Fontys: bachelor lifestyle, minor trendwatching

redactie  donderdag 11 februari 2010

Stylingopleidingen hebben er een geduchte concurrent bij. Bij de Fontys Hogeschool in Tilburg wordt vanaf september 2010 een opleiding International Lifestyle Studies aangeboden. Plus vanaf februari een minor Trendwatching, onder meer met colleges van Carl Rohde. 

De voltijdopleiding International Lifestyle Studies bij Fontys duurt 4 jaar. De studieonderdelen worden onderscheiden in lifestyle-sectoren die passen bij de branches/bedrijven waarvoor de studenten worden opgeleid: living, appearance, health, food, leisure en human movement. Alle kennis moet leiden tot concepten die het menselijk welzijn verhogen in geluk, ontspannenheid, gezondheid, zelfbewustzijn en vitaliteit.

Officiële bachelor: Lifestyle Studies
International Lifestyle Studies staat officieel geregistreerd als bacheloropleiding Lifestyle en leidt tot de graad bachelor of Lifestyle. Via de site kun je al meekijken met lifestylespecialist Maud, lid worden van de lifestylestudenten-Hyves, jezelf testen voor de opleiding en terugkijken op de FIP-infodag. Leuk. En inzichtgevend. 

Lifestyle Studies: living, appearance, health, food, leisure en human movement.

Minor: Trendwatching
Ook bij Fontys Tilburg: de minor Trendwatching. Studenten leren trends systematisch te herkennen en analyseren én ze onderzoeken de invloed op hun eigen beroepsomgeving. Deze minor bestaat uit drie blokken en is als lint (door een jaar heen) of als blok (binnen een half jaar) te volgen. En als een zwaargewicht als trendgoeroe Carl Rohde gastdocent is, pakken ze het dus niet kinderachtig aan in Tilburg. Rohde is trouwens te zien in een online videootje, lesgevend in de collegezaal.

Minor Trendwatching: drie studiedelen, als lint of als blok

Smart move
Voor jonge creatieve talenten is deze uitbreiding van het Fontys-curriculum interessant, mede omdat deze opleidingen binnen het studiebeurzensysteem vallen, en de overheid de creatieve industrie zeer van belang vindt voor de Nederlandse economie (in internationaal verband) en stimuleert. Van de Hogeschool zelf is het natuurlijk smart thinking: styling, lifestyle, trends en trendwatching zijn relevant en roepen bij jonge studenten veel interesse op. Eens kijken hoeveel navolging de clevere Tilburgers in de rest van Nederland gaan krijgen…