Lifestylebeurs Amsterdam Exclusief mist eigenheid

185  donderdag 29 april 2010

Afgelopen week vond op het Amsterdamse Westergasterrein voor de eerste keer de lifestylebeurs Amsterdam Exclusief plaats. Het pand De Gashouder bleek gestoken in een klassiek pak voor deze high-end beurs, waarmee het bureau Interevent de interesse van het “nieuwe goud” probeert op te wekken. Voor Stylink ga ik eens kijken en ik vraag me daarna af: is er wel behoefte aan deze nichebeurs?

De exposanten, 85 in totaal, zijn high-end specialisten uit Nederland en België. Zij onderstrepen tijdens de beurs een luxueuze levensstijl met kunst, cultuur, woondecoraties, exclusieve kleding en meer. Met traditionele, degelijke stands doen zij hun uiterste best om de beurs een succes te maken voor eigentijdse levensgenieters.


Op zoek...

Vernieuwende luxe of oubollig
De klassieke klanken van Vivaldi staan synoniem voor de originaliteit van de tentoongestelde producten. Maar het geheel - met flink wat producten die zijn vervaardigd met traditioneel vakmanschap zoals zilveren tafelstukken en schitterend antiek, maar ook bubblebaths en sauna’s – komt eerder oubollig over dan als trendy, vernieuwende luxe.

Genieten van ambiance
Nou zijn trendy spullen, laat staan trendspotten, niet per se interesses van Gooise ladies. En waarschijnlijk zijn zij dus ook niet direct op zoek naar ’t hipste en ’t nieuwste. Rondlopend hoor ik heel wat dames met een Amsterdam-Zuid-accent die zich uitstekend lijken te vermaken. Zij lijken te genieten van “fraaie producten in een culturele ambiance”, laten we het zo noemen.


Antiek van De Eikelhof

Werving aan de winkel
Volgens een standhouder zijn het juist dames als deze die de beurs op de kaart moeten gaan zetten. Kan. Zou kunnen. Misschien. Wellicht.  Maar dan moeten het er wel heel wat meer zijn. Vandaag is het niet bijster druk, op andere dagen was het schijnbaar nog stiller. Mocht er inderdaad een volgende editie komen dan is er onder de doelgroep nog heel wat wervingswerk aan de winkel.

Hip en gepimpt
Overigens zijn er naast al het klassieke fraais ook wel enige hippe producten te spotten. Zoals het hergebruikte servies van Potterysupreme dat weemoedig servies samenbrengt in een keramieken odepilaar. Bestaat al een paar jaar maar blijft bijzonder. En een andere nouveautés als de “opgepimpte” dekens van Seconda Vita.


Mooie assorti aan dessertglaasjes (Pauline & co)

Eigen maakt mooi
Ik tref een prachtige sieradenlijn van Comes Sei Bella, met een inspirerende filosofie over de jeugdigheid en perfectie van modellen en vrouwen die er straks allemaal als Barbies uitzien. Esthetisch verantwoord is dit resultaat mogelijk wel, maar wel eentje zonder inhoud en zonder karakter, gedepersonaliseerd. Het is juist het persoonlijke en het eigene wat een mens zo mooi maakt, volgens ontwerpster Suzanne van dit merk.

Beurs behoeft onderscheid
Haar filosofie zou ook kunnen slaan op Amsterdam Exclusief. De buitenkant ziet er standaard mooi uit, maar wat de beurs zou onderscheiden is een sterker en eigener identiteit, die een diepere betekenis en interessantere context geeft aan de geëtaleerde producten. Zoals de beurs nu is, voelt het als twaalf in een dozijn. Mooie producten: ja; prettige locatie: ja, onmisbaar: nee. Misschien moet de organisatie eens met Stylink om tafel voor een onderscheidend concept…

Relevantie verhogen
En sowieso moeten de organisatoren de doelgroep zo hevig verleiden dat de gangpaden crowded zijn, wat op zo’n relatief kleinschalige beursvloer moet kunnen lukken. Want (te) weinig publiek - hoe fraai, eigen of compleet een publieksbeurs ook is - resulteert in (te) weinig relevantie.

(Beeldreportage hieronder) 

» Moderne interieurinspiratie
» Beeldrepo Salone di Mobile, Milaan (2010)

BEELDREPORTAGE AMSTERDAM EXCLUSIEF 2010 


Entree beurs

 


"Ik hoor Vivaldi al..."


Exclusieve beurs, exclusieve bezoekers.



Niet veel maar wel enige mode is te spotten op de beurs,
hier shawls van studio Hielian.


Opgepimpte verhuisdekens van Seconda Vita


Ook veel kunst op deze beurs
(dit werk is van schilder Edith Snoek / galerie Terbeek)


Magisch realisme doet het ook goed, hier een doek van schilder Judith Lansink


Een element op de keramieken ode van Potterysupreme van...


...stylist/eigenaar Lucelle van de Berkt.


Typisch een stand die een stylistenhand had kunnen gebruiken.


Elsbeth van Olffen van KelimsandMore licht het verhaal achter dit tapijt toe.


 Flink wat schitterend tafelzilver op Amsterdam Exclusief.


Voor sommige stylingopdrachten zijn klassieke elementen nodig;
in de stand van Pauline & co vind ik een aardig aanbod.


Ontwerpster Suzanne van 'Come sei Bella'


Het viel te verwachten, huiden en vachten, op zo'n klassieke beurs.
(Dit gevelde assortiment is van handelaar Lambert de Groot)


Dit zijn geen letterlijke schilderijen, maar glaspanelen (van Jacqueline de Vries).


"Heel Interessant" bij ...


...Heel Wit, medewerkster Mirjam Boon lacht ons toe.


Rijke, bijzondere stoffen (van Les Tissus)


Marianne Zwaneveld van Muraliter


Duidelijk is dat De Gashouder een schitterende locatie is voor een dergelijke beurs.


"Sfeervolle ambiance."