Verpakkingen en esthetiek in de supermarkt

CF retailadvies  maandag 30 januari 2012

Tentoonstelling in Moti Museum

MOTI, Museum of the Image in Breda, presenteert ‘SUPERMART’: een verhalende expositie over packaging design oftewel het ontwerp van productverpakkingen, nog te zien t/m 1 april 2013. Wat alledaags lijkt staat in deze tentoonstelling opeens op een voetstuk; de verpakkingen in de hoofdrol vertellen ons ieder een eigen verhaal. 

In de jaren zestig (Pop-Art) werden verpakkingen bewust als kunstvoorwerp gepresenteerd, met het doel om de kunst van oude conventies te bevrijden. Deze tentoonstelling draait dat om. SUPERMART presenteert en gebruikt de ruimtes van het museum om de bijzondere aandacht te vragen voor iets alledaags; het wegwerpbare-goedkope-gimmicky-glamoureuze van packaging design.

Met iconen als Coca Cola, Absolut, Kikkoman, Nivea, Heinz en Toblerone in het museum ontstaat een heel ander soort supermarkt!

Inspiratie
Veel van deze merken worden als inspirerend ervaren, omdat ze bijdragen aan de levensstijl van de hedendaagse consumens. Een succesvolle merkstrategie koppelt immers de juiste betekenissen aan het beeld van het merk, prikkelt de consumens en zorgt voor een duidelijke associatie; vaak zelfs op een suggestieve manier. Met verpakkingen maak je contact en vertel je een verhaal.

Categoriseren van verpakkingsontwerpen
Diverse alledaagse, praktische voorbeelden passeren tijdens SUPERMART de revue. Dat begint al met het benoemen van categorieën: Icoon, Pop, Cool, Authentiek, Fair, Exotisch, Bling, Chic, Speel en Real komen in rap tempo voorbij.

overview van tentoonstelling supermart in MOTI museum

Pop staat daarbij voor een frisse no-nonsense combinatie van illustratie en typografie in rood en wit en typeert de ‘EUROSHOPPER’. Het is een huisstijl die zich succesvol onderscheidt van het gebruikelijke beeldlawaai op de schappen van Albert Heijn. Grappig ook om  te zien dat deze lijn een duidelijk verwantschap toont met de blikjes van wereldberoemde ‘Campbell Soup’ van Andy Warhol.

 

De rol van kleur
Het belang van kleur in een winkelconcept is een van mijn terugkerende thema’s. Kleur is een ‘mood generator’ en beïnvloedt hoe consumenten winkelen en wat zij kopen. Kleur is een van de eerste dingen die een consument waarneemt. Consumenten laten zich in hun keuze voor een winkelconcept en de producten die daar bevinden voor een groot deel leiden door kleur. Dat maakt kleur dus ook mega-belangrijk voor het ontwerp van verpakkingen!

SUPERMART ordent de verpakkingen met kleur als leidraad. Je wordt meegenomen langs cases en de verhalen van Nederlandse- en internationale merken. Want waar draait het nu eigenlijk bij verpakkings ontwerp voor de consumens allemaal om? Primair gaat het om onderscheidend vermogen op het schap, aandacht trekken dus. Secundair zijn hygiëne, houdbaarheid en duurzaamheid.

 

Kleur is een van de belangrijkste stimuli binnen concepting en kan motiveren om te kopen op juist niet. Wat mij betreft is de expositie SUPERMART in het Bredase MOTI, het Museum of the Image, een aanrader voor iedereen die interesse heeft in conceptontwikkeling en grafische vormgeving en meegenomen wil worden in de verhalen achter de getoonde producten en zijn verpakkingen.

Carin Frijters is CF retail, bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumentenomgevingen. Haar website: www.cfretailadvies.nl; Carin op twitter: @CFRetaillinks