11 consumententrends in 2011... and beyond

Vooruitblik door trendwatchers

redactie second sight  dinsdag 11 januari 2011

Welke 11 (consumenten)trends worden belangrijk in dit nieuwe jaar...en erna? Onze collega's van Second Sight stelden een vooruitblik samen op 2011. Een blik "gekeken door de ogen van enkele van de 121 trendprofessionals die meewerkten aan onze productie Het Jaarboek 2011... and beyond". Stylink kijkt mee en ontwaart elitewissels, de opkomst van de betekeniseconomie en hippe nerds... 

1. Maatschappij: 24/7 – realtime –flat –‘Wiki – world'
Er gloort hoop in de vorm van een ongekende creatieve energie die voortkomt uit de ‘24/7 – realtime –flat –‘Wiki–world’, zegt trendwatcher Christine Boland. "In deze platte, dynamische wereld ontstaan allerlei mogelijke verbindingen, tussen mensen en ideeën, tussen mensen en idealen en tussen wetenschap en technologie (nerds zijn hip!) en de creatieve sector."

Nerds hot in 2011
(beeld: Elisa Moro, Flickr CC)

2. Maatschappij: Elitewissel
"2011 wordt een jaar waarin het economisch nationalisme doorzet en de politieke onrust blijft", verwacht trendwatcher Adjiedj Bakas. "Overal komen nieuwe politici op die de gevestigde politieke orde tarten: Desi Bouterse in Suriname, Sarah Palin in de VS, Thilo Sarrazin in Duitsland, Nichi Vendola in Italië, Thaksin Sinawatra in Thailand, Geert Wilders in Nederland, Pia Kjaersgaerd in Denemarken, Jimmie Aakesson in Zweden en ga zo maar door. "

3. Economie: Groei emerging markets

"Wij denken in Europa altijd dat we het meest innovatieve continent zijn. Ik waag het meer en meer te betwijfelen", zegt trendwatcher Carl Rohde (oprichter van Science of the Time en TrendWatcher Of The Year 2010). "En als we op innovatief niveau ook nog eens onder de voet gelopen worden door de emerging economies, dan krijgen we het helemaal zwaar."

- van belevingseconomie naar betekeniseconomie -
Kunstenaar/fotograaf Gabriel Machado visualiseert dit
door geldbiljetten te voorzien van zijn eigen naam 

4. Jongeren: Menselijke maat
"Er lijkt een generatie te zijn opgestaan die carrière en 'voor grote tenten werken' niet cool vindt, die zelfvoorzienend wil zijn, die gunnen en ruilen OK vindt, die sterk hecht aan menselijke relaties en menselijke maat", zegt Herman Rottinghuis (Stratix Consulting Group).

5. Ondernemerschap: Sociaal ondernemen

"De verdeling van de welvaart moet gewoon eerlijker", aldus mede-oprichter Geraldo Vallen van Join the Pipe. Hij is niet de enige ondernemer die er zo over denkt, constateert hij. 'Giving is the new taking', bleek volgens hem in 2010. Hij wijst op de 'giving pledge van Warren Buffet'. "Hier gaan we in 2011 nog veel meer van zien."

Polarisatie in de maatschappij neemt toe.
Muren of bruggen bouwen?
(beeld: Nicholi Mauriac - Flickr CC)

6. Maatschappij: Betekeniseconomie
De beleveniseconomie is passé, zegt marktonderzoeker Hedwig Boerboom (Motivaction). "Er is meer nodig dan alleen het prikkelen van de zintuigen, daarvan alleen wordt men niet (meer) gelukkig. Waar we naar toe gaan is een betekeniseconomie. "

7. Maatschappij: Polarisatie
Polarisiatie is het devies in 2011, meer nog dan in 2010: "Instituten worden gewantrouwd. Het politieke midden is gekortwiekt. Godsdiensten en culturen botsen", zegt Joost Augusteijn (Rabobank). "Iedereen wil verandering, maar er is grote onenigheid over wat we precies moeten doen. De ene groep wil dat doen door muren te bouwen", de andere juist door bruggen te bouwen, in de woorden van trendwatcher Hilde Roothart.

Kleinschaligheid, ambachtelijkheid, menselijke maat
(beeld: servies van Zmedceramics)

8. Fashion: Kleinschaligheid
"De grote global megabrands ontberen de emotie en intimiteit van kleine micro initiatieven, plaatselijke evenementen, locale ingrediënten. Een groeiende interesse voor het intieme en kleinschalige", zegt Anne Marie Commandeur (Stijlinstituut Amsterdam en TrendWatcher Of The Year, Fashion & Design). In 2011 zullen kleine oplages in kleding 'in' zijn, verwacht Nanon Soeters (Rozenbrood).

9. Mode: Expressieve kleuren
"In de komende jaren willen we alle ellende links laten liggen. We gaan voor love, peace en happiness. De ‘feel-good’ factor, daar draait het om. Niets geen poespas, hip en happening, maar gewoon ouderwetse gezelligheid, back to the roots, met een flinke knipoog naar de jaren vijftig en zestig", zegt forecaster Vivian Sneep. "

Niets geen poespas, gewoon ouderwetse gezelligheid...
(beeld: Yuen-Ping aka YP / via Flickr CC)

10. Maatschappij: Transparantie
De ontwikkeling naar een transparantere samenleving is een van de belangrijkste kenmerken van 2010, stellen Thomas Spronk en Ingeborg Bruinewoud (Science of the Time). "Denk aan Wikileaks. Of kijk naar de manier waarop potentieel nieuws steeds vaker streaming wordt gebracht, bijvoorbeeld bij het ‘mijnwerkersdrama’ in Chili. We willen het zien, we willen het weten. In 2011 zullen we meer voorbeelden van de drang naar transparantie zien."

11. Consument: Hand op de knip als lifestyle
Consumenten blijven voorzichtig met hun geld omgaan in 2011, verwacht Jeannette van Zee van onderzoeksbureau De Informatiekamer. "Het is een nieuwe levensstijl geworden om met minder ongeveer hetzelfde te doen. Dus wel op vakantie, maar minder ver en luxe. Wel leuke feestjes, met lekkere, wat minder dure, hapjes en drankjes. "