<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- generator="FeedCreator 1.7.2" -->
<rss version="2.0">
	<channel>
		<title> Is het tijd voor een stylistenbond?</title>
		<description>Comments for  Is het tijd voor een stylistenbond? at http://www.stylink.nl , comment 1 to 21 out of 20 comments</description>
		<link>http://www.stylink.nl</link>
		<lastBuildDate>Wed, 08 Feb 2012 14:13:32 +0100</lastBuildDate>
		<generator>FeedCreator 1.7.2</generator>
		<item>
			<title>lekker helder</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-581</link>
			<description>Hi allemaal!

@Joyable
Nou dat is pas helder!
Ben een beginneling en doe op het moment veel vrij werk om contacten uit te breiden en natuurlijk portfolio te vullen. 

Soms sta ik dan wel eens stil, stel dat ik een betaalde opdracht krijg. Wat moet ik dan vragen en hoe moet ik onderhandelen???

Dit is tenminste helder met die bedragen. Dan heb ik tenminste een richtlijn.

En inderdaad ben er mee eens. De stylist heeft vaak meer verantwoordelijkheid tegenover de anderen en dan minder uitbetaald krijgen is wel beetje krom.

Maar goed, eerst maar even kijken waar ik terecht kom.

Thx Joyable! - Pure</description>
			<pubDate>Wed, 07 Apr 2010 13:44:12 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Tarieven</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-578</link>
			<description>Ik heb het allemaal vol verbazing gelezen. 

Zelf werk ik al 9 jaar als freelance styliste editorial en commercieel. De tarieven verschillen echt per klant per titel. Bij Sanoma zijn er vaste tarieven voor de weekbladen, maar het blijkt dat de maandbladen voor hetzelfde tarief inzetten. Dit tarief geldt voor al weet ik veel hoelang en is erg laag: 

Voor een halve dag mag je blij zijn als je 100 euro kunt rekenen, vaak zelfs nog 90 euro. Een hele dag is dan 180 euro. Ex btw. Het tarief omhoog krijgen lukt in de meeste gevallen niet, soms heb je mazzel. 
Voor de maandbladen krijg je iets meer, dit verschilt ook per titel. Gemiddeld 350 voor een halve en 680 voor een hele dag. Dit is dan voor 'de meer ervaren' stylisten. Starters zitten lager. 

Commercieel hangt echt af van hoe goed jij kunt onderhandelen. Om de markt niet te verzieken moet je voor minimaal 400 halve en 750-800 hele dag gaan. Ex onkosten, reiskosten en btw.

Ik vind dit een te laag bedrag. Je moet er al je sociale lasten , scholing, investering en belastingen van  betalen. Vaak is de styliste eindverantwoordelijk, draagt de productie maar verdient vaak minder dan de visagist en de fotograaf. Heb dit ook vaker aangekaard bij redacties maar het kwartje valt niet. Als we ons niet verenigen, zoals de fotografen bij Sanoma gedaan hebben, zal er niets aan de gehanteerde prijzen gedaan worden.

Ik begrijp het dilemma van startende stylisten, je moet ergens beginnen. Maar houd altijd in je achterhoofd: als je laag begint is het heel moeilijk om ooit meer te vragen. Dan denken zij dat je het toen toch ook voor minder deed... 

Het vak op zich is heel populair door alle tv-programma’s. Iedereen denkt dat je veel verdient en altijd een ster ‘mag doen’ en daardoor zelf ook een celebrity wordt.  Dit moet je zelf willen en dan nog is dit voor weinigen weggelegd. Het is een mooi creatief beroep maar ook zwaar. Stel het niet rooskleuriger voor dan het is.

