Bas Kosters pimpt Heineken-vintage

Hadewych van Middelaar  maandag 26 januari 2009

Hilarisch en decent, de nieuwste presentatie en collectie van Bas Kosters. De ontwerper heeft in samenwerking met de Dutch Fashion Foundation en beverageproducent Heineken een exclusieve collectie gepresenteerd. Vanaf vandaag in de winkel: Heineken’s Beat Collection by Bas Kosters. Bij de persconferentie afgelopen zaterdag: geen kledingstuk te zien. Honderden fashionistas moesten door Amsterdam crossen naar een bijzondere lancering.

Felle kleuren, geprinte tekeningen van eigenaardige (maar heel leuke) poppetjes op de kleding en een flinke rol voor sex in het ontwerp. De kenmerken van Kosters. Naast kleding ontwerpt hij accessoires, poppen en schilderijen. Ook is hij ook een performer met zijn band Superior Experience. Ik ben fan en benieuwd naar de onverwachte combinatie van deze excentrieke designer en het commerciële beveragemerk!

de kenmerken van Kosters

Papieren smaakmakers
Het promocentrum Heineken City in de Amsterdamse Amstelstraat is een soort experience. Overal gadgets van het biermerk; de bomen en het bos… Waar is het werk van Bas? Op naar beneden. Daar vind ik kleding van glossy papier met kleurige prints en teksten aan hangers en op torso’s. Natuurlijk, Bas geeft niet zomaar zijn collectie prijs voordat de presentatie is begonnen. De prints bevatten teksten en fotoachtige collages van Bas en zijn band. Nieuwsgierig bekijk ik een paar shirts.  Even denk ik: ‘hij heeft eigenlijk ‘n Daryl van Wouw-stijl!’. Totdat ik me realiseer dat ook die ontwerper hier een collectie heeft. Ahum.



Vintage en merkwaarden
Angelique Westerhof (Dutch Fashion Foundation) en Floris Cobelens (marketingdirecteur Heineken) vertellen enthousiast over de samenwerking. Bas vertelt dat hij vindt dat deze ‘global brand’ een premium uitstraling heeft waaraan hij zijn merkwaarden graag verbindt. In 2006 verwerkte hij in zijn collectie ‘Dans les rues d’Amsterdam’ al Heineken-parasols. Hij toont zijn inspiratiebeeld voor het ontwerpen van deze collectie; vintage Heineken-prints, opgeduikeld uit de oude archieven van het bedrijf.

de H-shop met H, H, H en nog eens H

Krassen en verven
Diverse collages passeren, met originele prints van flesjes en feestelijke (drink-)gelegenheden als carnaval, het park , de barbecue. Verdere inspiratie in Bas’ presentatie: Pop Art, primaire kleuren en de jaren ’80. Over de vintageprints is gekrast en geverfd. ‘Dit is verwerkt in een collectie comfortabele sport- en jeanswear’, vertelt Bas. Aan het einde zien we een paar foto’s van zijn band en een aantal modellen in de kleding maar het is slecht zichtbaar. Waar blijft die collectie nou toch?

de H-shop met H, H, H en nog eens H →

Ludieke foodstyling
Dan vraagt Bas of we willen aftellen om de taart aan te snijden. ‘Twee, een, nul!’, schalt de zaal. Een model springt uit een papieren box met confetti door de lucht. Nice! Taart komt voorbij maar ook ludieke happen: vlammetjes half uitstekend uit een luciferdoosje, een minikaasje in een waxinelichthoudertje, een injectiespuit met snert, cd’s met een blaadje sla en een bergje garnalen, en kopjes met mosselsnacks. Aan foodstyling dus geen gebrek! Aan persmateriaal trouwens ook niet. In de press goody bag: een poster/flyer met informatie over Bas en de collectie, een dvd met foto’s, een cd met ‘n nummer van Bas, het verplichte biertje. Om de collectie te zien moeten we naar de Heineken Experience aan de Stadhouderskade. De gasten worden met speciale auto’s vervoerd. Jammer, ik ben met de fiets…

Feestneus en fluitgeluid
Ook op de nieuwe locatie: geen collectiestuk te zien. Ik vraag het aan Perijn Hoefsloot van Heineken. Hij zegt: “Dat komt allemaal nog, we houden iedereen nog even in spanning”. Dan betreedt een figuur met meganeus, snor en bril (je kent het wel: uit de feestwinkel) het podium. Er klinkt een schel fluitgeluidje. De collectie verschijnt.

bad boy Bas himself
bad boy Bas himself

Orgy-like lancering
Bas Kosters en zijn bandleden van Superior Experience dragen de nieuwe kledinglijn en spelen het rauwe stampnummer ‘Beer’ dat ik eigenlijk best leuk vind. Bas maakt voor iedere collectie een nieuw compositie. Op het podium ontstaat één groot feestgedruis met modellen en bandleden die in een grote spring/lig op de grond/orgy-like bedoening performen. Het ziet er flitsend uit!

band Superior Experience

The Beat Collection
De collectie bestaat uit 12 unisex items met all over prints van Heineken-flesjes en -blikjes. Broeken, shorts en leggings. Standaard katoenen longsleves en t-shirts. De kleuren zijn overheersend zwart, wit en rood. De lange blouse/overhemd met zwart/wit Amsterdamse pandjes-print heeft mijn aandacht. Op de longsleeve herken ik de uitnodiging terug: een afbeelding van twee oogjes, een neus en een mond van bierblik en -fles.

band Superior Experience

Onvergetelijk spektakel
Door de prints krijg ik associaties met Andy Warhol en zijn soepblikken. En er staat wel erg veel Heineken op. In elk geval ga ik de kleding in de shop bekijken. Dit spektakel zal ik niet snel vergeten, met deze lancering: echt Bas Kosters, heerlijk hilarisch. Deze collectie: niet slecht maar ook wat netjes en decent, noem het een commerciële Bas-collectie.

band Superior Experience

» Bas Kosters
» Andy Warhol Museum

bronnen beeld: collectiefoto's © Marc Deurloo; Heineken