Cradle-to-cradle bij V&D

CF retailadvies  zondag 25 september 2011

Afgelopen week lanceerde V&D zijn eerste ‘cradle-to-cradle’ collectie tijdens het Elle Inside Design Event in Amsterdam. V&D sluit daarmee aan bij de trends van re-duce, re-use en upcycling én bij de trend van samenwerking tussen bestaande retail brands en ontwerpers. Vaak gaat het dan om als designers vermomde BN’er: denk aan Katja Schuurman voor het Hema-project ‘Return to Sender’ project, Jan Smit voor C&A of Yolanthe voor Livera. Een veilige route. V&D deed het anders.

Nieuwe ontwerpers
V&D kiest met dit  ‘V&D re-design by’ project voor de uitdaging door te werken met nog onbekende, nieuwe ontwerpers: Anne Irene van Doesburg, opgeleid aan de Arnhemse modeacademie Artez en Grietje Schepers van de Design Academy Eindhoven. Deze ‘new kids on the block’ hebben V&D geholpen om een volledig duurzame collectie te ontwikkelen. Van hun 20 ontwerpen zijn  in eerste instantie 11 ontwerpen in productie genomen. Deze duurzame producten komen in 5 citystores van V&D vanaf 10 oktober a.s. in de verkoop.


Volledig duurzame collectie
Restanten van sexy panty’s zijn verwerkt tot verleidelijke vogelhuisjes en lampenkappen. Stropdassen tot echte mannentassen. Alle producten zijn uniek en om die reden niet on-line verkrijgbaar. Want wat is er complexer dan unieke producten in oplage maken? Het Elle Inside Design Event was voor V&D het uitgelezen moment voor lancering van deze duurzame collectie die volledig aansluit bij een van de thema’s van het event; re-use - waarin duurzaamheid en design bij elkaar komen.

Consument zoekt uniciteit
De ontwerpers, Anne Irene en Grietje, laten een richting zien die steeds belangrijker wordt voor retail brands. De consument is duidelijk op zoek naar uniciteit en wil zijn eigen handtekening kunnen plaatsen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de lancering- en de presentaties van de producten in de winkel. Is V&D ook in staat om op deze fysieke plek het juiste verhaal over te brengen? Zijn doelgroep te raken met deze eigenzinnige en eigentijdse collectie? In de winkels vanaf 10 oktober.