Succes ermee! - Joyable</description>
			<pubDate>Wed, 31 Mar 2010 13:36:09 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>tarieven volgens kvk</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-237</link>
			<description>van de week toevallig naar een seminar geweest voor part-time ondernemen, en daar heb ik een tarievengids ingekeken.
Daar stond vermeld voor interieurontwerper:
35,- euro (weinig ervaring) tot 75,- euro per uur, excl. btw. Dus hopelijk kunnen jullie hier iets mee. - Lobke van Cauter</description>
			<pubDate>Mon, 13 Apr 2009 13:23:01 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>dagprijzen verschillen...</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-187</link>
			<description>je kunt je dagprijs niet zo maar overal toepassen...

ik werk vnl voor tijdschriften en als je ziet dat een dag prijs van een absolute top stylist voor editorials ongeveer 750 euro is, 

je onderscheid het voor welk medium (prive, tijdschrift of corporate), en zelfs als je alleen op tijdschriften toelegt zijn de verschillen: oplage, uitstraling, verspreidingsgebied...en natuurlijk afh van hoeveel sets kleding en hoeveel bladzijde's  

ik wil wel een paar (dag-)prijzen noemen die gangbaar zijn bij tijdschriften, voor redactioneel werk:
beginnende stylisten 300-350, die al wel klaar zijn met school en met ervaring

ervaren stylisten: 350-450 eur

Nu zijn de prijzen voor media, film, commercials, interieur enzo ook nog eens anders...

wat dat betreft zitten de fotografen en stylisten in dezelfde hoek, de diversiteit van media, de hoeveelheid werk, oplage's etc, het gebruik van materialen enzo...

wat vooral hier van belang is dat er gewoon onderling nog veel meer informatie moet worden uitgewisseld, informatie EN ervaringen


 - Herman_van_Gestel</description>
			<pubDate>Fri, 27 Feb 2009 13:47:56 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>lastig...</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-131</link>
			<description>Ik ben het helemaal met jullie eens! Ik heb gewerkt als freelance stylist en ben er uitgestapt o.a. omdat opdrachtgevers vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Heel veel werk/tijd voor weinig geld. (het kwam er soms op neer dat ik voor 100-150 euro per dag aan het werk was) Ik had graag 300 euro per dag willen verdienen maar dan kiest de redactie gewoon een andere stylist die het wel voor 100 euro doet....

groet,
een gelukkige (mode)illustrator
 - tessa m. de graaf</description>
			<pubDate>Thu, 18 Dec 2008 15:47:01 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Let's get real......</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-128</link>
			<description>Ik heb deze hele reeks reacties door gelezen en verbaas me over het feit dat niemand een bedrag durft te noemen.

Nou beste beginnende stylisten en ervaren stylisten:
hier is mijn tarieven schema:

&quot;Voor niets gaat de zon op......&quot;

Commerciele opdrachten:
Halve dag â‚¬400,-  is 4 uur werk
Hele dag â‚¬ 800,-  is 8 uur werk.
Extra uren doorbereken dus â‚¬ 100,- per uur.
tarieven zijn exc. 19% BTW.

ik zie mezelf als een zeer ervaren stylist dus als je begint zou je wat minder kunnen vragen.
It up to you guys.......

Editorials : tarief in overleg.
Nooit minder dan â‚¬ 300,- per dag.
NOOIT voor niets met als ruil een paar mooie foto's voor je boek.
Dat is maar al te makkelijk.

Doe je voordeel met deze informatie....



 - Astrid</description>
			<pubDate>Wed, 17 Dec 2008 17:39:48 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Ergens beginnen</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-126</link>
			<description>Dag Mieke, 

Het lijkt me lastig voor je om al in januari als freelancer te starten en eigenlijk nog steeds niet te weten wat je vraagt/moet vragen. Ook jij kunt natuurlijk als 'buitenstaand' stylist mailen naar de redactie@stylink.nl  met vragen, tips en suggesties. 

Hier op de redactie horen we door de discussie over een belangenvereniging/bond (die Birgitta op het weblog is gestart, dat moet je haar toch nageven!) ook de roep om tariefindicaties. Een bond, tariefbepalingen, stylink.nl - de versteviging van de positie van stylisten is wel met deze discussie gestart. 

Ook is het voor een serieuze tariefbepaling onvoldoende dat 1 stylist (als Birgitta) haar tarief roept. Het vraagt om een opsplitsing in verantwoordelijkheden, taken, ervaring. En een inventarisatie van tientallen, misschien wel honderden, door stylisten gehanteerde tarieven. Om een gemiddelde te kunnen bepalen. 

