Inspelen op de (veranderende) wereld om ons heen

Stage derdejaars International Lifestyle Studies

Mariska Verspuij  dinsdag 23 oktober 2012

Bedrijven en organisaties moeten inspelen op trends om in contact te blijven met hun doelgroep. Hier moet op ingespeeld worden door creativiteit en innovatie. Vanuit die behoefte is International Lifestyle Studies (ILS) ontstaan. De derdejaars van ILS lopen op dit moment stage bij verschillende bureaus. Sluiten opleiding en praktijk bij elkaar aan?

Bijdragen aan de kwaliteit van leven
Een Lifestyle-Professional analyseert de behoefte en wensen van verschillende groepen mensen. Er worden producten en diensten gecreëerd die bijdragen aan de kwaliteit van leven. Enkele voorbeelden; slow-travel reizen waarbij toeristen door langzamer te reizen meer zien en een platform waar je diensten aan kunt bieden en om elkaar te helpen in de buurt.

moodboard-lifestyle-acedemie21.jpg 640453-1

Kennis van conceptontwikkeling, trendwatching en markt
ILS leidt mensen op die bedrijven vanuit trendonderzoek moeten ondersteunen en adviseren bij de ontwikkeling van een nieuw product of dienst. Door het trendonderzoek kan er worden ingespeeld op de behoefte van de doelgroep van je bedrijf of organisatie. Met hun kennis van conceptontwikkeling, trendwatching en de markt is de lifestyle-Professional in staat in te spelen op de markt zoals die nu is en zoals die zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Stage
De derdejaars studenten van ILS lopen momenteel voor het eerst stage bij verschillende bureaus; reclame, marketing, marktonderzoek, concept, trend, branding, advies, styling en evenementen. Spannend voor de stagebedrijven, studenten en de docenten van de opleiding. Sluit de kennis echt aan op de praktijk? Persoonlijk is dat voor mij een 'ja'. Je krijgt als student veel mee over de markt, doelgroepen, conceptontwikkeling en trends. Er mag wat mij betreft meer verdieping komen over onderwerpen als economie en management. Verder mis ik de kennis over (visuele) vormgeving en (creatief) schrijven.

 


 

  • "Lifestyle studies vind ik geweldig omdat het mensen leert vanuit verschillende brillen naar de wereld te kijken. Naast meer Beta-achtige vakken zoals marktonderzoek, leren jullie ook door de bril van een fotograaf te kijken en bijvoorbeeld ook een schoenmaker of een interieurontwerper."
    Bob van Leeuwen - Strategist & Trendfanatic @Interpolis
     
  • "Reguliere marktonderzoeken schieten tekort om in te kunnen spelen op de steeds wisselende wensen van consumenten. Studenten van ILS leren vier jaar lang hoe ze via verschillende methodieken trends kunnen onderzoeken om erachter te komen wat diep gewortelde behoeftes zijn van diverse mentaliteitsgroepen. Daarnaast zijn ze sterk creatief en ondernemend opgeleid, waardoor ze op basis van die trends vernieuwende lifestyleproducten en -diensten kunnen ontwikkelen en die op de markt kunnen zetten."
    Anja Sparidaans - Teamleider Lifestyle Studies
     
  • "Studenten worden in een razendsnel tempo op zowel creatief als commercieel gebied opgeleid om trendonderzoek en conceptontwikkeling in theorie en praktijk toe te passen."
    Hilde Roothart, trendonderzoeker en oprichter van Trendslator
     
  • "ILS verbindt de creatieve en de commerciële wereld met elkaar en denkt vanuit vernieuwing en kwaliteit van leven. Uitgangspunten die vandaag de dag relevanter zijn dan ooit." 
    Maud van de Wiel - Docent Lifestyle Studies & Owner MMouse
     
  • "Nu we in een tijd leven waarin verschillende disciplines tegelijkertijd nodig zijn om nieuwe producten en of diensten succesvol te ontwikkelen en lanceren kan een opleiding als International Lifestyle Studies de schakel bieden door studenten op te leiden die kijk hebben op de tijdgeest, conceptontwikkeling en marketing."
    Farid Tabarki - Oprichter Studio Zeitgeist en Trendwatcher van het Jaar 2012
     
  • "Een student die afgestudeerd is in Lifestyle Studies is getraind om zowel de linker als de rechterhersenhelft in te zetten. oftewel: crealytisch te zijn. De meerwaarde voor bedrijven is dat een lifestyle professional creatieve concepten ontwikkeld die altijd onderbouwd zijn vanuit markt en trendonderzoek en, ook niet onbelangrijk, commercieel haalbaar zijn."
    Els Dragt - Trends & Sparks Officer MARE Research & Docent trendresearch Fontys Lifestyle Studies

Meer informatie over International Lifestyle Studies (pdf)