM is vergelijkbaar met de Fiat 500 en de Mini: succesvolle kleine auto's die je volledig zelf kunt customizen met kleuren, wielen en bestickering. Volgens Opel zijn de mogelijkheden zo groot, dat in de praktijk elke Adam uniek zal zijn.

Tags:  inspiratie | retail
lees meer...

Prikkel de Koopknop - de lancering!

Carin Frijters  dinsdag 18 december 2012

Op 28 november jl vond de feestelijke lancering van mijn boek Prikkel de Koopknop plaats in Materia Experience Center in Amsterdam. Een prachtig moment en een enorme opkomst! Hieronder een verslag in foto's van dit evenement. Met dank aan alle gasten, speciaal aan co-auteur en rots in de branding Caroline Beekhoff, Irene Koel van Bloei die het evenement aan elkaar praatte en Victor Meuwissen die verantwoordelijk was voor de visual merchandising. De foto's zijn van Lizzy Kalisvaart.

lees meer...

ING: 30% kledingverkoop in 2020 online

redactie  maandag 17 december 2012

Dertig procent van de omzet van de kledingbranche zal in 2020 uit de internetverkoop komen; een verdriedubbeling ten opzichte van nu. Dat stelt ING op basis van een onderzoek van het economisch bureau van de bank in het rapport "Kansen zien in kledingbranche".

De modebranche zal zich volgens ING steeds meer richten op online verkoop.

Tags:  markt | retail | webshops
lees meer...

Bricks & clicks: meubelverkoop via LevaLeva

redactie  woensdag 12 december 2012

Deze week is woon-webwinkel LevaLeva.nl gelanceerd, een webshop met meubels van bekende fabrikanten, gekoppeld aan woonwinkels. Zo kunnen consumenten online kopen wat ze in de winkel bezichtigd hebben, en vice versa.

De Nederlandse woonbranche (omzet € 1,5 miljard) verkeert al jaren in zwaar weer en geeft nog steeds weinig invulling aan online verkoop. Intussen koopt in Duitsland al 20% van de consumenten hun meubels online - voor Nederland zou dat een bedrag van € 300 miljoen betekenen.

Tags:  interieur | markt | retail | webshops
lees meer...

Modecongres over Het Nieuwe Winkelen

Bas van Wayenburg  dinsdag 11 december 2012

Vorige week donderdag blies de wind mij met fiets en al naar het EYE. Daar vond het eerste Nationaal Mode Congres plaats. Hoewel de oorspronkelijke vlag ("Mode – waarde of wegwerpartikel?") de lading lang niet dekte gaf het congres voldoende stof tot nadenken. Samenwerken en co-creatie waren thema's die bij verschillende sprekers aan de orde kwamen.

Tags:  markt | mode | retail | webshops
lees meer...

De nieuwe Retailbijbel: Prikkel de Koopknop

redactie  zondag 11 november 2012

De spelregels binnen de retail zijn veranderd, maar voor wie het spel begrijpt zijn er nog steeds heel veel kansen. Er zijn allerlei mogelijkheden om klanten aan je te binden, over de drempel te halen én hun portemonnee te laten trekken. In de nieuwe retailbijbel Prikkel de Koopknop legt Carin Frijters de nieuwe spelregels uit.

Het prachtig uitgegeven boek is bedoeld voor retailers, fabrikanten, formulemanagers, stylisten, designers, merchandisers en winkelpersoneel. Het boek is onmisbaar voor iedereen die met een fysieke winkel omzet en rendement wil maken.

lees meer...

Webwinkels: meer stoppers dan starters

Anna Borsboom  zondag 04 november 2012

Op dit moment zijn er meer stoppende dan startende webinkels. Sowieso haalt één op de vijf webshops het eerste jaar niet en is na twee jaar maar liefst 25% afgevallen. "Gewoon" gestopt of failliet. Tegelijkertijd is de online verkoop nog steeds groeiende. Er is dus wel degelijk goed te verdienen met een webshop.

lees meer...