Tijdens de Kerst-netwerkborrel voor stylinkstylisten met discussie over dit onderwerp (aanstaande vrijdag) zal dit ook wel de revue passeren, denkelijk. We keep u posted...

   - Wils van de Ven</description>
			<pubDate>Wed, 17 Dec 2008 15:46:46 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Onder de prijs?!?!</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-124</link>
			<description>Ik begrijp goed dat je je als ervaren stylist ergert dat de markt verpest wordt door beginners die onder de prijs gaan werken, Birgitta. Maar zolang je dan zelf niet de collegiale hand uitsteekt een een indicatie geeft van wat DE PRIJS dan moet zijn dan zal je je blijven ergeren. Waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over de tarieven voor de stylist? Ik ga per 1 januari freelance werken voor Sanoma Uitgevers en heb gÃ©Ã©n idee wat ik kan/moet vragen. Dus dan heb je toch ook weinig keus als beginnend stylist?
Graag duidelijkheid en openheid, collega's!

Alvast bedankt, Mieke - Mieke Floore</description>
			<pubDate>Tue, 16 Dec 2008 20:02:19 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>reactie van beginnende styliste</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-118</link>
			<description>Nu alweer twee jaar geleden dacht ook ik: waarom maak ik van mijn hobby niet mijn beroep? Een mooie website was zo gemaakt, maar daarna... Styling is echt een vak, dat heb ik wel gemerkt. Ik volg nu dan ook sinds anderhalf jaar een opleiding tot interieurstyliste (Akademie Vogue). Mijn website bestaat nog steeds, maar ik ben heel terughoudend met acquireren. Waarom? Ik vind het o.a.  erg lastig om mijn tarieven te bepalen. En zonder duidelijke tarieven geen acquisitie, lijkt me. Ik heb me een ongeluk gesurfd, maar OF collega's vermelden geen prijzen OF de prijzen verschillen erg veel. Dus, wat is een goede prijsstelling en wanneer werk je onder DE markt? Ik weet het niet...
Daarnaast, maar dat is van een heel andere orde, vind ik dat ik nog niet genoeg ervaring heb om mezelf volmondig interieurstyliste te noemen. 
En dan is het kringetje rond: onzekerheid over tarieven &gt; niet acquireren &gt; geen ervaring opdoen. Ik ben ook niet meer 'piep' en alle aangeboden stageplaatsen zijn voor jonge meiden. Als er een stylistenbond zou zijn en een bijbehorende opleiding, zou ik het wel weten... - Alexandra</description>
			<pubDate>Mon, 08 Dec 2008 11:32:13 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Hilarisch!</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-106</link>
			<description>die Orde van Register-Interieurtypes... Het enige wat nog ontbreekt is een wapenschild. (Zou je trouwens een medaille opgespeld krijgen wanneer je daar afstudeert?)  - Gerrie</description>
			<pubDate>Thu, 04 Dec 2008 16:34:29 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Orde van Register-Interieurontwerpers en -Stylisten :-)</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-104</link>
			<description>Voor wie het over het hoofd gezien heeft: er bestaat dus een keurmerk voor interieurstylisten, de Orde van Register-Interieurstylisten.

De vraag is natuurlijk hoe serieus je deze 'orde' moet nemen. De iets minder serieus aandoende opleiding 'kleur, vorm en styling' (zie http://www.kleurenconsulent.nl) is bijvoorbeeld 'erkend door de stichting orde van register-interieurontwerpers. Eerlijk gezegd viel mijn mond open van verbazing. Zijn er echt mensen die hier intrappen???

De vormgeving van de site (en het kleurgebruik!) laat al zien hoe weinig kennis de aanbieder heeft van styling. Vorm is inhoud!

