Daan van Trigt: Woonbeurs succesvol door klantbeleving

Wils van de Ven  vrijdag 17 september 2010

Al zestien jaar organiseert hij de Amsterdamse Woonbeurs. Een goed moment eens terug te kijken met Daan van Trigt, eigenaar van organisatiebureau HPR. Naar golvende marktbewegingen, de Lundia-meubels van zijn ouders, 40 meter lange stylingtafels en het weren van prijsknallers.

De interesse in retail en het contact met mensen is er al vroeg ingegoten bij Daan van Trigt (1965). Vader runt in het Noord-Hollandse Bennebroek een schoenenzaak, moeder zet het huis vol met Zweedse designmeubelen. De ondernemingsgeest leidt naar een studie bedrijfseconomie. Als Daan na zijn afstuderen via via een baan krijgt als beursmanager van de Woonbeurs start zijn carrière als organisatiedeskundige. Inmiddels is hij directeur van organisatiebureau HPR met overige accounts als de Jonge Gezinnen-beurs en de eigen voorjaarsfair de Olmenhorst.

1993 ~ VT Wonen-huis oude stijl
1993 ~ VT Wonen-huis oude stijl

Van drie vazen naar één
‘Al direct in die beginjaren was de Woonbeurs een groot succes. Het was de tijd waarin het niet óp kon – met de eerste tv-programma’s over interieur, de stijgende ster van Jan des Bouvrie, overal woonwinkels. Eerst 50.000 en al snel 100.000 bezoekers uit heel het land. Terugkijkend is leuk om de verandering in stijlen te zijn: jaarlijks geven wij een boekje uit voor de deelnemers. Je ziet het gaan van weelderig naar minimalistisch, van drie vazen op een rij naar één, styling naar de tijdsgeest.’

de Woonbeurs van '93!Van droom naar vergelijking
In aanvang werd alleen de Parkhal in de Amsterdamse RAI door de beurs ingenomen; alweer jaren beslaat de Woonbeurs 30.000 m2 in vier hallen. In samenspraak met eigenaar Sanoma (uitgever van bladen als More Than Classic, VT Wonen en 101Woon ideeën) bedenkt het team thema’s. ‘Belangrijk is dat de consument de hal op thema kan plaatsen en direct snapt wat daar te vinden is. Vroeger hebben we eens termen als ‘comfort’ en ‘innovation’ gebruikt. Onderzoek toonde aan dat dat voor de gemiddelde bezoeker een tandje te theoretisch is.’ Dit jaar, met de economische teruggang, wordt geappelleerd aan inspiratie en kleine innovatie met Home, Style, Decor, Dessin. ‘In goede tijden communiceren we: op de beurs realiseer je je dromen; in mindere tijden: oriënteer je en vergelijk’.

Huisstijl en stylingplan
Elk jaar opnieuw worden een huisstijl en stylingplan ontwikkeld. Dit proces start al in januari. ‘Drie tot vijf creatieven – grafisch vormgevers, ontwerpers, stylisten – worden uitgenodigd mee te denken. Er worden voor de huisstijl vier voorstellen ontwikkeld en samen met redactieleden van eigenaar en uitgever Sanoma wordt een keuze gemaakt. Het stylingplan wordt gebaseerd op de inspiratie en ontwikkelingen die we op beurzen als Milaan en Kortrijk hebben gesignaleerd.’

de Woonbeurs van '94!   de Woonbeurs van '97!
1994 - 1997 ~ weelderig en het kan niet op

Woonbeurs is geen Milaan
Stylisten die deze buitenlandse beurzen hebben bezocht mopperen wel eens dat je de Woonbeurs net zo goed kan laten. ‘Zelf gaan we ook naar Milaan en Kortrijk - voor inspiratie, vakkennis, netwerken. En Nederlandse inkopers besluiten daar welk assortiment in Nederlandse winkels te krijgen is: die inkoopcollecties worden dan ook op de Woonbeurs getoond. Dus in dat opzicht hebben die stylisten gelijk. Toch is zo’n 10% van de bezoekers professional – stylisten, ontwerpers, vormgevers – en studenten. Want niet iedereen kan en wil naar Milaan natuurlijk’.

opkomst van het minimalisme
1998 - 2001 ~ opkomst van het minimalisme

De instapstand voor jong talent
Het vernieuwingsgehalte van de beurs zelf is ook nogal eens een stilistisch mopperpuntje. ‘Ja hoor eens, deze beurs is in eerste instantie voor de consument en daarom trendvolgend. Desondanks hebben we Via Milano met innovatieve ontwerpen, de inspiratiehuizen van de woonbladen en bieden we ruimte aan jonge ontwerpers.’ Wat dat laatste betreft: hoe dan? ‘Beginnende designers kunnen een zogenaamde instapstand huren: kant-en-klaar en met zo’n 30% korting (€ 2100,- in plaats van
€ 3200,-). Daarmee willen we talent stimuleren.’

Daan van TrigtVoorbij Eindhoven?
Als we het toch over talent hebben: de Design Academy zien we jaarlijks terugkomen: “Ja, die is gastdeelnemer, dus op uitnodiging”. Maar al die andere opleidingen dan als Artez, Amfi, Vogue, Perk – met volop ideeën op het gebied van dessin, stofontwikkeling, producten, you name it? Daan, verwonderd: ‘Ja, dat is best een goed idee, eigenlijk’. Maar hij vult aan: ‘Deze beurs heeft vaak een 40 meter lange tafel waaraan (jonge) stylisten consumenten adviseren. Dat vind ik ook het stimuleren van talent en het zichtbaar maken van de stylist’.

? Daan van Trigt

Scouten en prijsknallers
Jaarlijks zijn er op de 300 zo’n 110 nieuwe deelnemers, soms terugkomers, veel nieuwe bedrijven. De voorbereiding van de beurs kost een jaar, met een team van zeven medewerkers. Het hele jaar door scout de afdeling Sales van HPR naar nieuwe winkels, wooninitiatieven en spelers op de woonmarkt. Prijsknallers worden geweerd. Voor het eerst wordt direct na deze editie een onderzoek gedaan onder de niet-bezoekers. ‘We willen weten waarom niet en hoe we hen met aangepaste marketing de volgende keer wel aanspreken.

Beleving
De doelgroep van de Woonbeurs zijn consumenten van tussen de 30 – 55 jaar, met name uit de Randstad, die (gaan) verhuizen, restylen, op kamers gaan. Oók nauwelijks veranderd. Wat is het belang-rijkste dat Daan heeft opgestoken in vijftien jaar organiseren van de belangrijkste interieurbeurs van Nederland

‘Als je goed in-speelt op de belevingswereld van de klant is succes gegarandeerd. En voor mij persoonlijk: als ik een bezoeker hier op de beurs op z’n knieën onder een bank zie kijken – om te zien hoe die is gemaakt – kijk, daar word ik nou blij van’.

 De Woonbeurs in cijfers, door de jaren heen

 jaar

 m2

 bezoekersaantal

 1993

 12.000

 50.000 

 1994- 1997

 18.000     

 90.000 - 100.000 

 1998 - 2001

 28.000   

 90.000 - 100.000

 2002 - 2007

 32.000   

 90.000 - 100.000 

beeld © HPR / Sanoma