Kisses, hugs and a lot of hearts!
Het wordt steeds belangrijker om iets vanuit je hart te doen; we realiseren ons dat wat er werkelijk toe doet in 't leven, gratis is. En het is helemaal van deze tijd om dat uit te dragen. Nog nooit heb ik zoveel hartjes om me heen gezien als de afgelopen tijd!
vlnr: Valentino pre-fall 2016, Agatha Ruiz de la Prada 2011, Stella McCartney resort collection 2014
update van blog 12-2-2014
Sweet with a bite
Het lijkt allemaal heel sweet, maar het hartje is de zoete romantiek voorbij, en zeker niet meer alleen rond Valentijnsdag populair. Je kunt bijna geen kopje koffie meer bestellen, zonder dat de barista je kopje zorgvuldig heeft voorzien van een latte art - hartje. Ook in de winkel zijn ze overal: op truien, jassen, shirts en jurkjes, op kussens, tasjes, servies, vazen en glazen. En als dan ook überstoere voetballers (en de paus!) het hartjesgebaar maken, en Eva Jinek haar talkshow in een blouse met hartjesprint presenteert... dat dus <3
vlnr: Maison SchiaParelli, Sonia Rykiel, Agatha Ruiz de la Prada
Ook komend (na)jaar zien we veel hartjes (of lippen) op onze kleding; heel wat ontwerpers lieten dat onlangs op de catwalk zien: Sonia Rykiel, Reinaldo Lourenco (heel stoer en elegant hartjes dessin!), Dolce & Gabana, Zuhair Murad, Giamba, Agatha Ruiz Dela Prada, Schiaparelli, Christopher Kane, Emilio Pucci, etc... En wat Dolce&Gabana betreft ontkomen ook mannen niet aan de hartjes-trend.
mannenharten - t-shirts voor mannen van Dolce & Gabbana
gezien in Glasgow - foto: Irene van Ophoven
De goedkope, rood/roze kleurencombinaties is veranderd in stoer, elegant en draagbaar, zoals bijvoorbeeld modemerken als Burberry laten zien. Hartjes worden in mode en interieurdecoratie afgewisseld met kussende lippen en/of met snorretjes, waardoor de ontwerpenfun worden. Hartjes zijn misschien zelfs punk geworden zoals Vivienne Westwood of Comme des Garcons hartjes gebruiken. Hartjes zijn in ieder geval steeds een uiting van een positieve emotie.
shirt en tas: Vivienne Westwood
Streetstyle in Rotterdam - foto: Irene van Ophoven
Deze positiviteit brengt bijvoorbeeld ook de Axe Peace reclame of de internetsite van The Nicest Place On The Internet waar je alle troostende, aanmoedigende en wat-je-er-ook-maar- in-wil-zien omhelzingen kunt vinden. We zijn inmiddels gewend geraakt aan de Like-button op Facebook. Een hartje zegt ook: 'I like you!'. 'Je bent niet alleen', of 'We heart It' zoals een van de nieuwe opkomende socialmedia-site het uitdrukt. Ook "free hugs" zijn overal te krijg (al is niet iedereen daarvan gediend).
Free hugs
Ook producten met fysieke omhelzingen en knuffels passen hierbij. Het ontwerp van de So Good Sofa van Puff and Flock (zie hieronder) vind ik bijvoorbeeld heel inspirerend. En onlangs was ik verrast door de kleurrijke en gepersonaliseerde teddyberen bij Build-A-Bear in Groot-Brittannië.
hartjes & lippen in het interieur. bron beeld links: DIY for teens beeld rechts: Agatha Ruiz de la Prada
links: bank van Heartseats, rechts: armchair Heart van Philip Bro
Het zijn allemaal maar voorbeelden van de 'sweetness' en positiviteit die we blijkbaar zoeken. In mijn visuele wereld schieten worden gewoon tekort: ik heb de afgelopen tijd een Pinterest Board bijgehouden van allerlei producten in winkels en andere uitingen die me over deze hartjes-hype zijn opgevallen. Misschien verras ik je. Ik wens iedereen in ieder geval een fijne Valentijnsdag toe. Volg je hart!
Gepersonaliseerde puzzel "we met here" van Map Marketing via Fab.com
Irene van Ophoven ontwikkelt stylingconcepten voor interieur, events, visual merchandise en productcollecties als vertaalslag van actuele trends en visuele merkidentiteit. Meer weten? Kijk op www.autrechoix.nl