Het beste van Milaan 2018

Petra Sloot  zondag 27 mei 2018

Dit jaar bezochten 435.000 bezoekers de Salone del Mobile en de bijbehorende exposities en events in Milaan. Ook designminnend Nederland laat zich hier graag informeren en inspireren. Lukt dat ieder jaar opnieuw of treedt er, met alle designgeweld op social media en de beurzen door het jaar heen toch een soort verzadiging op?

We vroegen professionals met verschillende achtergronden vanuit eigen perspectief hun visie op 'Milaan' te delen. Dat leverde heel diverse verhalen en beelden op, gemaakt door - en dus letterlijk door de ogen van - de ontwerpers, stylisten en trendwatchers. Laat je inspireren!

JONG TALENT EN GROTE MERKEN - HEIDI WILLEMS, PURE STYLING 

Heidi Willems - eigenaar van Pure Styling, een bureau voor styling en interieurontwerp met duurzaamheid als belangrijke leidraad - liet zich inspireren door jonge ontwerpers én grote merken. 

Automerk Mini maakte een toffe en interactieve expo over de manier waarop we wonen en onze ruimte gebruiken in een stad. #mini #duurzaamheid #experiment #samenleven #design #milan2018
Mini Living

Mini Living

Automerk Mini maakte een toffe en interactieve expo over de manier waarop we wonen en onze ruimte gebruiken. Over duurzaamheid en experimenteren, delen en spelen, over op andere manieren samen leven in een stad.

Grote lappen leer van Bibi van Katwijk, gemaakt van koeienmagen die normaal gesproken worden weggegooid, hing gewoon bij de slager op een overdekte markt. Moooi maakte een poefje van dit leer. #bibivankatwijk #ventri #slachtafval #leer #duurzaamheid #moooi #design #milan2018
Billie van Katwijk, Moooi

Van slachtafval naar hoogwaardig design

In Milaan waren verschillende projecten van de Design Academy in het dagelijkse leven in een wijkje geïntegreerd; Billie van Katwijks leder, gemaakt van koeienmagen die normaal gesproken worden weggegooid, hing gewoon bij de slager op een overdekte markt. Bij Moooi stond een poefje dat van dit leer was gemaakt. Hoe slachtafval hoogwaardig design wordt… bijzonder!

Vitra was dit jaar behalve op de beurs, ook in de stad aanwezig met een grote expo genaamd Typecasting. Een mix van oude en nieuwe ontwerpen, museaal gepresenteerd. #vitra #typecasting #design #branding #milan2018Vitra Typecasting en Living 

Vitra: museale presentatie

Vitra is een van de merken die altijd toonaangevend zijn; in hun ontwerpen, styling en kleurgebruik. Dit jaar waren zij behalve op de beurs, ook in de stad aanwezig met de expositie Typecasting, een museale presentatie van een mix van oude en nieuwe ontwerpen.

Xandra van der Eijk onderzoekt de invloed van de menselijke aanwezigheid op aarde op de vorming van mineralen in de bodem. #xandravandereijk #mineralen #humanfootprint #natuurlijk #design #milan2018 #footprint
Future Remnants van Xandra van der Eijk

Mineralen

Bij de expo van Dutch Invertuals (altijd een aanrader) sprak ik Xandra van der Eijk, een Nederlandse ontwerpster die haar materiaalonderzoek Future Remnants daar toonde. Zij onderzoekt de invloed van de menselijke aanwezigheid op aarde op de vorming van mineralen in de bodem. Er ontstaan nieuwe mineralen… maar is dit dan natuurlijk of juist niet? Wat is natuur en wat is de positie van de mens hierin?

beeld: Heidi Willems


TRENDS IN INTERIEUR - JOKE SCHOLTALBERS EN TITIA HUISMAN, THJS 

Joke Scholtalbers en Titia Huisman zijn samen THJS, een trendbureau dat zich richt op trendforecasting in de interieurbranche. 

