Awearness Fair Fashion: duurzaam duo bestormt modewereld

Praktisch idealisten zetten duurzaamheid centraal

redactie  maandag 22 juni 2009

Logo van Awearness Fair Fashion EventDe recessie heeft niet alleen slechte kanten. Althans, zo kijken Wilma Mulder en Jeannette Ooink naar de mondiale ontwikkeling. De sociaal betrokken, ondernemende jeugdvriendinnen besloten afgelopen september om zich te wijden aan duurzame mode. Piet Paris, artistiek leider van de Arnhem Mode Biënnale, geeft hun Awearness Fair Fashion Event op zondag 28 juni 2009 podium voor een duurzame catwalkshow. De twee profs hebben nog veel meer plannen in petto…

‘Een bijdrage leveren aan het mooier maken van de wereld’. Zo vatten Wilma Mulder (39) en Jeannette Ooink (39) hun motivatie samen om het Awearness Fair Fashion Event te starten. Dit initiatief richt zich op duurzame mode die is gemaakt onder faire (arbeids)omstandigheden. De twee kennen elkaar al 27 jaar – als jonge Friese meisjes groeien ze samen op in Twente tot een verhuizing de twee scheidt. De jeugdcorrespondentie brengen ze uit in het boekje Dubbelzinnig. De samenwerking bevalt zo goed dat ze samen nog een toneelstuk schrijven en daarna een nieuw initiatief ontwikkelen. Het Awearness Fair Fashion Event dus.

Werk uit het portfolio van Merunisha Mooninal
Merunisha Mooninal neemt deel aan de catwalkshow

Professioneel en vrijwillig
‘Wij zijn praktische idealisten’, stelt Mulder. Ooink vult aan: ‘We willen bijdragen aan het mooier maken van de wereld maar dan wel op een manier die hout snijdt’. Toen ze zich vorig jaar bedachten dat ze hun vrije tijd wilden investeren in een duurzaam onderwerp ontdekten ze in hun research dat op het gebied van duurzame mode nog heel wat werk te verzetten is. Multimediamakelaar Mulder en Hoofd Communicatie van een verslavingszorginstelling Ooink gingen aan de slag.

Wilma Mulder en Jeannette Ooink, initiatiefnemers Awearness Fair Fashion Event
Wilma Mulder (l.) en Jeannette Ooink (r.)
foto © Rens Plaschek

Gedreven door verhalen
‘Allebei houden we van mode, maar vinden het ook een prettig idee dat wát we dragen de wereld niet vervuilt en dat bijvoorbeeld geen kinderen betrokken zijn bij de productie van onze nieuwe rok’, zegt Ooink. Mulder: ‘Achter alles zit een verhaal’. De recessie motiveert volgens de twee de consument tot een duurzame aanschaf; ook de hang naar authenticiteit is gunstig. Dat hun enthousiasme, professionaliteit en inzet aanstekelijk is blijkt uit het feit dat hoofdsponsor NCDO, de provincie, de gemeente en de lokale Rabobank geld vrijmaakten voor het initiatief.

Fair fashion in de Arnhemse Rabobank
fair fashion in een Arnhemse Rabobank

Hippe ecoshow
Dat stelt de initiatefnemers onder meer in staat om op zondag 28 juni een uitgebreide show neer te zetten, mede dankzij Piet Paris die hen aanhoorde en vrij baan gaf. Veel partijen werken belangeloos mee, maar de modellen zijn geboekt bij bureaus. Ooink: ‘We willen absoluut een professionele show – goede modellen en visagie horen daarbij’. Labels die worden gepresenteerd zijn bijvoorbeeld: Merunisha Moonilal, Studio Jux, Van Markoviec, Rianne de Witte, Marlon Borgschot, Hedwig Homoet, Brennels, Mud Jeans en Daryl van Wouw (accessoires). De hippe collecties zijn gemaakt van nieuwe materialen als lyocell, soja, maïs, hennep, bamboe en brandnetel.

Fair fashion in de Arnhemse Rabo
duurzame mode in een "groene" bankomgeving

Discussie met Jort
De show wordt geïllustreerd met informatieve videoclips. Direct aansluitend leidt Jort Kelder een discussie over kansen en knelpunten in de duurzame mode-industrie met ontwerpers, inkopers, politici en andere modebewuste sleutelfiguren. En een dag later opent een Guerilla Pop Up Store in de Arnhemse Turfstraat met eerlijke mode, unieke tassen en andere accessoires van gerecyclede materialen. Jonge ontwerpers creëren ter plekke originele stukken van gedragen kleding. Ook vinden hier workshops, films en lezingen plaats. De store is open tot en met zondag 5 juli.

Duurzame mode voor passerend publiek
oog in oog met voorbijgangers

Industrie en inkopers
‘Het is natuurlijk cruciaal om de industrie bij deze ontwikkeling te betrekken’, stelt Mulder. ‘Vandaar dat we ook blij zijn dat inkopers van grootwinkelbedrijven, zoals C&A en Hema bij de show zijn. Dat geeft aanleiding tot uitwisseling en dialoog. Het mooiste is natuurlijk als op termijn duurzame mode breed verkrijgbaar en betaalbaar is. En natuurlijk hip.’

Vernieuwend en verantwoord ontwerp    Annet Veerbeek, stylist van de de etalages   
vernieuwend, verantwoord ontwerp en stylist Annet Veerbeek die de bank inrichtte
(beeld links: Marieke Mombarg)

Brede samenwerkingen
Op het moment van het interview bevinden we ons in een Arnhems filiaal van de Rabobank, net naast het station. In de etalages worden etalagepoppen geplaatst (‘wist je dat er ook duurzame etalagepoppen bestaan?’) en affiches opgehangen. Op de ramen komen toepasselijke stickers. Hoe zit dit? Mulder: ‘We willen graag in de breedte opereren en deze bank is erg bezig met duurzaamheid. Elk filiaal bepaalt deels een eigen PR-beleid en speelt met deze modische, duurzame etalages in op de Biënnale. Dit soort samenwerkingen zullen we blijven zoeken en uitbreiden.’

Uit het portfolio van modelabel Jux
uit het portfolio van Jux, een ander, deelnemend label aan de fair catwalkshow

Duurzame wereldbestormers
Straks is de Biënnale achter de rug. Verder nog plannen? Ooink: ‘Jazeker. Dit is pas het begin, we hebben nu de smaak te pakken, haha. Op 9 september is de Dag van de Duurzaamheid en daar zullen we op inhaken met events over duurzame en modische bedrijfskleding. En we willen uitgroeien naar een breed podium?’ Oh. Hoe dan? ‘Nou, we willen ons werk verbreden, ook richting stylisten en vormgevers, maar daarover later meer.’ Knipoog. Mulder en Ooink – twee professionals en jeugdvriendinnen die de wereld duurzaam bestormen… 

Beeld: Rens Plaschek, Marieke Mombarg (Rabo), Jux, Merunisha Moonilal, Wils van de Ven