Crisp lanceert keurmerken voor interieur- en verkoopstyling

Wils van de Ven  dinsdag 25 januari 2011

Afgelopen week lanceerde CRISP (beroepsvereniging voor interieurstylisten) twee keurmerken: één voor de Vastgoedstylist en één voor de Interieurstylist. Vanaf het tweede kwartaal 2011 zal de eerste lichting stylisten een keurmerk kunnen aanvragen. Ook stelt Crisp een geschillencommissie in. Het traject dat tot het keurmerk leidt riep bij de aanwezigen wel nog enkele vragen en vraagtekens op.

Voorzitter Marie Gon presenteerde de lancering en startte met een schets over het "Waarom?". Zo bleek dat uit de Crisp-enquête in 2010 94% van de achterban van Crisp graag een keurmerk wil. De interieurbranche (als retailers en merken) wil dat volgens de vereniging nog liever. Een commissie (uitgebreid met een verder onbenoemde extern adviseur) ontwikkelde de opzet tot het "onafhankelijke en erkende" keurmerk.

          

De twee afzonderlijke keurmerken van Crisp.

Waarom een keurmerk?
Volgens Crisp is er een reeks aan redenen om het keurmerk te ontwikkelen:

  • Waarborg voor professionaliteit en kwaliteit
  • Onderscheid maken met hobbyisten
  • Professionaliseren van ons beroep
  • Duidelijkheid naar opdrachtgevers
  • Geschillencommissie 
  • Extra voordelen voor keurmerk-stylisten

Hoe ziet een beoordeling eruit?
Vier keer per jaar wordt een beoordelingsperiode gehouden, de eerstvolgende is in maart. Een beoordelingsgesprek duurt (minimaal) anderhalf uur; het exacte bedrag hiervoor (want het is niet gratis) moet nog worden bepaald. In het gesprek wordt de stylist beoordeeld op: een 'elevator-pitch', opleiding en ervaring, portfolio, competenties, referenties en 10 opdrachten. Verder dien je minimaal twee jaar werkervaring te hebben en in die periode voor 50% te hebben gewerkt als stylist. De algemene richtlijn is dat je 70% moet scoren van alle voornoemde eisen. Tussen 60-70%: overleg. Eronder: onvoldoende. 

Gedragscode. leveringsvoorwaarden, aparte site
Als je goedgekeurd wordt dien je de gedragscode en leveringsvoorwaarden te volgen van Crisp; deze worden nog ontwikkeld. Het keurmerk telt steeds voor 3 jaar: in die drie jaar moet je minimaal twee van de zes Crisp-trainingsdagen volgen. Marie Gon benadrukt: "Het is noodzakelijk dat je je vakkennis bijhoudt". Ook krijg je als interieur- en/of vastgoedstylist met het keurmerk een plekje op een speciale Crisp-keurmerk-stylisten-site. Jaarlijks betalen goedgekeurde stylisten een aanvullend bedrag voor het mogen voeren van het keurmerk.

De ruimte was voorzien van stylish quotes.

De beoordelingscommissies
Gezien de vakinhoudelijke verschillen tussen Interieurstyling en Vastgoedstyling heeft Crisp besloten tot twee verschillende keurmerken. Voor het Vastgoed-keurmerk zijn dat: "professionals uit de styling- en vastgoedbranche". Voor het Interieur-keurmerk: "professionals uit de woonbranche die dagelijks met stylisten werken". De commissie bestaat uit twee personen. Dat is irregulier want een commissie bestaat gewoonlijk uit een oneven aantal stemmers. Het stemmen kan dus vastlopen. Marie Gon reageert: "Ervaring leert dat vakprofessionals er meestal samen wel uitkomen. De keuze voor twee beoordelaars is ook uit kostentechnisch oogpunt genomen".

Keurmerkkosten en kwaliteitsbewaking
Zo op het oog lijkt het keurmerk een stevige, doordachte opzet te hebben. Wel kost het keurmerk-traject de stylist behoorlijk wat extra geld - zowel om het keurmerk te behalen als het te behouden. Maar ok, soit - dit zou wel de eerste keer zijn dat de consument en de industrie een maatstaf heeft voor kwaliteit van geleverde stylingdiensten. Een kritisch discussiepunt is: wie zijn de beoordelaars? Hoe wordt de onafhankelijkheid van een beoordeling gewaarborgd? 

Hoge opkomst bij de twee lanceringsdagen (1 x voor leden en 1 x voor niet-leden)

Keuren van eigen vlees
Tijdens de bijeenkomst voor verkoopstylisten bij CreatiefNivo vorig jaar bleek er onder de opleiders weinig consensus over het testen van de verkoopstylist te bestaan. Sterker nog - die bijeenkomst werd nogal narrig opgebroken. Door het stijgend aantal aanbieders van (verkoop)stylingopleidingen lijkt een vechtmarkt te zijn ontstaan. Het lijkt dan ook raadzaam beoordelaars te beperken tot marktpartijen (als makelaars, fabrikanten, woonlabels, winkelketens, projectontwikkelaars) en van opleidingen als beoordelingspartij af te zien.

Crisp als adviseur
Een bijkomende mogelijkheid zou dan kunnen zijn dat Crisp na een jaar van keurmerk-beoordelingen een onafhankelijk advies uitbrengt aan stylinopleidingen en verkoopstylingopleidingen. Zo wordt voorkomen dat opleidingen inherent "keurmeester worden van het eigen vlees" worden en concurrenten uit de keurmerkmarkt prijzen. Ook zou Crisp met zo'n jaarlijkse adviesrapportage haar positie als onafhankelijk belangenbehartiger verstevigen. 

Er werd nog flink nagepraat...