De dunne, fragiele pootjes die we de afgelopen seizoenen veel zagen worden steeds meer vervangen door veel dikkere, stevig aandoende buizen. #buizen #bol #rond #kirkbydesign #moroso #milan2018 #trends #design
Op rolletjes: Moroso - zacht en rond: Kirkbydesign 

Dikke buizen

De dunne, fragiele pootjes die we de afgelopen seizoenen veel zagen worden steeds meer vervangen door veel dikkere, stevig aandoende buizen. Afgerond bij de hoeken vormen ze duidelijke, aardse lijnen. Ze geven de producten stabiliteit en iets stoers en aards. Zo zagen we dikke, korte pootjes onder kunststof tuinmeubelen, of stoelen die compleet uit dikke, gebogen buizen zijn opgebouwd.

Ook in de badkamer zien we dikke buizen, die uit de grond omhoog komen en vazen waarbij  inspiratie gevonden lijkt in pvc-buizen. #buizen #bol #rond #kranen #pvcbuizen #agapedesign #futurdome #moustache #milan2018 #trends #interior #design
Stoere kranen via Agapé - Futuredome: PVC-buis geïnspireerd - Frans minimalisme bij Moustache

Ook in de badkamer zien we dikke buizen, die uit de grond omhoog komen en een hele stoere regendouche vormen. Of bijvoorbeeld vazen, waarbij het vermoeden rijst dat de inspiratie gevonden is in pvc-buizen. Ontwerper meets Loodgieter!

Coulissen & kamerschermen

Iets anders wat ons opviel, waren de vele kamerschermen en coulissen die we overal tegenkwamen. Kamers worden hierdoor in verschillende ruimten ingedeeld, waarin verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden. Bovendien geeft het een gevoel van privacy, iets waar we in de huidige tijd, waarin we "altijd aan" lijken te staan, veel behoefte aan hebben.

Kamers worden met kamerschermen en coulissen in verschillende ruimten ingedeeld, dit geeft een gevoel van privacy en er kunnen verschillende activiteiten in de ruimte plaatsvinden. #kamerscherm #coulissen #privacy #roomdivider #nicholasfuller #nikari #hay #design #milaan2018 #trends #interior #design
Gerasterd - Gladde panelen van Cecilie Manz voor Nikari -  Transparant en geribbeld van Hay 

In Milaan zagen we ook veel bogen in het interieur en als accessoire. Ze creëren een gevoel van bescherming voor dat wat eronder staat. Tegelijkertijd wordt ook je blik bewust geleid naar datgene, wat zich achter de boog bevindt; een interessant spel van bescherming, privacy en nieuwsgierigheid.

We zien veel bogen in het interieur en als accessoire. Ze creëren een gevoel van bescherming voor dat wat eronder staat. #bogen #rond #halfrond #vitra #slidedesign #cheramichepiemme #moooi #milan2018 #trends #interior #design #archs
Fragiel glaswerk van Vitra - Bogen van Slide Design - Architecturale blokken bij Cheramiche Piemme - Ronde vormen bij Moooi 

Veel stoelen en banken hebben een leuning als een soort kuipje, wat een heel beschut gevoel geeft. #stoel #bank #kuipvorm #beschut #moroso #kristalia #design #trends #orange #interior #design #milan2018
Beschut hoekje via Moroso  - zachte vormen van Kristalia 

Zelfs bij stoelen valt dit zoeken naar geborgenheid op, zowel voor binnen als voor buiten. Veel banken en stoelen hebben een leuning als een soort kuipje, wat een heel beschut gevoel geeft.

Historie gecombineerd met modern design

Milaan zit altijd vol met mooie ontdekkingen, inspiratie en verrassingen, mede doordat de exposities vaak plaatsvinden in bijzondere, authentieke binnenplaatsjes en hofjes, waar je normaal gesproken niet zo snel zou komen. Eén van de exposities waar we heel enthousiast van werden, was die van Hay, in een prachtig oud pand in Milaan. De overdadig gedecoreerde historische achtergrond van het oude paleis vormde een bijzonder decor voor de ingetogen vormgeving van Hay. Ze hadden de locatie niet beter kunnen kiezen.

