Talkin'Food: Venusfoodtrend

Marjan Ippel  zondag 07 september 2008

Doelgroepeten, voeding specifiek gericht op bepaalde doelgroepen, is niets nieuws. Babyvoeding, sportersdrankjes, astronautenvoer – het is allemaal gefundenes Fressen. Maar eten expliciet gericht op een van de seksen was in de westerse wereld tot nog toe een nauwelijks ontwikkeld fenomeen (in tegenstelling tot landen als Japan). De gender foods die nu op de markt verschijnen zijn vooral gericht op vrouwen. En dat is niet voor niks. In de huidige womenomics zijn vrouwen de grootste trendsetters. Ook op het gebied van food. Food=fashion.

Vrouwen hebben met eten al net zo’n gecompliceerde relatie als met mannen. Beide vaker wel dan niet iets dat ze ‘love to hate'. Misschien wel omdat ook eten tot nog toe vooral een door mannen gedomineerd fenomeen was. Ook al was het aanrecht lange tijd het enige recht van de huisvrouw, de man bepaalde het menu. In restaurants, maar ook in het winkelschap. Die tijden zijn voorbij: food=fashion en in de woorden van gendertrendwatertje Crystal Clear zijn ‘women in control’.

Veroveren over het bord
Dat werd tijd ook, want sinds jaar en dag zijn het vooral vriendinnen die trouw een groot deel van de trendrestaurants bevolken. Immers, vrienden gaan niet samen uit eten, maar naar de kroeg (tenzij homo). De restauranttafel wordt door mannen strict ingezet als veroveringstechniek ten aanzien van de andere sekse, óf bij fiscaliseerbare massages van (potentiële) klanten.

Vrouwelijke tafelinvloed
Nu vrouwen ook massaal aanschuiven bij het zakendiner, bepalen zij meer en meer de inhoud van het formele zowel als het trendy restaurantbord. Vandaar bijvoorbeeld de groeiende aanwezigheid van lichte vegetarische en visgerechten op de menukaart. Naast typische vrouwenverschijnselen als comfort food en desserts. Dat de vrouw en haar zoetzucht trendsettend zijn, bewijzen ook de titels van Queen of pop Madonna's nieuwste album, Hard Candy, en haar bijbehorende wereldtournee, Sticky & Sweet.

The Ladder of succes
Sinds vrouwen net als Angela Merkel en haar internationale politieke topcollegae afstevenen op de bovenste sporten van de maatschappelijke ladder met bijbehorend inkomen, worden ze voor de industrie richtingbepalend voor de ontwikkeling van de economie (in de States 'womenomics' gedoopt) en nieuwe producten. Doehetzelfzaak Karwei richt zich met haar magazine Ziezo zelfs exclusief tot de klussende vrouw.

Bioshoppen en hormonen
In food is het niet anders. De wellnesshype, anti-aging, medische en verdiepingshypes zijn allemaal typische vrouwenverschijnselen. En het kan ook geen toeval zijn dat kinderen steeds vaker worden gesignaleerd in het restaurant. Vrouwen domineren zo niet meer alleen de kledingmarkt, maar op dezelfde manier ook steeds meer de foodmarkt.
Bijvoorbeeld met vrouwendrankjes en in Parijs bestaan zelfs restaurants die hun gerechten in mannen- en vrouwenporties serveren. Bovendien blijkt het overgrote deel van de ‘bioshoppers’ vrouwelijk te zijn. Zij shoppen de natuurlijke producten vooral vanuit bepaalde (hormonale) gezondheidsbehoeften. Productontwikkelaars komen hen daarin tegemoet.

Golf van male genderfood
Naast de vrouwen(gezondheids)drankjes groeit het aantal vrouwvriendelijke voedingsrepen. Vrouwen hebben nu eenmaal andere voedingsbehoeften dan mannen. Tijdens zwangerschap (met foliumzuur) of menopauze (kalk, vitamine D), bij vrouwenaandoeningen als borstkanker en in de eeuwige zucht naar gewichtsafname en schoonheidstoename (antioxidanten, omega-3, vitamine D). Een goed voorbeeld is het Franse functional-foodmerk voor zwangere vrouwen dat repen, sapjes en tisanes op de markt brengt met zwangervriendelijke bestanddelen als ijzer, fosfor en magnesium.
Dankzij de vervrouwelijking van economie en maatschappij, worden vrienden ineens ook steeds vaker samen aan de informele restauranttafel gesignaleerd. Krijgen we straks een golf mannelijk genderfood.


Top 3 Venusfood:
1. Comfortfood:
Voedsel dat je eet om er troost uit te putten. Vaak (onbewust) omdat dit type voedsel bepaalde stoffen bevat waarvan je geest een oppepper krijgt. Het bekendste voorbeeld is chocola, dat bovendien een perfect beautyfood is (zie hieronder).
2. Beautyfood: Ook 'functional’ of ‘cosmetic food’. Voedsel dat je eet om er expliciet mooier van te worden. Dat wil zeggen: met een stralende rimpelvrije huid, volle lippen en borsten, plus een strak lijf.
3. Vrouwendrankjes: Van bubbelend rosébier en dito cidermixjes tot bubbelende wijn en cocktails - producenten promoten eigenlijk alles wat geen 100% bier is als vrouwendrank.
» Talkin'Food

bron beeld: Flickr ~ entelepentele (creative commons)