Van peertje via led naar oled

Gladys Diagne-Clements  zondag 14 oktober 2012

Nu de gloeilamp langzaam uit het zicht verdwijnt neemt de vraag naar led toe. Voor consumenten is led nog een grote onbekende; de hoge prijs voor een ledlamp werpt daarbij een extra drempel op. Daar staat tegenover dat de levensduur, 50.000 branduren, veel langer is dan het vertrouwde peertje. De opvolger van led, oled is inmiddels in ontwikkeling. Oled geldt als een veelbelovende flexibele lichtbron. De snelle ontwikkelingen in de verlichtingsbranche maakt dat de vraag naar innovatieve en creatieve ontwerperpers groot is!

lees meer...

De toekomst van retail: het nieuwe normaal

CF retailadvies  woensdag 25 april 2012

Consumentenpsycholoog Simonetta Carbonaro was vorige week een van de hoofdsprekers op het jaarlijkse retailcongres ‘What’s Going On In Retail’ (WGOIR) waar ‘tout’ retailminnend Nederland zich liet informeren en inspireren.

Nieuwe klant wil terug naar normaal
Carbonaro schetste een duidelijk en stimulerend plaatje van de toekomstige klant. Die wil normaal, die wil rust, die wil een time out van alle schijn-innovaties en brand extensions.

lees meer...

Retail 3.0: Sephora wijst de weg

CF retailadvies  maandag 09 april 2012

Parfumerie Sephora neemt ons mee naar online retail 3.0. De volledig nieuwe website van het cosmeticamerk kent een Pinterest en Instagram integratie en een mobiele versie voor de winkels. In de fysieke winkels worden iPads geplaatst voor consumentengebruik terwijl de medewerkers worden voorzien van (mobiele) iPod betaalapparaten.

lees meer...

Shop-showroom Desigual: de toekomst van retail?

CF retailadvies  maandag 13 februari 2012

Onlangs opende het extroverte fashion merk Desigual in Barcelona een geheel nieuw winkelconcept met de pay off ‘La Vida es Chula’(‘het leven is cool’). De uitstraling van de winkel doet denken aan een bazar en zit daarmee bovenop de retailtrend. Huiselijkheid, een huis voor familie en vrienden, ‘free flow’ opstellingen, geen algemeen verlichtingsplan maar sfeer- en accentverlichting, hergebruik van materialen en maximale aandacht voor retail styling en de merchandise van de producten.

lees meer...

Blijdesteijn: ondernemer met lef

Carin Frijters  zaterdag 04 februari 2012

Dat ondernemen over LEF hebben (en tonen) gaat bewijst het zojuist geopende modewarenhuis Blijdesteijn in Tiel. Afgelopen zaterdag was ik in Tiel en sprak daar ondernemer en eigenaar Franklin Blijdesteijn. De zesde Blijdesteijn generatie is met passie voor het retailvak aan het werk in dit stijlmodehuis dat al bestaat sinds 1833. Wat mij betreft doet Blijdesteijn zijn pay off ‘stijlmodehuis’ alle eer aan.

Tags:  markt | mode | retail
lees meer...

Boxpark Shoreditch: een popup retail evolutie?

CF retailadvies  dinsdag 10 januari 2012

In december opende in de hippe Londense wijk Shoreditch het eerste tijdelijke winkelcentrum. Het initiatief van ondernemer Roger Wade, ontwikkelaar van onder andere ‘Boxfresh’ en eigenaar van brand consultancy bureau ‘Brands Incorporated’, trekt wereldwijde belangstelling. De geruchten gaan zelfs dat BOXPARK binnenkort naar Amsterdam komt.

lees meer...

De 10 beste etalages van 2011

Stylink.Studio  dinsdag 03 januari 2012

Ter inspiratie: de tien mooiste etalages van het vorige jaar, gekozen door retailspecialist Berna Hoonhout van eye am // visual branding.


1. Anthropology - Staat voor mij eigenlijk altijd op nummer 1. Het merk dat echt weet wat visual merchandising is. De achtergrond van deze etalage bestaat uit honderden dia's.

lees meer...