#milan2018 #hay #trends #design #decor #presentation #styling
Hay

In de binnentuin stonden de geweldige tuinmeubels die Hay voor Ikea ontwierp. We hadden graag nog even uitgeprobeerd of ze net zo lekker zaten als dat ze er uit zagen. Maar helaas was de tuin was al afgesloten toen wij eindelijk beneden aankwamen.

De komende weken deelt THJS nog meer Milaan-inspiratie via hun blog. Beeld: THJS.


EEN CURATED SELECTIE - FERDY DE BATZ, DE PLOEG

De Ploeg, exposant tijdens de Salone, maakt ambachtelijke, hoogwaardige interieurstoffen. De Ploeg is onderdeel van Artex. 

De nieuwe gordijnstof ‘Sea’ van De Ploeg geeft nieuw leven aan plastic zwerfafval dat vrijwilligers van project U-turn zorgvuldig hebben verzameld op oceaanstranden. #gordijnstof #plastic #upcycling #zwerfafval #deploeg #sea #uturn #duurzaamheid #design #circulardesign #textile #milan2018

Tijdens de Milaan Design Week presenteerde De Ploeg in het Dutch Pavilion 'Masterly' hun nieuwe product 'Sea': Deze gordijnstof geeft nieuw leven aan plastic zwerfafval dat vrijwilligers van project U-turn zorgvuldig hebben verzameld op oceaanstranden. Met grensverleggend hergebruik helpt De Ploeg wereldwijd stranden schoon te houden en grondstoffen te besparen.

Beeldverslag bijzondere presentaties

Swedish Design Moves bracht voor de Salone een selectie van Zweedse bedrijven en ontwerpers samen die bezig zijn met de toekomstige behoeften op het gebied van lifestyle, ruimte en de aankleding daarvan. #swedishdesignmoves #swedishdesign #interieur #lifestyle #design #trends #interior #milan2018

HEMMA, Stories of Home is een project uitgevoerd door Swedish Design Moves. Dit platform bracht voor de Salone een selectie van Zweedse bedrijven en ontwerpers samen die vanuit functie en vormgeving bezig zijn met de toekomstige behoeften op het gebied van lifestyle, ruimte en de aankleding daarvan. Interieurarchitectenbureau Joyn Studio was verantwoordelijk voor de inrichting van deze presentatie.

Een restaurant als onderdeel van Ventura Centrale in Amerikaanse ‘Diner’ stijl, door David Rockwell. #restaurant #popup #american #diner #venturacentrale #interior #design #milan2018 #hospitality #pink

The Diner, pop-up restaurant door David Rockwell en Studio 2x4. Een restaurant als onderdeel van Ventura Centrale, in American Diner stijl. Uitvoering tot in de puntjes doorgevoerd voor de full experience.

#milan2018 #salone Magazine Wallpaper* in Milaan: Wellness & Wonder: design voor het welzijn van lichaam en geest. #wallpapermagazine #wellnessandwonder #design #trends #interiorWallpaper* Handmade is de installatie van lifestyle & design magazine Wallpaper* in Milaan.

Het Wallpaper*-thema van dit jaar was Wellness & Wonder: design voor het welzijn van lichaam en geest. Expositieontwerp en producten vertellen het complete verhaal.

#kitchen #concepts #design #milan2018 #trends #interior #ceasarstone #snarkitectureCeasarstone en ontwerpbureau Snarkitecture toonden nieuwe keukenconcepten in een prachtig, oud, verlaten palazzo

Really ontwikkelt in samenwerking met Kvadrat producten van geüpcycled textiel restmateriaal: Solid textile Board en Acoustic Textile Felt. #really #kvadrat #upcycling #textiel #restmateriaal #design #felt #design #milan2018

Really ontwikkelt in samenwerking met Kvadrat producten van geüpcycled textiel restmateriaal: Solid textile Board en Acoustic Textile Felt.

Decoratieve houtpanelen van ontwerperscollectief Envisions voor Finsa. #ontwerpers #envisions #finsa #houtpanelen #wandpanelen #decoratie #design #milan2018 #materialDecoratieve houtpanelen van Envisions voor Finsa.

