Nieuwe interieuropleiding NIA: Professionals missen vakkennis

NIA Academie  maandag 02 augustus 2010

NIA - vakcursussen voor de interieurprofessional‘Bij veel interieurprofs ontbreekt het aan praktische en actuele vakkennis.’ René Verhoeven, directeur van opleidingsinstituut NIA ACADEMIE is stellig in zijn uitspraken. Vanaf komend najaar biedt het nieuwe opleidingsinstituut specialistische vakcursussen voor interieurstylisten, interieurontwerpers en interieurarchitecten en medewerkers in de woonbranche. 'Een concept is leuk én nodig, maar daarmee red je het niet in de interieurpraktijk'.

Interieurvormgever en docent Verhoeven (1963, Zevenaar) start opleidingsinstituut voor de interieurbranche NIA ACADEMIE na 15 jaar in de praktijk en in het onderwijs te hebben gewerkt: als interieurontwerper en docent interieurontwerp en –tekenen. Een aantal factoren gaf bij Verhoeven de doorslag: ‘Onzekerheid bij veel studenten over hun eigen kunnen, onvoldoende aansluiting op de praktijk, de actuele eisen uit de opdrachtenmarkt en het huidig onderwijsaanbod’. 

NIA onderwijsmethodiek: procesmatig leren in praktische modules

NIA's onderwijsmethodiek: procesmatig leren in praktische modules.

Na het concept komt de praktijk
Een nieuwe opleiding dus, met een directeur/oprichter die een heldere visie op het interieurvak en op creatief onderwijs heeft. Verhoeven: ‘Het accent bij opleidingen voor interieurvormgeving en –styling ligt op conceptualisering, vernieuwing en persoonlijke ontwikkeling. Dat zijn inderdaad belangrijke punten. Wat helaas teveel achterwege blijft is de ambachtelijke kennis die je nodig hebt om praktijkopdrachten optimaal en zelfverzekerd te kunnen aanpakken’.

Technische kennis is meerwaarde
Ook is volgens de directeur het algemeen publiek al goed geïnformeerd over interieurtrends en – producten. Het internet, woonprogramma’s en tijdschriften ontsluiten allerlei trendinformatie; als interieurprof moet je meer in huis hebben. Verhoeven: ‘Met technische kennis en commerciële vaardigheden heb je een belangrijke meerwaarde.’


Lichtplan van Annelies Valentijn, interieurarchitect en docent Verlichting bij NIA.

Optimale vakkennis
Er zijn al zo veel interieuropleidingen, -cursussen, -trainingen en -workshops. Voegt NIA werkelijk wat toe? Verhoeven: ‘Ja. Anders zou ik er niet aan beginnen. Ik krijg vragen van mijn studenten; ze zoeken naar die specifieke kennis. Ook zie ik dat sommige collega’s daarover niet beschikken. Een voorbeeld: als interieurstylist krijg je vragen over een lichtplan. Als jij niet weet wat technisch mogelijk of onmogelijk is of niets van lichtbronnen, dan kun je nooit het juiste advies uitbrengen. Laat staan een optimaal ontwerp maken. Dat geldt voor stylisten, ontwerpers maar ook adviseurs in woonwinkels’.

NIA’s cursusaanbod
NIA richt zich op (startende) professionals: interieurontwerpers, interieurstylisten, interieurarchitecten en medewerkers in de woonbranche. De docenten zijn specialisten uit de praktijk. Het cursusonderwijs van NIA start in het najaar van 2010, met Badkamerarchitectuur Ontwerpen (Techniek of Trends),  Verlichting ( Particulieren  of Project), Interieurtekencursussen (Basis of Perspectief), Acquisitie, Computervaardigheden (Apple) en twee oriëntatiecursussen (Interieurstyling of Interieurarchitectuur).  In alle ontwerpcursussen moet de cursist ook een ontwerpofferte opstellen. Waarom eigenlijk?

Meerwaarde van interieurprofessional zit niet alleen in trendkennis...

De opdrachtgever is trendbewuster;
de interieurprofessional moet zijn meerwaarde bewaken.

Offerte is basis
Verhoeven haalt een onderzoek aan van het Centraal Bureau Wonen (CBW), waarin wordt benadrukt dat scholing naast interieur- en productontwerp ook op commerciële aspecten en op klanten moet zijn gericht. ‘Een offerte maken is een basic skill die je als freelancer moet bezitten; hij geeft inzicht in de werkelijke kosten en is als het ware een contract. Dat is ook voor zakelijke en particuliere opdrachtgevers natuurlijk essentieel. Dit is bijvoorbeeld zo’n aspect dat je op een doorsnee opleiding niet leert. Een goede offerte kan in de praktijk veel narigheid voorkomen. En je haalt er je opdracht wel of niet mee binnen’, stelt Verhoeven.

Online marketing voor de interieurindustrie 
Die commerciële focus verklaart waarom de NIA ook voor marketing- en salesmedewerkers in de interieurbranche een specifieke training aanbiedt. Daarin leren deelnemers de basisvaardigheden voor het ontwikkelen en uitvoeren van een online marketingstrategie. ‘Onze branche moet zich digitale media eigen maken en gebruiken. Online is ook voor de interieurbranche een onvermijdelijke ontwikkeling die nieuwe kansen biedt.’

'Als interieurprofessional moet je een leven lang leren', stelt Verhoeven.
Verlichting, zowel sferisch als technisch...

Procesmatig onderwijs
Ook opvallend aan de NIA-vakcursussen is dat ze zes dagdelen of langer duren. Kan dat wel met die volle agenda’s? Verhoeven: ‘Aan workshops van een dag heb je nauwelijks iets, je onthoudt gewoonweg niet wat er is behandeld. NIA’s didactische methodiek gaat uit van procesmatig leren, met veel informatie, onderlinge discussie en klassikale bespreking, zelf opdrachten maken en toetsing aan de praktijk. Eventueel kun je als cursist ook werken aan je eigen praktijkopdracht. Onze procesmatige aanpak beklijft; zodoende heb je er daadwerkelijk wat aan.’

Bij NIA: interieurtekenen: basis en perspectief
Bij NIA leer je ook interieurtekenen: basis en perspectief.

Een leven lang leren
‘Als professional moet je naar mijn mening elk jaar aan bijscholing doen’, benadrukt Verhoeven. Geldt dat ook voor hemzelf dan? Verhoeven lacht. ‘Ja. Ik ben oorspronkelijk opgeleid als modevormgever aan St. Joost in Breda. Mijn hele carrière heb ik al baat bij de technische materialen- en stoffenkennis die ik daar heb opgedaan. Ook voor mijn werk als docent trouwens! Recentelijk heb ik een extra studie van twee jaar in pedagogiek en didactiek afgesloten.’ Twee jaar, dat is niet misselijk. Verhoeven: ‘Bijscholing is noodzakelijk voor iedere creatieve professional. Dus ben je interieurontwerper, interieurstylist, interieurarchitect of medewerker in de woonbranche? Stilstaan mag niet. En dat is eigenlijk heel leuk, want het betekent een leven lang leren.’  

» Site van NIA
Beeld: NIA, René Verhoeven; Flickr - CC: Rouge Designs, Pam Bourne, JustinRYap