Workshop crowdfunding voor creatieven

redactie  dinsdag 10 juni 2014

Van idee naar productie

dutchdesignstarterHeb jij een idee voor een product, dienst of project? In deze workshop krijg je de kennis, het netwerk en een stappenplan aangereikt om je idee te realiseren. Maak gebruik van het netwerk en de kennis van Dutch Design Starter bij het zoeken naar producenten, het vinden van promotiepartners en het opstellen van je crowdfunding-campagneplan.

Money money money
Crowdfunding gaat niet alleen over geld; het gaat over het creëren van een draagvlak voor jouw idee en de interactie met de toekomstige ambasadeurs van jouw idee, jouw klanten! Door het inzetten van je netwerk, het vertellen van je verhaal, het waarmaken van je droom. En ja, je hebt een goed financieel plan nodig! In deze workshop van vijf dagdelen ontdek je hoe jij crowdfunding het beste kunt inzetten. Aan de hand van een stappenplan en met hulp van individueel advies, groepsfeedback en coaching zet je in vijf weken je campagneplan op. We behandelen meer dan de basisprincipes en succesfactoren van reward based crowdfunding. We gaan ook in op andere vormen van crowdfunding, marketing, IP recht, en prijs/productie aspecten. Allemaal zaken waar je vanaf moet weten voordat je een crowdfunding campagne start.

crowdfunding1

Doelgroep

  • ontwerpers die een serieproductie willen opstarten, en overwegen daarbij crowdfunding te gebruiken
  • creatieve ondernemers die een project willen crowdfunden
  • ondernemers die creatief willen ondernemen met hulp van crowdfunding

Inhoud
In kleine groep (maximaal 8 deelnemers) komen we 5 keer een dagdeel bij elkaar. Stap voor stap werken we toe naar een uitgewerkt campagneplan. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • diverse vormen van crowdfunding
  • financieringsmogelijkheden van jouw idee en de rol van crowdfunding hierin
  • marketing/promotie mogelijkheden van jouw campagne
  • je 'verhaal' scherp krijgen
  • doelgroep scherp krijgen (inclusief manieren om doelgroep te bereiken)
  • partners zoeken
  • platformkeuze
  • je netwerk in kaart brengen en uitbreiden
  • (social) mediaplan opstellen
  • producenten zoeken, kostprijs berekenen
  • doelbudget bepalen
  • rewards vaststellen
  • teksten schrijven
  • filmpje maken
  • kick off organiseren

crowdfunding2

Iedere bijeenkomst bestaat uit: inleiding/kennisoverdracht; zelf aan de slag met je campagneplan; uitwisseling met medecursisten; individueel advies.

In de week tussen de bijeenkomsten werk je je plannen verder uit en krijg je opdrachten mee. De volgende bijeenkomst krijg je feedback van je medecursisten en de cursusleider. De workshops vormen één geheel. Sommige onderwerpen komen verschillende keren terug om steeds verder uitgediept te worden. Ook is de opbouw van een groepssfeer waarin eerlijke feedback gegeven en ontvangen kan worden van belang. Je kunt je dus niet voor afzonderlijke bijeenkomsten inschrijven.
Je bent vrij om na afloop ieder crowdfunding platform te kiezen dat je wilt. Kies je voor DDS, dan hoef je de gebruikelijke plaatsingskosten van €250,- niet te betalen.

Praktisch

Kosten zijn €250,-  lezers van Stylink betalen slechts 150 euro; meld je aan vóór 23 juni en zeg dat je via Stylink komt!

Daarvoor krijg je:

  • deelname aan de 5 bijeenkomsten
  • 5 keer lunch
  • na afloop van de cursus nog twee keer een half uur advies via skype/telefoon
  • bij crowdfunding via DDS vrijstelling van de €250 plaatsingskosten
  • locatie & data: De eerstvolgende cyclus vindt plaats in Amsterdam, steeds op maandagochtend van 9:00 tot 12:30. In overleg met de groep prikken we vijf maandagochtenden, tussen maandag 23 juni en maandag 1 september.

crowdfunding-1

Samen naar de Dutch Design Week?
Is jouw campagne een designcampagne (de cursus staat ook open voor andere creatieve ondernemers), dan is de cursus de ideale opstap naar jouw campagne-kick-off tijdens de Dutch Design Week. Lanceer en presenteer je campagne op onze stand tijdens de DDW en profiteer van alle extra (media) aandacht die dit event voor jou kan betekenen.

Cursusleider
De workshops worden geleid door Ireen Laarakker, oprichter van Dutch Design Starter. Met een achtergrond in productontwikkeling, (rapid) prototyping, marketing, onderwijs en de meubelindustrie, is zij een ideale sparringpartner die je graag individueel van advies en ideeën voorziet. Ze is een enthousiaste workshopleider die het als haar taak ziet het beste uit iedere deelnemer te halen en de groepsleden elkaar te laten versterken. De workshopcyclus is gebaseerd op het boek 'crowdfunding voor creatieven' dat zij momenteel aan het schrijven is. In dit boek brengt ze kennis over crowdfunden, productontwikkeling en marketing op een praktische manier over.