Designcollectief Envisions laat aan de hand van samples hun liefde voor experimenteel onderzoek zien. Vorig jaar begon het met handstalen van houten decoratiepanelen voor het Spaanse bedrijf Finsa; inmiddels zijn er zes ontwerpen uitgekozen om industrieel vervaardigd te gaan worden. Producten met inspirerende structuren en kleuren en een initiatief met een prachtig motto: ontwerpers kunnen niet leven zonder de industrie, en de industrie kan geen vooruitgang boeken zonder vooruitstrevende designers.

Beeld: De Ploeg


RONDE VORMEN - CHRISTIANNE STIJNS, STIJNS INTERIEURSTYLING 

Christianne Stijns biedt maatwerk interieurconcepten aan bedrijven en particulieren stijnsstyling.nl

Wat mij in het algemeen opviel was hoe designers zich momenteel volop laten inspireren door vormgeving die we kennen uit de Romeinse architectuur, zoals bogen, cirkels en architraven (omlijstingen bij deuren, plinten en lambriseringen). Ze worden gebruikt als archetype en we zien ze terug in presentaties van decors, meubels, interieur accessoires zoals spiegels en verlichting.

Museo Diocesano

Rondom de door Space Encounters ontworpen expositie-, relax- en ontmoetingsplek "Bar Anne" zagen we mooie boogvormen, en de herhaling hiervan gaf een extra ruimtelijk effect. Een bijzondere ervaring van geluids-, licht- en kleureffecten kreeg ik bij het betreden van de expositie van 'Children of the Light' van kunstenaarsduo Christopher Gabriel and Arnout Hulskamp. De vormgeving werd versterkt door het dramatisch effect van veranderend lichtspel. Een theatrale sfeer, door een soort Arc de Triomphe in tunnelvorm. In de gestileerde vormgeving van een schaal zag ik zelfs de boogconstructie van het Colosseum terug.

#milan2018 #architecture #interior #boogvormen #bogen #romeinse #architectuur #spaceencounters #baranne #design

Disco!

Maar ook de seventies stijl wordt gebruikt als inspiratie, met als belangrijkste kleurinspiratie: Purple Rain.

milaan-salone del mobile-2018-interior-design-s style-disco-carpet-interior #milan2018 #carpet #interiordesign #design #trends
Vloerkleed Dance Floor! van studio GGSV - 0n 3D uitgevoerde wandpanelen met ronde vormen van Dante, Goods and Bads

De sfeer van disco uit de seventies is helemaal terug met een kleurenpallet en lichteffecten in paars, koraal roze, kerrie, cognac en groen, en in vormgeving, zoals bijvoorbeeld vloerkleed Dance Floor van Gaelle Gabillet van studio GGSV en de badkamerserie van Bisazza. Ook hier worden accessoires, waaronder spiegels en verlichting, uitgevoerd in grote (afge)ronde vormen.

Tortona zone

milaan-salone del mobile-2018-interior-design rounded shapes #milan2018 #trends #interior #designVazen (foto 1 en 3) Chiara Andreatti voor Showroom Paola C - Meubels Australische brand SP01

Bij de presentatie Archi Products zag ik veel materialen als fluweel in meubelstoffering en gordijn. Zachte, aaibare materialen in combinatie met marmer, hout en metaal als frame met een matte gouden finish of gepoedercoat. Ook was er de lancering van de nieuwe meubellijn van SPO1, een Australisch meubelmerk met ontwerpers uit verschillende Europese landen en productie in Italië. Een collectie met ronde en ranke vormen in mooie materialenmixen van velours, blank hout en staal.

Bijzonder vond ik ook de collectie Coquille, ontworpen door Chiara Andreatti voor Paola C. Deze lijn van interieuraccessoires bestaat uit vazen van keramiek en glas en schalen geïnspireerd op natuurlijke pure, gestileerde vormen, uitgevoerd in roze, terracotta en karmijn kleuren, gecombineerd met mat goud en zilver.