Christmas bij Selfridges- inspirerende beelden uit Londen

CF retailadvies  donderdag 01 december 2011

Wie aan kerstmis denkt en aan retail merchandise denkt aan Londen en aan SELFRIDGES. Onlangs was ik in Londen om te genieten van de intense kerstmissfeer en deel hier graag enkele inspirererende etalage beelden van SELFRIDGES met je.

lees meer...

Kerstetalages: trends en inspiratie uit Londen

Stylink.Studio  maandag 28 november 2011

Ik kom net terug uit Londen waar het kerstseizoen al is losgebarsten. Nog niet alle winkels zijn al helemaal opgetuigd, toch kon je al duidelijk een aantal trends waarnemen. Veel gebruik van wit om te beginnen; maar ook de traditionele kerstkleuren - rood, groen, goud - kunnen weer helemaal, met hier en daar een accent van turqoise. Heel eigen wordt het wanneer merken het vanuit hun identiteit gaan doorvertalen. Ik laat je ook een paar klassiekers van vorig jaar zien die in mijn eyes nog steeds top zijn. Veel plezier en inspiratie toegewenst!

lees meer...

The future of retail - technologie verandert alles

redactie  dinsdag 02 augustus 2011

De populariteit van webwinkelen heeft ook gevolgen voor de traditionele retail. (Mobiel) internet creëert nu eenmaal slimme consumenten. In het rapport "The future of retail". gaat het New Yorkse bureau PSFK in op de invloed van technologie op retail; ook op de inrichting van winkels.

De presentatie hieronder is zeer de moeite waard, neem er even de tijd voor!

Tags:  innovatie | retail | techniek
lees meer...

Metrostation wordt supermarkt met QR-code

redactie  woensdag 13 juli 2011

Oppergrootgrutter Tesco introduceert een compleet nieuwe manier van boodschappen doen: in metrostations in Zuid-Korea zijn de muren behangen met foto's van dagelijkse boodschappen: zuivel en sapjes, groenten en fruit, vlees en vis. Forenzen scannen met een smartphone de QR-code van de door hen gewenste boodschapjes en even nadat ze thuiskomen worden de boodschappen aan de deur bezorgd. Amazing!

Tags:  innovatie | retail
lees meer...

Visual Merchandising voor SALE

Stylink.Studio  donderdag 07 juli 2011

Vroeger was Sale een kwestie van de restjes in een paar bakken mikken, kortingsborden met plakband erboven ophangen et voilà. Dat is tegenwoordig wel anders: een beetje uitverkoop leidt tot een ware uitbarsting van creativiteit. Als kleuren zijn rood en wit nog steeds leading.

lees meer...

Trends in retail - Edelkoort inspireert

Alexandra Calmero  maandag 27 juni 2011

Seminar Lidewij Edelkoort; "Reinventing retail for the 21st century" Insiprerende prognose voor het seizoen 2012-2013.

lees meer...

Edelkoort over shopping; retail in de 21e eeuw

CF retailadvies  dinsdag 14 juni 2011

Just do it, is het motto van trendgoeroe Lidewij Edelkoort als het om retail gaat. Minder hoofd (lees: marketing), meer gevoel. Carin Frijters volgde het trendseminar "SHOPPING, reinventing retail for the 21st century" en noteerde de trends voor de komende jaren. Trends die - voor wie goed kijkt - nu al zichtbaar zijn in het retaillandschap. Het woord is aan Li Edelkoort: de toekomst van retail!

lees meer...

Brandmission: retailconcept vol duurzame verhalen

redactie  donderdag 17 februari 2011

BrandMission is een nieuw green fair fashion-winkelconcept. Het is een initiatief van ondernemer Lonneke Verbunt. Haar concept neemt de bezoeker mee in de persoonlijke verhalen achter de merken. Ook wordt het project gerealiseerd met een nieuwe financieringsvorm: crowd financing. De planning is om in mei 2011 de eerste winkel te openen in Amsterdam.

