Duurzame evenementenstyling

Wai Men Chim  vrijdag 14 augustus 2009

Drankje hier, feestje daar. Een event is de perfecte plek voor promotie en netwerken. En evenementstylisten zijn bij uitstek de professionals om een event piccobello aan te kleden, naar grootte, doel en wens. Maar de styling van een event, kan dat ook duurzaam en ecologisch, want dat is toch hip? Ja, dat is hip en ja, dat kan!

Iedereen houdt wel van een feestje, maar vooral bedrijven of zelfs landen proberen elkaar telkens opnieuw met events te overtreffen. Kijk maar naar de Olympische Spelen, een wereldwijde happening. China spendeerde 27 miljard euro aan hun editie van dit wereldwijde sportevent. Amerika kan er ook wat van - het spendeerde 160 miljoen Amerikaanse dollars voor de beëdiging van Barrack Obama. En de stad Apeldoorn had maar liefst 650.000 euro begroot voor de - uiteindelijk - zo tragisch verlopen Koninginnedag 2009.

Flogos, nu ook in Nederland
Flogos, nu ook in Nederland (zie verder)

Onduidelijke cijfers, inspirerende voorbeelden
Deze cijfers illustreren dat er in de evenementenbusiness flink wat geld omgaat. Hoeveel precies is echter niet te achterhalen. En hoeveel procent van dat onbekende bedrag wordt uitgetrokken aan duurzaam aangeklede events al helemaal niet. Logisch, want duurzaamheid is weliswaar hip maar zeker nog niet tot alle geledingen en accountants doorgedrongen. Ok. Maar groot of klein, corporate of privé - wat zijn eigenlijk duurzame mogelijkheden binnen eventstyling? De redactie ging op snor, naar suggesties, naar meningen.

In de lucht
Event in de buitenlucht? Maak dan gebruik van die ruimte boven je! The sky is the limit! Flogos is een zeepproduct dat naar eigen keuze te vormen valt. Na 30 à 40 minuten lost de Flogo zich op, geheel milieuvriendelijk en wel zo opvallend! Je bedrijfslogo, ijsberen of bloemen - je vult de lucht met jouw ontwerp.

 
Flogos van Mickey Mouse

Op de vloer
Greengraffiti gebruikt de hogedruk spuit voor een brutale reclame-uiting op de vloer. Kan het niet nog brutaler? Creatieven laat je skills zien!

Greengraffiti
werkstudent na hoge druk


de actie van Elle in Amsterdam

 

Professionals aan het woord

Monique Tieleman, eventstylist
Monique Tieleman,

Zeker is milieubewustzijn belangrijk binnen styling! Ik probeer eraan te denken bij opdrachten en binnenkort ga ik zelfs een nieuwe workshop aanbieden, voor kinderen. Daarin wordt op een educatieve manier gesproken over ecologisch verantwoord zijn. Denk aan: eigen papier maken, je eigen tuinkers verbouwen, weckpottenrecycling waarin mos groeit. Mijn doelgroep bestaat meestal uit kinderen tot 10 jaar; ook zij worden zo bewuster. Als ik hen op spelenderwijs leer hoe de natuur in elkaar zit dan heb ik mijn steentje bijgedragen, vind ik. Want dat zij dit leren is onze toekomst.

 

Water als afval
Evenementen en enorme bergen afval (die ook nog afgevoerd moeten worden). Herkenbaar? Het is dus zaak om te proberen eventtrash te minimaliseren. Het Engelse bedrijf CURB liet zich inspireren door een waterfontein en een spelend kind dat waterstralen achtervolgt. Wie herkent dit beeld niet? En intelligent toegepast water maakt bij mensen het Wow!-of Ooohhh!-geluid los. CURB zet water op spectaculaire in als marketing- en promotietool, ook goed te gebruiken voor eventstyling. Zonder vieze troep achteraf, dat beetje water droogt wel op...


dit alles kan dus met water

Geen waterpret, maar winterpret
Misschien denk je: 'Leuk hoor, dat water, maar zo warm is het niet in Nederland'. Geen nood! Voor de winterdagen, als de straten bedekt zijn met een witte laag, heeft CURB ook snowtagging.

snowtagging, waarom niet voorzien van een kleurtje?
snowtagging, waarom niet ook nog voorzien van een kleurtje? (natuurvriendelijk natuurlijk!)

Eten
Food en foodstyling zijn onlosmakelijk verbonden aan eventstyling, zeker als een bedrijf de opdrachtgever is. En bij bewust stylen hoort ook gezond eten ... adieu Vlammetjes. Een appel is een gezonde keuze, en waarom dan niet meteen het  logo van het bedrijf erin? Het kan op verantwoorde wijze (met lasering) en is nog geinig ook. Aanbieders van appel + logo zijn bijvoorbeeld Promothing. Je moet er wel manden vol van bestellen, dat wel...

 

appeltje voor de dorst?

