Opgeleid tot visagist: hoe nu verder?

Hilde Schuemie  woensdag 21 april 2010

Hilde Schuemie geeft tips voor de startend visagist. Dat houdt in ieder geval in dat je moet netwerken tot je erbij neervalt, zeker ook online. Maak tijd voor time-for-print. "Wordt geen stalker", zegt Schuemie. "Rome en Parijs zijn niet in 1 dag gebouwd, een professionele visagistencarrière ook niet."

Je bent klaar met je opleiding en nu professioneel visagist! In gedachten zie je jezelf al achter de schermen, werkend bij een geweldige fashionshow of een shoot met topmodellen. Om je meteen maar uit de droom te helpen: dat duurt nog even... tenzij je heel erg mazzel hebt natuurlijk. Goed (digitaal) portfoliomateriaal en netwerkennetwerkennetwerken is het devies. Thank God for internet!

Allereerst zul je eerst een goed portfolio moeten opbouwen en daarin investeren. Binnen je opleiding heb je misschien al professionele shoots en/of shows gedaan als stage. Dat is mooi, dan heb je alvast iets om te laten zien en heb je al wat praktijkervaring. Nu moet je – vaak gratis – gaan samenwerken om je portfolio uit te breiden en/of te professionaliseren.

ervaring opbouwen met TFP (time for print)
ervaring opbouwen met TFP (time for print)
(beeld van show Anna Kampert, 2009)

Veelgemaakte fout
Een veelgemaakte fout is dat startende visa´s alleen foto´s willen waarop de make-up close in beeld is gebracht. Natuurlijk horen CU’s in je portfolio maar het gaat ook om sfeerbeelden. Opdrachtgevers kijken vooral met wie je hebt gewerkt, naar de foto zelf, de variatie en gepubliceerd werk. Foto´s waaruit blijkt dat je begreep wat de sfeer moest zijn en waar de make-up dus ondersteunend werkt voor het totaalplaatje.

Portfolio op orde
Zorg dat je portfolio er verzorgd uitziet; gebruik in je fysieke portfolio’s alleen foto´s op A4 formaat (of groter) en regel dat je de foto’s ook digitaal op verschillende formaten (zwaartes) beschikbaar hebt. Selecteer alleen die foto´s waar jij echt achter staat en die laten zien wat jij allemaal in huis hebt.

Onmisbaar: professional make up box
basic: de professional make up box

Professioneel online
Is je portfolio voor dit moment op orde? Dan begint het pas. Nu moet je contacten leggen met fotografen, modellen en stylisten. Begin het netwerken online; het net biedt grote mogelijkheden om jezelf te positioneren en om uiteenlopende contacten te leggen. Allereerst natuurlijk op dit platform dat je niet alleen een professionele context biedt maar ook in contact brengt met (foto- en media-)stylisten, fotografen en andere professionals. Met jouw persoonlijk stylinkportfolio, -url en -mailadres profileer je je professioneel in de markt. En met webblogs over wat je doet zet je jezelf verder ook inhoudelijk neer.

Online contacten leggen
Maar er is meer. Hyves bijvoorbeeld. Maak je eigen account, met relevante gegevens zoals opleiding, ervaring en je beste foto´s en plaats een link naar je stylink-portfolio. Hyves is met name goed om contacten te maken met andere starters als startende fotografen, via de accounts ‘fotoacademie’ en ‘modefotografie’. Ook zij moeten hun portfolio opbouwen.

Speur Hyves af naar modellen, fotografen en stylisten wiens stijl jou aanspreekt en word vrienden. Stuur een positieve krabbel of privé mail dat je graag een keer samen wilt werken voor portfolio-opbouw. TIP: geen bombardement aan krabbels, mails en zeker geen gadgets of nog erger, kettingmails! Hou het professioneel. En onthoud – heb de bereidheid om een fikse tijd time-for-print (tfp) te doen.

