Consumententrends 2011

Seminar met Christine Boland en David Shah

Yildiz Celie  woensdag 13 oktober 2010

Trendanalisten David Shah en Christine Boland presenteerden vorige week in de Amsterdamse Loods 6 hun visie op de Consumententrends 2011. De energieke Shah vertelt in drie kwartier het liefst drie uur en ziet ons toekomstig heil met name in wetenschappelijke oplossingen. Boland ziet in onze gelaagde samenleving kansen voor de goede verstaander. Stylink zag in een razend tempo het belang van werkelijke kwaliteit, ‘flat farming’ en vooral ‘think science!’ voorbijkomen tijdens alweer een formidabel trendseminar van Appletizer.

Beide sprekers starten de presentaties met het duiden van de invloedrijke topics in de wereld om ons heen. Boland somt ze op. Olie- en waterschaarste, het teveel aan afval en producten, (in)tolerantie, het multi-dimensionale, WIKI wereld, 24/7- + ADHD-maatschappij en de enorme technologische groei. Volgens Boland heeft de veelheid aan topics tot effect dat we bewust worden dat het anders moet.

Recycled Island - van Ramon Knoester

Anders, zoals een Hawaï van hergebruikt uit de zee gevist plastic

De wereld van de goede verstaander
Het bewust worden door wereldzaken en globale ontwikkelingen, dwingt ons tot het maken van keuzes: ‘Wat vind ik nu ècht belangrijk?’. Uiteindelijk is dat antwoord volgens Boland gestoeld op drie drijfveren. En die zijn op hun beurt alle drie weer relevant voor concepten, producten en diensten binnen de consumententrends 2011.

Drie bepalende drijfveren
Christine Boland De drie drijfveren van Boland even op een rij, vanuit  een heldere perspectief voor bedrijven en/of freelancers:

  • 1) aandacht, binding en contact (“co-everything’)
    Jouw merk IK, bezield en in verbinding met de doelgroep.
  • 2) inzicht, overzicht, houvast (‘even stilstaan…een hele vooruitgang’)
    Hoe houdt jouw merk IK zich staande in de wereld vol drukte?
  • 3) verrassing, verbeelding, verwondering
    Wat heeft jouw merk IK nodig om blij verrast te blijven?

 

De huidige maatschappij: WIKI, 24/7, ADHD en nog zo wat

Onze jachtige en gelaagde wereld leidt Boland volgens tot keuze
uit drie drijfveren tot verbinding, handhaving en verrassing.

Hawaï van plastic
Het milieu, een inmiddels onvermijdelijk zoniet voorspelbaar onderwerp. Boland komt met retorische vragen als: “Moet alles wel vernieuwd, is een herwaardering niet genoeg? Zijn er mogelijkheden in je bedrijf zonder de aarde uit te putten en jezelf binnenste buiten te keren?” Het klinkt aannemelijk, David Shahgenoeg bedrijven gaan je inmiddels voor. Ze noemt aansprekende voorbeelden. Zoals de TU-student Ramon Knoester die in zee een soort Hawaï kan maken van puzzelstukken, die op hun beurt weer zijn gemaakt van in diezelfde zee drijvend plastic… Het geld voor dit ambitieus project ontbreekt nog, maar het kan!

Wij, kapitalisten
Niet alleen de beeldpresentaties van Boland en Shah zijn overlappend, ook Shah neemt zijn eigen leven soms als ijkpunt. Hij beveelt het publiek om drie punten constant te wegen:  A) Tot wie richt je je?, B) Voor hoeveel mensen is dit onderwerp/deze invalshoek relevant?, C) Uiteindelijk zijn we allemaal kapitalisten, omgeacht onze leeftijd.

Aanvullend op dit laatste: onze kapitalistische natuur heeft ook een navenant effect gehad op de vervuilende designindustrie. Die is constant in beweging en waarvan iPads, it bags, cargo pants, t-shirts, urbanisation en kunst volgens de ironische snelspreker Shah nog steeds het resultaat zijn…

Foodtechnology

Foodtechnology als wetenschappelijk antwoord op
de groeiende wereldbevolking en dito voedselschaarste.

Barteren vol vertrouwen
Een nieuwe wereld, met meer private labelling en waarin bartering (het ruilen van goederen en diensten) het nieuwe kopen is, meer bewustwording bij bedrijven (eco-nomy), consumenten die het liefst geen geld (kunnen) uitgeven en overgaan op Do-It-Yourself (DIY) en tegelijk zijn kennis en talenten deelt (co-creatie en crowdsourcing). We leven en werken met elkaar in een designwereld, waarin eerlijkheid en transparantie de boventoon moeten voeren, volgens zowel Shah als Boland. Want alleen dit geeft de consument nog vertrouwen.

Nieuw denken over design
Het verleden heeft invloed, maar Shah kijkt het liefst vooruit en ziet belangrijke (mentaliteits)wijzigingen. Het kiezen voor een ‘quiet time tool’ op je computer, vergelijkbaar met een firewall, maar waarmee je je tijdelijk afsluit van het web.  Studenten die nu opgeleid worden voor banen die straks niet meer bestaan, creëren eigen underground maatschappijen en bewegingen. Foodtechnologieën naast local farming. Voor design: excess followed by disgust (walgen van de overvloed) zal leiden naar een nieuw design-denken: waarom niet een iPad maken die onbreekbaar is?! He’s got a point…

Robots - straks competitief met zijn maker?

In het verschiet: robots met een aan de mens vergelijkbare ritmiek én mimiek...
...apparaten die via technologie steeds gelijkwaardiger worden aan onszelf...

Science is dé toekomst
Shahs overtuiging is dat wetenschappelijke technologie de wereld handiger en beter zal maken. Al ons gesjouw naar de papier- en flessenbak ten spijt: oplossingen voor de nieuwe en duurzame samenleving komen volgens Shah vooral uit labs. De lawine aan Shahs interessant denkvoer gaat soms verloren – wonderlijk genoeg – in de matig uitgevoerde geluidstechniek.

‘Think science, think out-of-the-box’, gromt Shah de zaal toe, terwijl hij springt over het podium. Ademloos luistert vormgevend Nederland naar een weliswaar slecht verstaanbare presentatie die echter duidelijk genoeg maakt dat onze toekomst adembenemend vernieuwend zou kunnen zijn.

Beeld: Flickr CC (anithakart, Emiu), Electrolux Designlab, Ramon Knoester