Door: nieuwsredactie Stylink.nl

Tags:  duurzaamheid | retail
lees meer...

HEMA-strateeg: wel styling, geen ontwerp

Wils van de Ven  dinsdag 01 juni 2010

Hoog, laag, arm, rijk, alloch, autoch, Aalsmeer en Zierikzee. Winkelketen HEMA is het huismerk van heel Nederland. Wie bepaalt de styling van de duizenden producten in honderden filialen? Stylink.nl sprak met design conceptmanager Sabien Duetz. Over styling of ontwerp en het HEMA-dna.

lees meer...

Etalages: absolutely hot or dreadfully not?

Wai Men Chim  dinsdag 04 mei 2010

Etalages, mooi of lelijk. Iedereen heeft er een mening over, maar over wat werkt verschillen de meningen (en de ervaringen). Daarom houden we 't hier even bij de kwestie mooi of lelijk. Wat vind jij een mooie etalage? Heb je een voorbeeld van hoe het juist níet moet? Deel je beeld en mening hier! Binnen- of buitenland, maakt niet uit!

Jouw gespotte etalage: absolutely hot or dreadfully not?!

04.05.10 - Stylink-fan Ursula de Vreede heeft een leuke denim-bijdrage. Zij spotte deze etalages in Haarlem!

lees meer...

Lifestyle en consumentengedrag – kansen voor de retail

Yildiz Celie  woensdag 17 februari 2010

Ben jij klaar voor de consument van morgen? Is je collectie afgestemd op zijn lifestyle, je story helder (en shareable), je added value duidelijk? Stylink was aanwezig bij een lezing van Vincent Gregoire, creative director van forecasting bureau Nelly Rodi uit Parijs. Op deze door Appletizer georganiseerde lezing stond de ontwikkeling van consumentengedrag centraal. Het motto: innovatie in de retailbranche. In zijn lezing bood Gregoire de retail concrete handvaten. Handvaten waar ook ontwerpers, marketeers en ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.

lees meer...

MERCI, retail zonder ego

CF retailadvies  donderdag 19 november 2009

Merci. Er is altijd wel een goede reden te vinden om “dankjewel” te zeggen. Zeker ook aan de makers van de gelijknamige en eigentijdse bazaar die eerder dit jaar in Parijs is gerealiseerd. Deze nieuwe en vooral toegankelijke ‘binnenmarkt’ is een concept van Bernard en Marie-France Cohen. De Cohens waren eerder verantwoordelijk voor het succes van het Franse kinderkledingmerk Bonpoint. Met Merci ontwikkelden zij een nieuwe, humanitaire manier van zakendoen.

lees meer...

Rivièra Maison - ambities als wereldspeler

redactie  maandag 10 augustus 2009

Vernieuwend, modern, high-tec – dit rijtje bijvoeglijke naamwoorden lijkt naadloos aan te sluiten bij het werk van de gemiddelde stylist. Maar styling kent veel kanten, vormen en stijlen. Binnen de markt neemt klassiekere styling een belangrijke plaats in. Nico Tijsen, creative director bij het interieurlabel Rivièra Maison, vertelt over winters grijs, shop-in-shop en de Verenigde Emiraten.

(Dit artikel is voor 't eerst gepubliceerd in juli 2008.)

lees meer...

Kleur in (winkel)interieurs beïnvloedt koopgedrag

Erica Pach  maandag 19 januari 2009

Een blinde man wordt geleid in een koel-blauw geschilderde ruimte: zijn lichaamstemperatuur daalt. Diezelfde lichaamstemperatuur stijgt in een andere, rode ruimte. De kamertemperatuur in beide kamers is exact gelijk... Dit experiment – al begin vorige eeuw uitgevoerd – bewijst expliciet de kracht van kleur. Ook hedendaags onderzoek laat zien dat kleur groot effect heeft op het welbevinden en het gedrag van mensen. Óók op hun economisch handelen. Over het belang van kleur voor retailers, interieurarchitecten en (verkoop)stylisten.

Tags:  interieur | kleur | retail
lees meer...