Lifestyle Professional in spe: mijn eerste stage

Mariska Verspuij  dinsdag 18 september 2012

Beeldmerk ILSPraktijkervaring is een goed en leuk onderdeel tijdens een opleiding. Ook ik mag tijdens mijn 3e studie jaar eraan geloven als Lifestyle Professional in spe.

Na mijn eerste dag stage merk ik aan mezelf dat ik op mijn plek ben. Op mijn plek in de praktijk.

Gebruiken wat ik tijdens mijn opleiding ILS (International Lifestyle Studies) geleerd heb. Nu begrijp ik het nut van sommige lessen, colleges en werkveld-bezoeken die vanuit Academy of Creative Industries (ACI) gegeven en geregeld worden.

In de studiejaren 1 en 2 was ik als student vaak aan het zuchten en aan het klagen over wat de docenten nu weer verzonnen hadden om ons te laten doen. Ik word steeds weer geprikkeld en geïnspireerd door nieuwe informatie en ontmoetingen in het werkveld.

De eerste dag van mijn stage ging ik in opdracht van Irene Vermeulen (ABCD / Craftscurator) mijn ogen de kost geven op Trade Mart Najaarsbeurs te Utrecht. Ik moest een lijst wilde maken van exposanten die home decoration/home textiles producten aanbieden. Wat gaaf, ik mocht alleen op pad gewapend met mijn notitieblok, notitieblokje -voor sleutelwoorden voor de zichtbare consumententrends- en mijn kleine dosis zenuwen die ik uiteraard ook wel had. Het voelde als een missie om een goede eerste indruk te maken op mijn stageverleenster Irene Vermeulen. Let's go!

we are what we CHOOSE to be

Voorafgaand aan het bezoek aan de Trade Mart deed ik vooronderzoek. Waar kom ik terecht en wat krijg ik te zien? Trade Mart is een inkoopcentrum waar je als winkel/bedrijf je inkopen kunt doen. Iedere maandag het gehele jaar door zijn de 2e en 6e etage geopend voor de ondernemers. Daarnaast worden er voor- en najaarsbeurzen georganiseerd. Hier zijn 100 gastexposanten die hun nieuwe(re) concept/product tonen. Er is ook een perskamer aanwezig waar journalisten, blogschrijvers etc. vragen kunnen stellen.

Terwijl ik over de Trade Mart loop dwaalt er veel door mijn hoofd. 'Als ik nu maar niks over het hoofd zie, en wat als Irene net vraagt waar ik overheen gekeken heb?' Er komt veel op mij af en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik loop eerst oriënterend over de beurs langs de gastexposanten om vervolgens de concepten die mij triggeren dichterbij te bekijken. Ik knoop een gesprek aan met de exposanten om meer te weten te komen over het proces en de inspiratiebron(nen).

De maatschappelijke trend duurzaamheid is zichtbaar aanwezig. Gebruik van bestaande producten met kleine opfrisbeurt en recycling zie ik veel terug. 'Otentic Design' is een leuk voorbeeld hiervan. Opgeknapte medicijnenkarretjes, kerstbomen van verschillende stukken overgebleven hout en poten van bedden en tafels die nu als kandelaar functioneren. Afgedankte producten uit Zuidoost Azië die zo een tweede leven krijgen met aandacht voor het milieu.

Blog KerstboommedicijnkastjeBlog kaarskandelaars

Mensen onderscheiden zich graag van de massa. Hieruit is de trend personalisatie ontstaan die ook op de Trade Mart zichtbaar is. De nieuwe(re) concepten stralen zekerheid en identiteit uit. Je kiest als consument voor een bepaald merk en wordt hier graag mee gekoppeld. Hierin is 'Indomus' een goed voorbeeld. Door het logo, dat duidelijk vermeld staat op de producten, laat je als consument zien dat je achter visie, missie en waarden staat van het bedrijf of merk. 'Indomus' gebruikt geleefde voorwerpen en maakt hier iets anders van. Met de link naar recycling.

Indomus LogoIk sta als aankomend Lifestyle Professional vooral met ‘mijn ogen’ in de wereld. Ik lees veel actualiteiten en blogs om te weten wat er om mij heen gebeurt. Als trendwatcher in spe is het vooral belangrijk te kijken; kijken, kijken en niet vragen is een belangrijke regel in mijn vak/beroep.

Om me te onderscheiden van mijn conculega’s in de creatieve wereld zal ik een eigen visie moeten ontwikkelen. Daar ga ik me de komende jaren op  richten. Al doende leer ik!

Links:
www.trademartutrecht.nl
www.otenticdesign.nl
www.twitter.com/FontysLifestyle
http://www.fontys.nl/international.lifestyle.studies.tilburg.77436.aspx
www.indomus.nl
www.facebook/indomusLimitedEdition
Mariska op Twitter: @mariskaverspuij