Trends Wonen 2011-2012

Irene Vermeulen  woensdag 07 november 2012

In de achteruitkijkspiegel

In de ABCD/ Craftscurator studio maken wij een fiks aantal trendpresentaties per jaar. Voor merken en retailers als de Bijenkorf of wehkamp.nl bijvoorbeeld, of voor leveranciers uit verre oorden, die producten willen ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de Europese consument.

Eens per jaar kijken wij eens kritisch naar de presentaties die wij 2 jaar geleden maakten voor dit seizoen. Wat waren ook alweer de maatschappelijke ontwikkelingen die wij schetsten? Welk consumenten gedrag signaleerden wij? En welke producten selecteerden wij die als inspiratie dienen voor nieuwe collecties? Tot welke nieuwe concepten heeft onze presentatie geleid?

home-mood

Eigenlijk vinden we veel van de informatie nog heel actueel. Consumenten zijn heel kritisch, maar staan open voor slimme oplossingen en creatieve innovaties. Hergebruik van materialen is populair, evenals producten met een doorleefde look en feel. Merken moeten een eigen gezicht tonen en achter producten moeten bijzondere verhalen schuilgaan. De klant wil zelf doen, of de hand van de maker in een product terugzien. En eerlijk is eerlijk: de zeer strakke designs die we toonden in de dia Inventive- Tabletop hebben we niet veel teruggezien. Maar die trend is daarmee een kans voor bedrijven: producten die zowel modern als handgemaakt zijn. Wie pikt het op?

trends-home-deco-1-1

Trendpresentatie wonen 2011-2012
Hieronder vind je onze trend presentatie wonen voor 2011-2012. Vele designers, buyers en exporteurs hebben hiermee gewerkt in de afgelopen 2 jaar. Tijdens een design workshop in Peru maakten exporteurs op basis hiervan hun eigen moodboards. In Indonesie begeleidden wij leveranciers in het ontwikkelen van collecties, die vervolgens op de LifeStyle Vietnam beurs getoond werden. Tijdens de beurs presenteerden we deze trends aan een zaal met 100+ exporteurs, die gretig met de informatie aan de slag gingen.

Inmiddels hebben veel van de nieuw ontwikkelde producten hun weg naar de Europese markt gevonden, en is onze missie compleet. Maar natuurlijk hebben wij de ambitie om nog meer inzichten, informatie en inspiratie te bieden aan bedrijven die woon accessoires en woontextiel op de markt brengen. Daarom creeerden wij de Craftscurator Trend Guide 2013, barstensvol handmade design. Bekijk de preview of koop ‘m meteen in PDF of print. Ondertussen werken wij aan de Craftscurator Trend Guide 2014, die in januari 2013 gelanceerd wordt. Schrijf je in voor de newsletter om op de hoogte gehouden te worden van previews, kortingen en events.

Irene Vermeulen is Craftscurator. Zij ontwerpt producten en ontwikkelt assortimenten voor de woonbranche. Ze is gespecialiseerd in handmade design, geeft een trendboek uit en organiseert events.