Colour in Time biedt kijkje in kleurrijker toekomst

Kleur relevant voor ontwerpers, filosofen en wetenschappers

Yildiz Celie  woensdag 20 oktober 2010

Kleur is overal en tekent de wereld om ons heen. Niet alleen voor ontwerpers, ook voor filosofen en in de wetenschap is kleur een belangrijk thema. Een line-up aan sprekers en imposante persoonlijkheden, van Jongerius tot Platteel, luisterde afgelopen donderdag het syposium ‘Colour in Time” op. Inspirerend? Zekers. Maar of alle innovaties vlot dagelijkse praktijk gaan zijn, dat is maar de vraag.

Het boek Colour in Time/ Kleur in Beeld is helemaal nog niet af, desalniettemin presenteert ArteZ afgelopen donderdag het gelijknamig symposium in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Annette van de Zwaag, de initiatiefneemster van dit symposium én van het boek, bijt de spits af. Vanaf jongs af aan wordt zij geraakt door kleur. Ze illustreert haar passie tijdens het symposium met een aantal slides. Mooi. Een arsenaal aan ontwerpers, analisten en kunstenaars volgt haar; zij presenteren ook hún visie op kleur.

Installatie van kunstenaar David Batchelor

Installatie van kunstenaar David Batchelor

Heftig intro met CMYK
Gert Staal, designcriticus en moderator van het symposium introduceert de sprekers die hebben meegewerkt aan het boek. In de tussentijd rollen de namen over een projectiescherm... een bijzonder storend  effect . Maar misschien is het kleurencontrast van cyaan, magenta en yellow op een zwarte achtergrond te hard voor het menselijk oog?

Kleuren-DNA van het Rijks  //  Irma Boom
Het boek zelf is er dus nog niet, wel zien we een alleraardigste sneak preview door de (grafisch) ontwerpster Irma Boom. Deze preview maakt hebberig, het boek is helaas pas in januari verkrijgbaar. Aan de hand van andere uitgaven praat Boom over haar gebruik van kleur. Een leuk praktijkvoorbeeld: nu  ontwikkelt zij het kleuren-DNA van het Amsterdamse Rijksmuseum. Ook komt er een ‘Colourbook on nature’ uit, in samenwerking met Unesco.

Hella Jongerius      Caroline Bos      André Platteel

 

Lidewij Edelkoort      Irma Boom      David Batchelor  

Kleurbewustzijn  //  André Platteel
Koele kleuren, zachte tinten en warme tonen, CMYK en RGB. Een overdaad. Maar als je niet daadwerkelijk oplet, zie je helemaal geen kleur. André Platteel waakt voor het effect van achteloosheid; deze cultureel analist en filosoof  is er dan ook van overtuigd dat mensen meer kleur zien als zij bewuster worden van hun omgeving. “The colour of attentiveness”. Kijk, zie en ervaar kleur in je omgeving. Alles lijkt misschien vergrijst, maar er is meer kleur dan je denkt in onze urban environment. Wake up!

Grijze maatschappij  //  David Batchelor en Li Edelkoort
Beeldend kunstenaar David Batchelor vraagt zich af waarom er weinig kleur wordt gebruikt in de vormgeving van de letterlijke westerse samenleving, ondanks alle wel kleurrijke reclame-uitingen in onze maatschappij. Ook Lidewij Edelkoort reflecteert op dit gegeven in haar niet geheel opbeurende ‘The Grey Card of Life’.  Batchelor ondervond tijdens een van zijn kunstprojecten dat onze gebruiken nogal grauw zijn;  traditioneel droegen wij een stemmige hoed naar een feestje, Brazilianen van oudsher een gekleurde zonnebril. Tsja, da’s wel ’n cultureelhistorisch verschilletje. 

Kleur, vorm, verbeelding - tools voor de ontwerper

Breder industrieel palet  //  Hella Jongerius 
In de opinie van ontwerper Hella Jongerius voldoet het industriële kleurbeeld niet meer. Jongerius toont een van haar experimenten uit haar Colour Lab: de ‘Clay Colour Test’. Het hele scala aan kleurverloop van het koele blauwe licht in de morgen naar het warme licht de avond. Dit natuurlijk scala illustreert volgens Jongerius dat het tot nu gehanteerde industrieel palet uit nog veel meer kleuren kan bestaan of zou moeten bestaan. Jongerius hoopt en gelooft dat die industrie in de toekomst veel meer  variëteit zal ontwikkelen. Op de redactie denken we ook aan meer mogelijkheden in custom made (kleur op maat) en/of crowd sourcing (kleurbepaling door de massa).

Kleur als urban activator  //  Caroline Bos
Ook het architectenbureau UNStudio (van Caroline Bos en Ben van Berkel) houdt tijdens het ontwerpen rekening met de dageraad, de zonsondergang en het weer; alledrie hebben invloed op kleur. Volgens Bos is kleur vooral  een urban activator: kleurontwikkeling voor binnen de kunsten en op/voor festivals, niet zozeer in de architectuur… Grappig idee, na streetwear, nu streetcolour?

Kleur, vorm, verbeelding - tools voor de ontwerper

Opgaan in omgeving  //  Dai Fujiwara  (Issey Miyake)
Al heel wat benaderingen van kleur zijn de revue gepasseerd. Als je denkt dat je alles gehad hebt, blijkt maar weer dat de mogelijkheden oneindig zijn. Creative director Dai Fujiwara Dai Fujiwara van wereldberoemd modehuis Issey Miyake demonstreert dat exact naar en door de natuur gekleurd kan worden. In de spring/summer collectie 2009 heeft jeans precies dezelfde de kleur als het zeewater en die van stof exact de kleur van de jungle; de drager wordt één met de omgeving en gaat op in de horizon.

Industrie: hup!
Dit seminar brengt een overvloed aan kleur en inspiratie, maar of de meeste ontwerpers en studenten er in de nabije toekomst daadwerkelijk wat aan hebben vraag ik me af. De commerciële realiteit is toch dat zij het moeten doen met het kleuraanbod dat de (bijv. verf-)industrie aanbiedt. Ook hebben de meeste creatieven niet de vrijheid grootschalige projecten op te starten zoals deze voorlopers op het podium.

Kortom, hier dan maar een oproep aan die industrie. Word speelser, door experiment! Word flexibeler, met nieuwe methoden! Word sneller, want duurzaamheid roept! Kortom, industrie, faciliteer al het creatief denken en sla om naar een veel kleurrijker toekomst!