Successtory: dessinverkoop aan Oostenrijkse textielfabrikant

Monique Shaw  vrijdag 10 september 2010

In het atelier van Marianne Hoogstraten stromen de dessins uit schilderkwast en computer. Ideeën genoeg. Maar ja, wie wil ze? De ontwerpster peinsde zich suf hoe ze haar dessinontwerpen aan de man moest brengen. Talent en mazzel leidde tot Oostenrijk waar zij onlangs bij een fabrikant haar dessins presenteerde. Stylink reisde mee en legde dit werkbezoek vast. Er is hoop voor hoogwaardig textiel…

Rietveld én Vogue
Hoogstraaten is als kunstschilder en tekenares opgeleid aan de Gerrit Rietveld academie en afgelopen jaar ook afgestudeerd aan Amsterdamse Akademie Vogue als dessinontwerper. Haar textieldessins zijn “gedigitaliseerde handtekeningen”, handgemaakte decoraties die zijn geperfectioneerd met Illustrator en Photoshop. Hoogstraten start met haar dessins in een lastige tijd: katoenprijzen hoog, consument terughoudend, productie nog meer naar het Verre Oosten. Maar blijkbaar onderscheidt Hoogstraten zich …

Typisch!
Een textielagent uit het midden des lands zag enkele maanden terug haar dessinontwerpen en riep “duidelijk een Josef Otten-sfeer!”. De textielagent refereerde daarmee aan een Oostenrijkse printfabriek, gespecialiseerd in hoogwaardige stoffen voor de modeindustrie. De agent liet het niet bij een kreet maar regelde direct een afspraak tussen Hoogstraten en de fabrieksdirectie. 

 

    
links: Marianne bij hoofdingang Otten, rechts: rollen uit de fabriekscollectie

Experimentele Nederlanders
Ottens hoofddesigner Werner Hornstein en procuratiehouder (*) Roland Hollenbach ontvangen de  enigszins gespannen Hoogstraten in het hoofdkantoor in het Oostenrijkse Hohenems. De presentatie van de ontwerpen wordt door beide heren met  een zeer kritisch oog bekeken.

(*) algemene betekenis van een procuratiehouder: een bedrijfsmedewerker (vaak juridisch onderlegd) die bevoegd is om overeenkomsten te tekenen en prijsafspraken te maken.


met de klok mee: hoofddesigner Werner Hornstein,
procuratiehouder Roland Hollenbach, Marianne Hoogstraten

Hornstein neemt een duidelijke “Dutch influence” waar. Hij stelt dat de Nederlanders zeer kleurrijk en experimenteel zijn. Ook stoppen wij schijnbaar extra inspanning in onze ontwerpen waarmee we ons onderscheiden van andere Europese dessinontwerpers. 

 
Snelle Italianen en sierlijke Fransen
Volgens de hoofddesigner zullen bijvoorbeeld  Italiaanse ontwerpers niet gauw vogeltjes in hun ontwerpen opnemen maar maken zij veelal snelle computerdesigns. De dessins van de Fransen kenmerken zich door sierlijke bloemachtige taferelen. Hornstein spreekt uit ervaring; regelmatig bezoekt hij buitenlandse beurzen en vaak werkt hij met internationale ontwerpers.

    
op de productievloer

Hoge textielstandaard blijkt niche
De fabriek Josef Otten heeft door een eigen en eigenwijze koers het hoofd boven water weten   te houden. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in digitale stofprinting en richt zich nu op “kwaliteit” als niche in de markt. Klanten die een paar jaar geleden afhaakten keren geleidelijk terug naar dit baken van de Oostenrijkse textielindustrie. De klant ziet dat de Aziatische kwaliteitseisen anders (lees: lager) zijn dan de Europese normen. Voor dit hoogsegment is een hoge standaard vereist. Hornstein meldt dat de orders en productie dan ook toenemen, maar dat de individuele orders kleiner zijn.
 


Hornstein en Hoogstraten bekijken de testdruk

 
Digitale dimensies voor designers
Als we worden rondgeleid door de fabriek zien we enorme machines voor zowel de oude als de nieuwe printtechnieken. Met als laatste aanwinst de Colaris inkjetprinter. Hornstein meldt dat met dit apparaat een nieuwe dimensie is aangebroken voor designers als Hoogstraten; ongelimiteerd kunnen patronen en kleuren worden geproduceerd tegen redelijke kosten.

    
links: verschillende ontwerpen die nu in het productieproces zitten
rechts: de industriële textielprinter Solaris

Verkoopsucces toont toekomst
Hoofddesigner Hornstein blijkt onder de indruk van Hoogstratens werk en koopt ter plekke een ontwerp aan. Na wat zakelijke onderhandelingen wordt een contract ondertekend. De verbouwereerde (en blije) Hoogstraten wordt uitgenodigd om de volgende dag een bezoek te brengen aan de textieldrukkerij in het Tiroler Imst. Daar worden de dessins gedrukt met opnieuw de nieuwste printtechnieken. Het succes van deze reis ligt dus in de combinatie van oud en nieuw, van authentiek en technisch. Hoogwaardig textiel en bijzondere dessins hebben (weer) een toekomst...