Ontdekken, ervaren, creëren en kopen - over fluïde retail

Carin Frijters  maandag 29 april 2019

In fysieke winkelomgevingen gaan bezoekers zelf bepalen wat ze ervaren: door (virtuele) interactie regisseert hij als het ware zijn eigen voorstelling in jouw retailtheater. Fluïde retail heet dat, en Carin Frijters is overtuigd van de kracht van deze vorm. "Unieke ervaringen en oprechte verhalen maken dat producten zichzelf verkopen."

color factory new york experience fluid retail 
beeld: Color Factory 

Bezoekers van fluïde retailomgevingen doen unieke sensorische ervaringen op. Dat kan zorgen voor sterk geladen inzichten en overtuigingen over de waarde achter een merk of product. In aankoopbeslissingen zal dit soort informatie zeker een rol spelen.

Color Factory, New York

Naarmate de online wereld groeit neemt de behoefte aan fysieke, werkelijke ervaringen toe. We willen ruimtes waarin we ons kunnen verwonderen, die ons meenemen in een andere wereld. De bijzondere ervaringen die dit oplevert zijn het waard om vervolgens – online of offline – te delen met anderen.

color factory new york wheel macarons fluid retail
beeld: Color Factory

Ontdek het zelf
De verwondering die fluïde ruimtes oproepen ervaar je in alle zintuigen. Bij een goed interactief ontwerp beïnvloedt de bezoeker zélf wat er gebeurt - wat hij ziet, voelt, hoort of ruikt – en wordt hij uitgenodigd om verder te kijken en te ontdekken.

Wereldwijd zijn het musea die voorop lopen in deze ontwikkelingen, maar retail is flink bezig met een inhaalslag.


'Start looking in New York, there is color everywhere. Be inspired!' In New York opende afgelopen jaar 'The Color Factory', een samenwerking tussen kunstenaars, grafisch ontwerpers en makers die hun unieke kleurenverhalen vertellen. 

Teamlab Planets, Tokyo

Schoenen uit, broek opgerold en bezittingen in een kluis: voordat je je reis begint door Teamlab Planets zijn er een paar regels. De meeslepende installatie haalt inspiratie uit het zonnestelsel en neemt je mee door acht verschillende kamers. Na een licht opwaartse helling vervolg je door een ondiepe waterhelling. Voordat je naar andere kamers gaat zak je weg in een donkere, gedempte vloer met psychedelische projecties. Je vindt de uitgang in een kamer die gevuld is met gigantische, van kleur veranderende ballonnen.

teamlab tokyo light planets 
beeld: TeamLab Planets

Iedereen een eigen verhaal
Als bezoeker word je gestimuleerd om deel te nemen aan het 'kunstwerk'. De interactie tussen ruimte en bezoeker creëert voor iedereen een eigen verhaal - daarin gaat Teamlab Planets zelfs verder dan de Color Factory in New York.

Voorbij het visuele
Naarmate de belevingscultuur zich ontwikkelt, spelen technologen, ontwerpers en kunstenaars een steeds belangrijker rol, die is gericht op het verkennen van nieuwe ervaringsgerichte herhalingen die betoveren en boeien, en de grenzen van onze visuele wereld zullen verleggen.


TeamLab Planets

Randloos labyrint
Je kunt bij TeamLab Planets uren in het 'randloze labyrint' doorbrengen. Er is een veelkleurige, digitale bloemenwaterval waar het water rond je lichaam stroomt. In een theehuis bloeien geprojecteerde bloemen in kopjes thee; de bloemblaadjes worden verspreid zodra je een kopje optilt. Er is een bos met bungelende lampen; hoe dichter je bij een lamp komt, hoe helderder deze schijnt.

Museum, pretpark of warenhuis
Teamlab Planets is een nieuw digitaal kunstmuseum, maar het zou ook het pretpark of warenhuis van de toekomst kunnen zijn. Ook in een (een ruimte in) een winkel kun je vergelijkbare installaties inrichten. 

Laat je inspireren!

Ontdekkend leren vraagt om 'non staged' beleving, een omgeving die geen geprefabriceerde verhalen deelt maar die stuurt door te inspireren. Bezoekers van alle leeftijden bepalen zelf wat, wanneer en hoe zij de omgeving gebruiken en ervaren. Ze kunnen hun eigen belevenis creëren en deel uitmaken van een fantasierijke digitale speelplaats.

Kom je ook?
Wat voor mogelijkheden bieden voorbeelden als 'The Color Factory' en 'Teamlab Planets' voor de retail? Op 20 mei gaan we op ontdekkingsreis rondom het thema: 'Fluïde Retail' in Vechtclub XL in Utrecht. Wat leren we van dit soort ervaringen en hoe vertaal je dit op een haalbare en betaalbare manier naar jouw winkel of concept?

De sprekers zijn niet de eerste de beste: Els den Dekker, Head of Visual bij de Bijenkorf, Bart Vijfhuizen, Business Designer bij Jungleminds, Arjan van Zeumeren, ervaringsmaker bij PAN branding en Carin Frijters, regisseur van Winkelbeleving bij RetailTheater. Er zijn nog tickets, voor vroege vogels met behoorlijk wat extra's! 

Ben jij erbij? 

  • Datum en tijd: maandag 20 mei 2019, van 13 tot 16:30 uur
  • Locatie: Vechtclub XL, Europalaan 2B, Utrecht
  • Tickets: vanaf 43,98 (inclusief btw) 
  • Meld je aan!

FLUIDE RETAIL guest journey #retailtheater #fluidretail #event