Hidden Senses

milaan-salone del mobile-2018-interior-design-stijns styling #milan2018 #vitra #futurist #senses #design
Futuristisch tableau van Sony

De Vitra presentatie had een futuristische look, feel and touch. De structuur van onderstaand tableau kun je wijzigen in een andere kleur en de lijst kan ook op een andere plek van de kast geplaatst worden met een andere afbeelding. Slimme technische oplossingen voor onze dagelijkse woonomgeving, waarmee je door middel van 'Hidden Senses' (horen, zien en voelen) de sfeer, kleuren, licht en geur kunt aanpassen aan je wensen.

Beeld: Christianne Stijns


All about the senses - Carin Frijters, CF retail

Carin Frijters, eigenaar van CF retail, is allround retailprofessional en oprichter van platform RetailTheater

Shop-till-you-drop

Gucci restylet zijn ruwweg 520 locaties om creatief directeur Michele's esthetiek weer te geven in de fysieke winkelomgeving. De omzet van de winkels steeg met 50 procent in het eerste kwartaal van 2018, met name door de enorme toename van jonge klanten.

#milan2018 #retail #trends #storedesign #instore #gucci #inclusive #hangout #gucci
Gucci store // beeld links via Yasuyuki Takaki, rechts via Gucci 

De winkel voelt 'inclusief' aan; klanten worden aangemoedigd om zelf met koopwaar om te gaan of de ruimte als een hang out te gebruiken om te chillen zonder iets te kopen. Ze kunnen luisteren naar muziek via op maat gemaakte cat-eared koptelefoons, een voorbeeld bekijken van een aanstaande samenwerking met Dapper Dan In New York of augmented reality gebruiken om hun eigen tas of schoen te ontwerpen. 

Woolrich

#storedesign #concept #milan2018 #retail #trends #nature #climate #fashion #woolrich #branding #experience
Woolrich

"We wilden een zintuiglijke ervaring creëren die bijdraagt aan het doorvertellen van het Woolrich-verhaal", zegt creatief directeur Andrea Canè tijdens ons bezoek. In 1972 heeft het merk de Arctic Parka uitgevonden om pijplijnarbeiders in Alaska te beschermen tegen ongunstige weersomstandigheden. De 14m² grote 'vriezer' - met muren van viervoudig glas - produceert iedere nacht een nieuwe laag sneeuw; rondom zie je 360-graden filmbeelden van ijskoude streken zoals Alaska's Colony Glacier. Een heritagewand met alle Woolrich iconen te zien zijn, een customizekamer, een klimaatkamer om je een parka bij extreme omstandigheden te testen, de 'Green Finger Market', een samenwerking met een landschapskunstenaar... Woolrich maakt een sterke verbinding met natuur en buitenleven. 

Let's PLAY

sony #milan2018 #senses #interaction #experience #design #retail #communication
Links: Andrea Pedretti  - beel midden via Sony  - beeld rechts via Fuorisalone 

Sony's installatie 'Hidden Senses' was een zintuiglijke ervaring die de bezoeker een nieuwe toekomst laat ervaren via interactie. Wat opviel was hoe eenvoudig en intuïtief je als bezoeker reageert op totaal nieuwe ervaringen. Bij het betreden van een van de vijf ruimtes in deze installatie werden de zintuigen soms individueel, maar vaak gemeenschappelijk aangesproken. Zien, horen, voelen: de 'Hidden Senses' die ons letterlijk dagelijks informeren. Wat mij betreft de meest opvallende en inspirerende installatie van de Salone del Mobile 2018. Let's play!


kNOT SCULPTUREN - SANDRA DE GROOT, ATELIER CHAOS 

Sandra de Groot werkt met haar label Chaos op het raakvlak van kunst en design. Ze exposeerde voor het eerst in Milaan, op twee plekken tegelijk.

Sandra de Groot toonde haar kNOT-sculpturen in het Palazzo Francesco Turati, ‘Masterly - the Dutch in Milano’ en bij ‘Gallery Rossana Orlandi’. Tijdens deze week pendelde Sandra de Groot heen en weer tussen de twee locaties, om de stroom aan bezoekers te woord te staan over de door haar geknoopte kNOT-sculpturen. 