Teamgeest hoort bij het visagistenvak

samenwerken in een team hoort bij vakkwaliteiten visagist

Wees webbewust
Denk aan andere sites als Dutch Heaven - ontmoetingssite voor fotografen, modellen, visagisten en stylisten. Niet per se een overzichtelijk geheel maar wel heel uitgebreid. En ze organiseren Meet & Greet-dagen waar je fijn kan netwerken, van gedachten kan wisselen met collega´s, shooten en workshops doen. Model Mayhem is vergelijkbaar maar dan internationaal. Beide hebben ook forums, altijd handig en leuk! LinkedIn is echt een netwerksite voor professionals met verschillende groepen op het gebied van fotografie, styling, visagie en haarpro’s. Post je portfoliomateriaal (inclusief credits) op Flickr; dit verhoogt je online vindbaarheid, ook daar kun je lid worden van specifieke groepen.

Twitteren is imago
En verdiep je natuurlijk in Twitter, steeds meer een up and coming real time medium waarmee je interessante fora’s en collega’s kunt volgen en ook jezelf kunt profileren. Wees er wel alert op dat je niet wat in het wilde weg kakelt want het levert je wel een navenant imago op. En dat kan heel positief maar ook heel klungelig zijn. Wees je ervan bewust dat jouw online activiteiten heel lang traceerbaar (kunnen) zijn.

Zorg voor goed portfoliomateriaal (Etalage Martin Oostveen)
 goed en up-to-date  (geprint en digitaal) fotomateriaal in je portfolio!

Real life contact
Natuurlijk moet je je ook in levende lijve laten zien; bijvoorbeeld bij foto-exposities, shows en andere events. Zorg voor een professioneel vormgegeven en gedrukt kaartje (en heb die ook bij je als je op representatiepad gaat!). Een goede manier om op de hoogte blijven van wat er speelt en waar je moet zijn is het inschrijven op nieuwsbrieven van relevante sites (of de rss-feeds). Ook houd je hiermee je vakkennis op peil en weet je wat er in de markt speelt!

Maak heldere afspraken
Flink genetwerkt en word je benaderd? Blijf selectief met wie je een shoot doet, ondanks dat je dat in het begin vooral op TFP-basis doet. Let erop dat de fotograaf professioneel bezig is, met goede modellen werkt en - last but not least - hij/ zij mooie foto´s maakt waar jij wat aan hebt. Zichzelf respecterende fotografen kiezen een paar foto´s die zij de beste vinden en die krijg jij ook. Ga daarom niet eisen dat je alle foto´s krijgt die gemaakt zijn, zo werkt het namelijk niet. Maak goede afspraken over hoe je de foto´s aangeleverd krijgt en wanneer.

Portfolio-ervaring: ook shows!
doe diverse ervaring op, ook bij bijvoorbeeld shows

Aanhouden, niet stalken
Het wordt namelijk wel heel zuur als je letterlijk voor niets gewerkt hebt. Helaas heb je fotografen die het niet zo nauw nemen en kan het zo maar gebeuren dat je na weken wachten nog geen foto hebt. Stuur na twee weken een vriendelijk en geïnteresseerd mailtje. Krijg je geen reactie of ondanks een toezegging nog steeds geen foto´s: bellen! Je mag best op je strepen staan, zeker als de foto´s wel in zijn stylinkportfolio, website en/of Hyves staan.

Eh, vermijd wel stalkergedrag. Het is uiteindelijk iedereen zijn doel om betaalde opdrachten binnen te halen en als dat lukt, werken zij het liefst samen met mensen met wie zij vaker prettig hebben samengewerkt. Met jou dus! 

Bouwen aan je carrière
Je hebt inmiddels al aardig wat shoots gedaan en je wilt naar een hoger level? Investeer in een goede website. Dat betekent dus niet een in elkaar geflanste site door een neefje dat handig is met computers. Laat het door een pro bouwen en zorg dat jij zelf de site kan beheren zodat je foto´s en tekst kan toevoegen wanneer jij dat wil.

En blijf je realiseren dat ook dan het netwerken, deelnemen aan communities en updaten van je materiaal noodzakelijk blijft. Daarmee ben en blijf je (online) zichtbaar en bouw je je positie op. Rome en Parijs zijn niet in 1 dag gebouwd, een lange carrière als professioneel visagist ook niet. Het is stap voor stap naar de top. Ik wens je een mooie reis en veel plezier in ons afwisselende vak!