 - Gerarda Leeuwenhaag</description>
			<pubDate>Thu, 04 Dec 2008 15:50:53 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>het belang van zichtbaarheid</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-103</link>
			<description>Beste allemaal, 

Het is buitengewoon interessant om alle reacties te lezen. Ook die van Nathalie en Melanie, over de dag Inspiring Contacts. Ik heb hem in elk geval genoteerd ;-). Hierbij bied ik het kantoor van stylink.nl aan als ontmoetingsplaats, mocht daar behoefte aan zijn. 

Stylink.nl wil een rol in het proces naar een vereniging spelen en doet dat in feite al sinds juli - toen het platform tijdens de Fashion Week van start ging. Om de beroepsgroep kracht en slagvaardigheid te geven moeten naar mijn mening alle disciplines zichtbaar zijn en samenkomen. Zoals op stylink. Starten met versnippering (een bond voor foodstylisten, een bond voor interieurstylisten, een bond voor...et cetera): dat schiet niet op.  

Stylink.nl biedt zichtbaarheid aan alle stylingdisciplines en aanvullende diensten (illustratie, grafisch, haar/visagie). Het platform is geen vereniging en wil dat niet zijn. Maar wel bewaken we (van meet af aan) het niveau: door het beoordelen van de aangeboden portfolio's, door de intelligente en diverse content. Samenwerking met een belangenvereniging is dan ook heel goed mogelijk. Zelfs wenselijk. 

Ook de outreach/communicatie richting opdrachtgevers/bedrijfsleven wordt nu in volle vaart binnen stylink.nl opgezet en is van groot belang. Zonder opdrachten geen styling tenslotte. En ook voor die opdrachtgevers is het tonen en bewaken van kwaliteit en het bieden van een soort keurmerk cruciaal. 

De continue communicatie vanuit stylink.nl illustreert de (gezamenlijke) aanwezigheid van stylisten in de markt en toont de meerwaarde van de stylist. 

Dus nogmaals - zichtbaarheid is cruciaal om als groep krachtig te zijn en voor gezamenlijke belangen op te komen. En dit nu was een van de achterliggende motivaties om stylink.nl als (communicatie)platform op te zetten. 
 - Wils van de Ven</description>
			<pubDate>Wed, 03 Dec 2008 11:27:44 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Beroepsvakbond? Jazeker!</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-102</link>
			<description>Er zijn inderdaad veel mensen die zich (ten onrechte) stylist noemen. Net als interieurarchitet of architect zou dit een beschermde titel moeten zijn. Het is zeker verstandig om hiervoor een vereniging of vakbond op te richten. Opdrachtgevers weten dan direct waar ze aan toe zijn. Het zou dan ook niet meer toegestaan zijn om de titel te gebruiken als je geen lid bent van de bond! Opdrachtgevers gaan er tegenwoordig helaas steeds vaker van uit, dat je creatieven uit kunt knijpen. Wij merken dat ook als we ontwerpen maken voor interieurs! - Patricia</description>
			<pubDate>Wed, 03 Dec 2008 10:10:13 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Inspiring Contacts</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-101</link>
			<description>Ik ben het helemaal met Brigitta eens en sluit me aan bij de reactie van Melanie.

Daarbij wil ik graag nader toelichten wat Inspiring Contacts op 9 april 2009 allemaal in petto heeft.

Wie:
Marie-Gon Vos, Yvonne Snel, Ruben Fraser, Melanie Lamers en Nathalie Geerts-Schalke in samenwerking met CBW &amp; Interieurspot.nl 
 
Doel:
Informatie- en kennisuitwisseling.

Krachten verenigen. 
 
Eerste stap naar oprichting beroepsvereniging.

Professionalisering door samenwerking 

Kwaliteit en imagoverbetering. 

Wat:
Inspiratiedag met motiverende sprekers, presentaties en veel mogelijkheden om te netwerken. 

We zien jullie graag op Inspiring Contacts 2009.