#milan2018 #macrame #sculptures #handmade #crafts #interiordesign #sandradegroot #macrame #textile #textileart #milan2018 #design
Beeld: Sandra de Groot, atelier Chaos

Zowel Rossana Orlandi (Gallery) als Nicole Uniquole (Masterly) hadden Sandra’s kNOTs gespot tijdens de Dutch Design week, waar ze exposeerde in de galerie bij Piet Hein Eek. Daarna is alles in een stroomversnelling geraakt: Milaan werd de volgende expositie! “Tijdens mijn verblijf in Milaan heb ik mij vooral gefocust op mijn eigen exposities en heb hierdoor jammer genoeg weinig kunnen zien van alle moois wat Milaan verder te bieden had. Ik heb mij voorgenomen hiervoor volgend jaar meer tijd te creëren!” Sandra’s sculpturen verblijven momenteel nog in Milaan en zullen deze maand afreizen naar Sardinië voor tentoonstelling in de Rossana Orlandi Gallery. 


SUPERBOWL - JANOU BONNIE, BROEINEST ROTTERDAM 

Broeinest is een materialenbibliotheek en ontmoetingsplek voor ontwerpers en (interieur)architecten met vestigingen in Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam. Janou Bonnie is 'spin in het web' op de Rotterdamse locatie. www.broeinest.nl

#milan2018 #design #material #trends #baranne #baarsbloemhof #lightdesign #interior #design
Links de bogen van Bar Anne en midden en rechts van de expositie ‘Transitions III’ , foto’s via Baars & Bloemhoff

Milaan was ook in 2018 weer één groot feest gevuld met prosecco, pasta, blaren en heel veel bekenden. Heel design liefhebbend Nederland lijkt in die ene week in april massaal naar Milaan te trekken onder het mom van 'nieuw design spotten'. Maar steeds vaker vraag ik mij af of dat echt is wat wij in Milaan komen doen. Gaat het niet veel meer om elkaar ontmoeten en netwerken? Je merk uitdragen en laten zien dat je aanwezig bent?

Marketingtool

Waar Milaan voorheen draaide om vernieuwend productdesign en nieuwe collecties, is het de afgelopen 5 jaar steeds meer een marketingtool geworden. Niet alleen van merken uit de interieurindustrie, maar ook bedrijven in een totaal andere sector profileren zich steeds vaker tijdens dit event. En vandaar dat ik Milaan Design Week steeds meer associeer met de Superbowl in U.S. De kern is nog steeds belangrijk. In Milaan is dat design en bij de Superbowl het American Football, maar veel aandacht van de massa gaat toch naar alle bijzaken, zoals de wereldberoemde 'half time show' en alle grote commercials waar miljoenen aan worden uitgegeven.

#milan2018 #design #trends #barbasso #marketing #dutchdesign #netwerk #marketing
Bar Basso

Zien en gezien worden
Dit jaar bekroop het Superbowl-gevoel mij in Milaan nog meer dan voorgaande jaren. Welke collectie je had gezien leek minder relevant. De vraag was vooral of je al naar Bar Basso of, het nieuwe Nederlandse alternatief Bar Anne was geweest. Naast alle borrels en pop-up (design) clubs en bars waren ook dit jaar weer alle grote merken, aanwezig. En soms vraag je je dan af wat ze nou precies komen doen. 

#milan2018 #design #why #miele #useless
Ook Miele was erbij 

Dialog Oven - hallo Efteling

Hoogtepunt voor mijn Superbowl-gevoel was dit jaar Miele. Qua expositieontwerp was ik echt onder de indruk, maar de inhoud van de presentatie had meer weg van een attractie uit de Efteling. Ruim 5 minuten lang liet Miele haar bezoekers in spanning wachten onder het genot van een Hollywood voice-over om hun nieuwe 'Dialog Oven' te promoten. In deze oven kan je namelijk een zalm in een blok ijs bereiden en als de oven klaar is, dan is de zalm gaar en zit het ijs er nog steeds omheen. Mijn enige vraag is: wie koopt er in vredesnaam een zalm in een blok ijs? www.broeinest.nl

Het Efteling-gevoel


Meer Milaan