Consumententrends 2014: naar een nieuwe wereld

From consumer to conshuman

Bas van Wayenburg  maandag 15 oktober 2012

'Wat je morgen nog weet van deze lezing is voor jou relevant, voor nu en op dit moment.' Zo start trendanalist Cristine Boland 9 oktober haar lezing in Pakhuis de Zwijger. Typerend voor haar: zo'n wijze opmerking waarmee zij regelmatig haar verhaal doorspekt. Wat zij tussen de regels door zegt, dát is relevant.

From Consumer to Conshuman is de titel van haar verhaal. Een heldere en boeiende presentatie waarin de Maya's tóch gelijk krijgen; 2012 is het jaar waarin de oude wereld vergaat. Het goede nieuws is dat er zich een nieuwe wereld ontpopt. Boland had vier thema's; Contemplation, Lightness, Connection en The Next Level.

Contemplation

Contemplation gaat over bezinning en betekenis. Wat vinden we nu echt belangrijk? We willen alles: run & fun, stilte tegenover opwinding, ruiken, voelen, proeven en ervaren. We willen soberheid en zijn op zoek naar bewustwording. Pelgrimstochten zijn een groeiend fenomeen, stiltecentra worden goed bezocht, we zijn heel erg aan het kijken waar we waarde aan hechten. Dit werd met een prachtig filmpje kracht bij gezet:

 
Het verhaal achter een product of dienst wordt steeds belangrijker maar het moet wel bij je passen en het moet vooral oprecht zijn. Bijvoorbeeld zoals Nivea deed:
 
 

Lightness

Lightness gaat over luchtigheid, vrolijkheid en plezier. Merken gebruiken alle verbeeldingskracht om hun product op een grappige, mooie en of kleurrijke manier onder de aandacht te brengen. De rol van social media is hier natuurlijk heel groot. Speel met je product en breng een glimlach op het gezicht van de consument.

Humor, typografie, kleur, cartoons, illustraties en teksten spelen een belangrijke rol om mensen er af en toe uit de waan van de dag te halen. Ook in architectuur wordt meer kleur gebruikt, bijvoorbeeld 'Your Rainbow Panorama' in Arhus, Denemarken door Olafur Eliasson.

Craig Redman voor Louis Vuitton
Craig Redman voor Louis Vuitton

mixmatch-ikea
IKEA's princes op de erwt. Mix en match van fleurige cartoonachtige prints Salone Milan 2012

olafur-eliasson
Your Rainbow Panorama | Olafur Eliasson

Connection

Connection gaat over het zoeken naar verbinding. Familie, ook of juist, je vriendenfamilie, je gemeenschap, je cultuur, de aarde, heden en verleden.

Open haard, gezelligheid, samen eten en delen. Diner en Blanc is daar een mooi voorbeeld van. Koken voor je buren en samen de maaltijd delen.

diner-en-blanc
 ↑ diner en blanc ↓

dinner-in-white

We verenigen ons in een collectief met anderen voor een bepaald doel zoals bijvoorbeeld gezamenlijk energie opwekken of auto delen.

Kleine Coöperaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Parallelle economieën met alternatieve valuta bloeien op. Daar hoort ook bij dat we spullen gaan repareren, dat we willen weten wie de appels teelt die we kopen. Dat we meer contact met de natuur willen en dat we weer echte boeken gaan lezen.

The Next Level

The Next Level gaat over betovering en bewondering, over het overschrijden van grenzen over ons voorstellingsvermogen heen. Autoruiten met geïntegreerde navigatie (BMW), scollwanden bij Adidas waarop je je eigen schoen kan samenstellen, virtueel je huis inrichten bij IKEA.

Van licht amusement zoals Dynamo, via codetaal voor ingewijden zoals de Illuminati naar wetenschappelijke ontwikkelingen zoals kweekvlees.

Of een bijzondere kunstenaar Markus Kaiser die 3-D print midden in de woestijn. 

En op modegebied hebben we al kennis gemaakt met biocouture, het kweken van nieuwe materialen door middel van bacteriën. 

suzanne-lee: biocultuur
Suzanne Lee - biocouture