Binnenkort online:
www.inspiringcontacts.nl

 - Nathalie Geerts- Schalke</description>
			<pubDate>Tue, 02 Dec 2008 16:58:50 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>belangenvereniging</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-100</link>
			<description>samen met nog een aantal andere stylisten zijn we dezelfde mening toebedeeld; nu bijna een jaar geleden kwamen we voor het eerst bijeen om te denken hoe we ons kunnen verenigen en onderscheiden.........we werken hard aan de weg en we organiseren in april 2009 een dag voor stylisten om hierover te discussieren, genaamd: INSPIRING CONTACTS 9 april 2009. noteer deze dag in je agenda! 

tot dan! - Melanie Lamers</description>
			<pubDate>Tue, 02 Dec 2008 13:11:13 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>&quot;Nederlandse Instore Vereninging&quot;</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-98</link>
			<description>helemaal mee eens er was/is een &quot;Nederlandse Instore Vereninging&quot; maar die ligt op zijn kont!

Dus tijd om het stokje over te nemen.
 - Monique Twijnstra</description>
			<pubDate>Tue, 02 Dec 2008 12:02:01 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>duurbetaalde tandarts- en voetbalvrouwen</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-95</link>
			<description>Een interessante gedachte, zo'n belangenvereniging voor stylisten. Maar hoe bescherm je de 'titel'? Ik zie hier ook heel wat dames leuk shoppen voor hun buurvrouwen, zich daarvoor goed laten betalen Ã©n zich interieurstyliste noemen. Kun je van stylist een beschermd beroep maken en hoe werkt dat dan? of wordt de belangenvereniging ook een soort keurmerk? - R. Verkade</description>
			<pubDate>Mon, 01 Dec 2008 18:00:35 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Maar wie dan?</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-92</link>
			<description>Het is nooit slecht je als beroepsgroep te verenigen. Het lastige met styling lijkt mij de diversiteit die daaronder te scharen is. Kijk alleen maar naar de onderwerpen hier op stylink. En dan nog de vraag wie bepaald wie wel 'goed' is en wie niet. Ben je alleen styliste als je een duurbetaalde opleiding hebt gedaan of komt het weer neer op een Kunstacademie?  

Het onderbetaald werken, kan je denk ik nooit tegenhouden want de vraag is daar toch naar. Wel zou een goede infovoorziening over oa welke tarieven wanneer te hanteren misschien een oplossing voor zijn. Daar is, voor zover ik heb kunnen zien, niets over te vinden (evt wel op navraag bij KvK). Naar mijn idee wil je als stylist (of zelfst.ondernemer) niets liever dan serieus genomen worden, dan moet je jezelf ook serieus (lees professioneel) gedragen en daar horen de 'tarieven bij zoals gebruikelijk in de branche. - Kee</description>
			<pubDate>Sat, 29 Nov 2008 16:21:13 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>Talent koesteren</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-90</link>
			<description>Helemaal gelijk!
Ik ben het volledig met Birgitta eens. 
Voor kwaliteit moet betaald worden. Ik begrijp de &quot;bladen&quot; dat de concurrentie steeds groter wordt. Maar stylisten (en fotografen) zijn zeer creatieve mensen met veel  talent.  Dit talent moet gekoesterd worden!! Wanneer de stylisten ver onder de prijs gaan werken, blijft er geen goede stylist meer over die zich nog met hart en ziel voor zijn/haar taak kan inzetten.  - M.Shaw</description>
			<pubDate>Fri, 28 Nov 2008 09:40:59 +0100</pubDate>
		</item>
		<item>
			<title>MEE EENS!</title>
			<link>http://www.stylink.nl/Is-het-tijd-voor-een-stylistenbond.html#comment-87</link>
			<description>Ben het helemaal met je eens Birgitta! Er lijkt ook nogal een wildgroei te zijn in mensen die zich stylist noemen... Nou snap ik wel dat je ergens moet beginnen, maar begin dan met een gedegen opleiding en stel daar je tarief op in (je hebt tenslotte die opleiding moeten betalen!)
Mocht je op een andere manier input willen; bij deze stel ik mij hiervoor beschikbaar! - Pamela</description>
			<pubDate>Thu, 27 Nov 2008 12:46:46 +0100</pubDate>
		</item>
	</channel>
</rss>