Maar met alleen appels maak je de gasten niet blij, dus uitpakken met gezonde waar! Wat denk je van eieren, walnoten, sinaasappels of een kiwi, voorzien van logo, naam of verhaal? Allemaal te vinden bij Greengiving.

jouw logo op een eijouw logo op een walnoot
jouw logo op een ei of een walnoot

sinas met jouw sloganja, dit is een kiwi!
geen logo, maar tekst? sinaasappel of kiwi is een leuk alternatief

Grote tuin en genoeg tijd? Dan natuurlijk DIY-appels!

stickers maken
1) stickers maken

appels plakken
2) appels plakken

oogsten maar!
3) en oogsten maar!

Ok, het duurt natuurlijk wel een paar maanden, maar dan heb je ook iets unieks!

Boeketsnack
Zijn het eetbare bloemen of zijn het fruitbloemen? Wat de correcte term ook is, het is fruit in de vorm van een bloem. Leuke eetbare boeketten op eventtafel! Echte bloemen kosten transport en manuren, leveren uitstoot van CO2 en worden na een middag event veelal weggegooid. Afval! Waarom dan niet eetbare bloemen? Hier een aantal "boeketten" van FruitFlora.

mooi, lekker en gezond
mooi, lekker en gezond!

kleurrijk en eetbaar
kleurrijk en eetbaar

En soms kan het ook heel simpel. Waarom niet je logo, bedrijfsnaam of portret opbouwen met bekertjes drank? Zie hier de Aroma Lisa, opgebouwd uit 3604 kopjes koffie tijdens de 12th Annual Aroma Festival in Sydney's Rock district.

kop je koffie?
Tip van de redactie: doe het met chocomel en melk - want wie heeft er zin in kouwe koffie?


de koffiejuffrouw heeft het druk!

Projectie
Geen troep, dus ook geen afval en het kan meerdere keren worden gebruikt. Gebouw + projector = verbluffend resultaat van NuFormer.

projectietechniek op bestaande gebouwen!
nep of echt? Het is een combi!


projectie op gebouwen

Projectie-apparatuur werkt! Zie hieronder een gewaagde "ontsnappingsactie" van vier mannen bij de Bijlmerbajes, Amsterdam. De spotlights en sirene gingen in no minute af. Don't try this at home...


de Bijlmerbajes is er tenminste snel bij!

 

Pasje hier en pasje daar
Op veel events krijg je tegenwoordig een goody bag (vooral bij Fashion Events, waar ze opvallend vaak ondankbaar worden neergesmeten). Het bedrijf ecocard heeft een leuk alternatief: vier verschillende ecokaarten, van een beetje tot helemaal eco. Hup - een tegoedje en een leuke tekst erop. Makkelijk te produceren, weinig handling, bijna geen afval.

(Überhaupt een goed alternatief voor cadeaukaarten, deze ecovariant. Voor elk doel is er zo onderhand al zo'n pas bedacht. Praktisch elke winkel heeft er wel een. Meestal zijn ze gemaakt van knijterhard plastic, niet kapot te krijgen. Sommige bedrijven - zoals de Hema - nemen de cadeaukaart in als deze geen waarde meer heeft. Toch raken veel van deze kaarten op de vuilnishoop; mensen vergeten het, de waarde verloopt of als er nog maar 10 cent op de kaart zit laten ze 'm eerder thuis dan in hun portomonnee. Of knikkeren hem in de afvalbak.)

Ok - een ecologische kaart dus, voor events, misschien ook als toegangskaart? Aanschouw: van PET tot planten, met deze kaarten kun je zelfs de bloemetjes buiten zetten. (On)bewust nog exterieurstyling ook....

PETg, 100% PET plastic ecologischer dan gewoon plastic
PETg, 100% PET plastic ecologischer dan gewoon plastic

recycled PVC, gemaakt van oud plastic, stevig genoeg voor als hotelsleutel
recycled PVC, gemaakt van oud plastic, stevig genoeg als digitale hotelsleutel

Ingeo PLA, gemaakt van planten! Geheel oplosbaar op de vuilnishoop!
Ingeo PLA, gemaakt van planten! Geheel oplosbaar op de vuilnishoop!

Bloomcard, gemaakt van oud papier en er zitten bloemzaadtjes! Oplosbaar en je hoort er leuke bloemen voor terug!
Bloomcard, gemaakt van oud papier met bloemzaadjes! Na gebruik: oplosbaar. En je krijgt er leuke bloemen voor terug!

DIY the goodybag
Ondanks het vorige item, laten we eerlijk zijn: elke stylist loves de goodybag. En dat geldt natuurlijk ook voor any other guest op any other event waarvoor jij mogelijk de styling verzorgt. Maar hoe kun je op een simpele manier een groen statement neerzetten? Probeer dan de volgende suggestie eens uit! Het ontwerp/idee is van grafisch vormgever Lottie Crumbleholme die ook stoeit met haar groene gevoelens.

tas voor jouw goodies!

Wat is de clou van bovenstaand idee? Wel - voor alle goodies heb je natuurlijk een tas nodig. Waarom niet een oude, plastic tas netjes opvouwen en voorzien van een leuk, gevouwen label met uitleg. Op de stoel: de goody-spulletjes + het gevouwen goody-tasje. Wel een beetje letten op de gerecyclede tas natuurlijk, zodat er niet een exemplaartje van de directe concurrent tussendoor zwerft.. Ecologisch is leuk, maar je wilt ook weer niet je opdrachtgever voor het hoofd stoten ;-).